היבואנים מנתחים: לקנות מכונית חדשה עכשיו או להמתין?
בינואר הקרוב יעלו המסים על מכוניות היברידיות ונטענות: בכמה הן יתייקרו ב־2020, האם הגיע הזמן לשקול מכונית חשמלית ואיך כל זה צפוי להשפיע על שוק המשומשות? בכירי ענף הרכב מנתחים
שלושה חודשים לפני סוף 2019, ולא ניתן לדעת בוודאות מי תהיה המכונית הנמכרת בישראל השנה. אפשר רק לדעת שהיא תהיה אחת משתי היברידיות, טויוטה קורולה או יונדאי איוניק, המכונית הנמכרת בארץ ב-2018. וזו לא איכות הסביבה, טמבל, זו הכלכלה. או ליתר דיוק, רשות המסים. הטבות מס נדיבות למכוניות הירוקות הפכו אותן לכדאיות לרכישה עם צריכת הדלק המצוינת שלהן, גם מקרב הדגמים העממיים ועוד יותר, מבין דגמי היוקרה. הטבות המס הביאו את ההיברידיות לנתח שוק שמתקרב ל-20% בישראל השנה, מהגבוהים בעולם, והן אלה שעשויות להקטין דרמטית את חלקן מהשנה הבאה, לאחר שרשות המסים החליטה לבטלן בהדרגה בחמש השנים הקרובות.
אז מה מתוכנן? מס הקנייה המופחת על היברידיות העומד כיום על 30%, והוא יועלה ל-45% ב-2020, ל-50% ב-2021 ול-83% בניקוי הטבת מיסוי ירוק מ-2022, כמו כל מכונית אחרת. בנוסף נקבע כי הנחת המס המירבית שיקבלו ההיברידיות מוגבלת ל-20 אלף שקלים בשנה הבאה, ול-10,000 שקל ב-2022, לא משנה מה מחירן, הגבלה שתפגע במכוניות היוקרה הירוקות.
מס קנייה על היברידיות-נטענות ("פלאג אין"), העומד על 20% כיום, יועלה לאט יותר: 25% ב-2020, 30% ב-2021, 40% ב-2022, 55% ב-2023 ומיסוי רגיל אחר־כך. בנוסף תוגבל הנחת המס המרבית ל-60 אלף שקל משנה הבאה, סכום שיירד בהדרגה ל-30 אלף שקל ב-2023, וייעלם לחלוטין מ-2024.
החשמליות ירוויחו מחד ויפסידו מאידך. מצד אחד, אלה יזכו סוף-סוף להבטחה למס קנייה שיישאר על 10% הנוכחיים עד 2022, אך יועלה ל-20% ב-2023 ול-35% ב-2024. אך גם כאן יוגבל שווי ההנחה המירבי, במקרה זה ל-75 אלף שקל בשלוש השנים הקרובות, יירד ל-60 אלף שקל ב-2023 ול-50 אלף שקל ב-2024.
האם למי שמתעניין בהיברידית חדשה כדאי להמתין? האם התקנות החדשות יחזירו אותנו לשוק של רכבי בנזין ודיזל, וירחיקו מאיתנו את המכוניות הירוקות? שאלנו את בכירי שוק הרכב, שעסוקים כעת בשיחות מרתוניות עם היצרנים, כדי לרכך את עליות המחירים של ינואר הקרוב.
ההיברידיות לא ייעלמו
"עוד לפני שמדברים על ההיברידיות, צריך לדבר על המחירים בכלל: יש לחץ של היצרנים להעלות מחירים בשנה הבאה בכל הדגמים", אומר דוידי פיאמנטה, ראש חטיבת הפרטיות בכלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי ומרצדס. "יצרני הרכב צריכים לממן השקעות גדולות בפיתוח וייצור מכוניות חשמליות, ומחפשים להביא את הכסף מהדגמים שהם מייצרים כיום. לכן יש אפשרות שגם דגמים שלא נפגעים משינויי המס יתייקרו, כי היצרנים בחו"ל יעלו מחירים". וההיברידיות? "תהיה עליית מחירים, ויש גם מלחמה על הקצאות ייצור. ייתכן שתהיה ירידה מסוימת במכירות שלהן, אבל הביקוש לא ייעלם. המעסיקים יודעים לעשות את החשבון של הדלק, והלקוחות הפרטיים ידעו להתמודד עם עלייה של 200־300 שקל בתשלום החודשי. לפלאג-אין יש פוטנציאל בשנה הבאה, אבל גם כאן מדובר במוצר במחסור. בדיוק כמו חשמליות. אנחנו בדיונים עם היצרנים על הכל".
