כולם נשבעים לחשמל: מרצדס מפסיקה לפתח מנועים מזהמים
עדיין לא כהצהרה רשמית לציבור, אבל כן בשיחות אישיות עם התקשורת - מרצדס חותכת ממנוע הבעירה הפנימית. סדרת מנועים חדשה שיציגו הגרמנים בקרוב תהיה האחרונה מסוגה שפותחה על ידם. ומה קורה עם הרכב החשמלי בסין?
מרצדס לא תפתח יותר מנועי בנזין ודיזל, כך חשף האחראי על מחלקת הפיתוח ביצרנית, מרקוס שאפר, בשיחות רקע שערך בתערוכת פרנקפורט האחרונה. מנועי בעירה הפנימית אחרונים שתציג מרצדס יגיעו בין היתר ל-E וה-S קלאס בעתיד ה(מאוד) קרוב, אך אחריהם לא צפויות סדרות מנועים חדשות. לדברי שאפר, ההשקעה תתמקד מעתה אך ורק במנועי חשמל עם יחידות אנרגיה שונות. ובניגוד למצב עד עתה, מרצדס מתכוונת להשקיע גם בפיתוח סוללות ותיבות העברה עצמאיות, כך הוסיף.
הצהרה זו של מרצדס אינה מפתיעה, אך נראה כי לוח הזמנים של מעבר התעשייה למנועי חשמל בלבד, מתקצר שוב. יצרנית מכוניות היוקרה הגרמנית אינה שייכת למגה-יצרניות בעולם הרכב דוגמת פולקסווגן, רנו-ניסאן-מיצובישי או טויוטה, אך השפעתה על תעשיית הרכב בכלל - והגרמנית קובעת סדר היום בפרט - גדולה כתמיד. מרצדס הייתה גם בין היותר-אקטיביות בניסוח מסמך שהעביר לפני שלוש שנים הבונדסראט, הגוף הפלמנטרי שמייצג 16 מדינות מחוזיות בגרמניה, לבכירים באירופה ובו קריאה לאיסור שיווק מכוניות עם מנוע בעירה פנימית החל מ-2030.
לפני כשנה הייתה פולקסווגן ראשונה להודיע כי תפסיק לפתח מנועים מזהמים, אך קבעה את התאריך ל-2026 ונראה כי היא צפויה להקדים אותו כעת. לדברי קונצרן הרכב הענק, הדור הבא של מנועי בנזין ודיזל הנמצאים כעת בפיתוח יהיה האחרון מסוגו ואחריו תתמקד היצרנית אך ורק בפיתוח יחידות הנעה חשמליות. כדאי לזכור בהקשר זה כי הפסקת פיתוח מנועים חדשים אינה נוגעת במישרין להפסקת שיווקם, הצפוי להמשך עוד כשני עשורים לפחות.
ובזמן שבאירופה נראה כי יצרניות ומדינות וערים מרכזיות, מכוונות להפסקה מהירה ככל הניתן של שימוש במנועי בעירה פנימית מזהמים, דווקא בסין, שוק הרכב הגדול בעולם - בו ממוקמת גם תעשיית הרכב הגדולה ביותר - חושבים אחרת. שכן למרות שמדובר במדינה הזקוקה יותר מכל לתחבורה נקיה שתסייע בצמצום זיהום האוויר האדיר שבתחומה, ולמרות שאינספור יצרניות רכב מקומיות - חלקן אינו מוכר כלל בעולם המערבי - מפתחות ומשווקות מכוניות חשמליות, במשרד התעשייה הסיני ציננו לאחרונה את ההתלהבות.
לדברי בכירים במשרד, סין מתמקדת בפיתוח מנועים חסכוניים ומקורות אנרגיה חדשניים, ולא רק ברכב חשמלי, בעיקר יחידות מנוע היברידיות - עם מנוע בנזין "מאריך טווח" - ומנועי בנזין צנועי נפח מתקדמים. בשבעת החודשים הראשונים של 2019 נמכרון בסין לא פחות מ-700 אלף מכוניות חשמליות והיברידיות או כ-100 אלף מכוניות חשמליות בממוצע לחודש. לשם השוואה, בחודש יולי נמכרו בכל אירופה כ-23 אלף מכוניות חשמליות חדשות. בסך הכל מדובר בנתח שוק צנוע מתוך סך של 14.1 מיליון מכוניות חדשות שנמכרו באותה תקופה בסין.