דיזלגייט לא נגמר - בכירי פולקסווגן יעמדו למשפט
בכירי קונצרן פולקסווגן, לרבות המנכ"ל בעבר ויו"ר, יאלצו להתמודד מול אישומים פליליים. הטענה נגדם: עיכבו את הדיווח למשקיעים על תוכנת הטעיית בדיקות זיהום האוויר במכוניות החברה
התביעה בעיר בראונשווייג מודיעה היום (ג') כי תגיש אישומים פליליים כנגד בכירי קונצרן פולקסווגן שהטעו משקיעים. הטענה: המנכ"ל והיו"ר ידעו על שערוריית דיזלגייט במסגרתה התגלתה תוכנת הטעיית בדיקות זיהום אוויר במכוניות הדיזל של החברה, אך לא עידכנו בכך את המשקיעים ולמעשה השפיעו על מניית החברה. מול אישומים אלה יעמדו המנכ"ל הרברט דיס, היו"ר האנס דיטר פוטש והמנכ"ל לשעבר מרטין וינטרקורן. עד עתה, כארבע שנים לאחר חשיפת הפרשה שטילטלה קשות את יצרנית הרכב ואף איימה על עתידה, שילמה פולקסווגן סכום עתק של כ-30 מיליארד דולר בקנסות והתקנת-התאמת מערכות.
בימים שלאחר חשיפת הפרשה בתקשורת נפלה מניית הקונצרן בלא פחות מ-37%, וגרמה למשקיעים - במקרים מסוימים - הפסדי עתק, אותם ניתן היה למנוע לטענתם על-ידי מכירת מניות ו-או אי רכישתן, אילו אלה היו מודעים כנדרש בחוק להתפתחויות. בפולקסווגן, כמו גם בקרב נציגי הבכירים, אומרים כי לא ניתן היה לחזות את ההשפעה שתהיה לחשיפת הפרשה על ערך המניה, וכי ממילא הם התכוננו להסכמה על פיצוי לממשל האמריקאי, עוד לפני הפיכת הפרשה לציבורית.
אלא שלטענת התביעה, בכירי החברה שהיו מודעים לגודל הצרה, חייבים היו לעדכן את המשקיעים גם אם התנהלו מגעים לפיצוי מוקדם מול הרשויות בארה"ב, שם התפוצצה דיזלגייט. עוד אמר התובע בבראונשווייג בהודעה לתקשורת, כי בכירי החברה ניסו אמנם להגיע להבנה עם הממשל האמריקאי, אך עשו זאת מבלי לחשוף את כל המידע הרלוונטי.
כך זה קרה
שערוריית דיזלגייט, מהגדולות והחמורות בהיסטוריה של תעשיית הרכב, החלה בבדיקה תמימה שביצע מדען בשם פיטר מוק מהמועצה הבינלאומית לתחבורה נקיה, יחד עם האמריקאי ג'ון ג'רמן האחראי על תקנות ברשות האמריקאית להגנת הסביבה. אחת ממטרות הבדיקה הייתה לוודא כי מנועי דיזל - בניגוד לתדמיתם ולמרות העשן הכהה שהם פולטים לעיתים - מסוכנים פחות לבריאות הציבור ממנועי בנזין. אלא שבמהלך המבחן אותו ערכו התגלו נתונים מטרידים, לפיהם מכוניות מונעות בדיזל מתוצרת פולקסווגן פולטות דווקא זיהום מוגבר וחריג.
בבדיקה שנערכה בחודש מאי 2014, ואשר אמורה הייתה להוכיח בין היתר כי בדיקות זיהום בארה"ב נוקשות ויעילות יותר מאירופאיות, נהגו במכוניות פולקסווגן ג'טה ופאסאט לאורך יותר מ-2,000 ק"מ בארה"ב. התוצאה: הג'טה חרגה בנתוני הזיהום פי 35-15, הפאסאט פי 20-5. בעקבות הממצאים פתחו הסוכנויות להגנת הסביבה בארה"ב בכלל וקליפורניה בפרט בחקירה. בפולקסווגן הכחישו כי ישנה בעיה ורק לאחר חודשי מו"מ בין הצדדים ובדיקות נוספות שנערכו על-ידי פולקסווגן, הודתה האחרונה כי זיהתה בעיה והציעה לממסד האמריקאי לבצע "ריקול" של חצי מיליון כלי רכב בהם תותקן תוכנה ש"תתקן" את הבעיה.
אלא שהחשד כבר התעורר ובבדיקות נוספות שנערכו התגלה כי במחשב ניהול המנוע בכ-10 מיליון כלי רכב של פולקסווגן הותקנה במכוון תוכנה שמטרתה הייתה לזהות מצב "בדיקת זיהום אוויר" ולהתאים לכך פעולת מנוע חסכונית במיוחד, שאינם רלוונטיים לשימוש רגיל.