גם בטויוטה נערכים לעליית מחירים. "אני מקווה שלא נגיע לתג-מחיר של 145 אלף שקל, זה יגרום לאנשים להעדיף עוד יותר ג'יפונים", אומר איתי חיון לוין, סמנכ"ל המכירות והמוצר של יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה. "יש ביקוש חזק להיברידיות, גם מצד לקוחות פרטיים וגם מצד השוק המוסדי, אבל לא בכל מחיר. המחיר הנכון להיברידיות הוא עד 140 אלף שקל, כי יהיה קשה ליקר במקביל את הג'יפונים הפופולריים שמחירם מתחיל קצת מתחת ל-150 אלף שקל בגלל התחרות. כשראב4 ופריוס-פלוס איבדו את הטבת המס באפריל, ויתרנו על חלק מהאבזור כדי למתן את ההתייקרות. אני מניח שכך יהיה במקרה של הקורולה וה־HR־C".
"ההתייקרות בשנה הבאה לא תפגע בביקושים להיברידיות, הן יישארו במירוץ", מעריך גם אייל גור, מנכ"ל שלמה אחזקות העומד בראש חברת הליסינג שלמה סיקסט. "המכוניות האלה נהנות מביקושים חזקים גם אצל לקוחות פרטיים, אנחנו רואים את זה אצלנו בליסינג הפרטי שממשיך כל הזמן לגדול. קורולה הולכת בעיקר לליסינג העסקי, HR־C ונירו עובדים היטב בליסינג הפרטי".
אורן אלעזרא, מנכ"ל חברת אלבר, מגלגל את הכדור ליבואנים. "אם תהיה פגיעה בהיברידיות היא תהיה בשוליים, אבל זה תלוי גם ביבואנים שצריכים להתאמץ שגם לאחר ההתייקרות המחירים יישארו אטרקטיביים. אנחנו ממשיכים לרכוש לצי הליסינג את האיוניק והנירו המחודשים. נראה קצת עלייה זמנית במכירות רכבי בנזין ודיזל, שאחריה כבר נרגיש את המהפכה החשמלית במכירות. ככל שההיברידיות יתייקרו והיצע החשמליות יגדל הן יהפכו לגורם משמעותי בשוק".
מה שבטוח, הוא שהרבעון האחרון של השנה, ייראה הפעם אחרת. "אוקטובר, נובמבר ודצמבר יהיו חזקים יותר משנים שעברו, בעיקר בכל הקשור לדגמים ההיבירידיים", אומר ירון לנדה, מנהל פיתוח עסקי בטלקאר, יבואנית קיה וסאנגיונג. "שם המשחק הוא מלאי. הביקוש להיבירידיות מתחזק בכל העולם ולא כל היצרנים מסוגלים להקדים אספקות ליבואנים. מי שיש לו במלאי, או יקבל בקרוב, ימכור. לא כל הלקוחות ירצו לחכות לאספקה בינואר של מכוניות ששוחררו קודם ממכס, גם מחשש שמי שיחכה אולי ישאר בלי. ינואר יהיה חודש שיא במסירות. חבל שהמדינה רואה בשוק הרכב מקור להכנסות, ופוגעת במכירות הרכבים הידידותים לסביבה".
שי דהן, מנכ"ל אלדן, מתכוון להמשיך לרכוש מכוניות היברידיות לצי הליסינג של החברה. "הביקושים קיימים, גם בציי הרכב וגם בשוק הפרטי. הלקוחות יודעים לחשב את צריכת הדלק הנמוכה ויהיו מוכנים לספוג התייקרות מסויימת, בידיעה שהמכוניות האלה יתייקרו עוד יותר בשנים הבאות, כך שמי שרוצה ליהנות מהן מוטב ולו להקדים ולרכוש אותן".
מנגד, שי הרשקוביץ, מנכ"ל חברת הליסינג ליסקאר, המתמחה בשוק העסקי, מעריך שתהיה פגיעה משמעותית יותר במכירות ההיברידיות. "המדינה מותחת את החבל עם העלאת המסים, הקהל הפרטי יגיע לקצה מבחינת יכולתו לקנות היבירידיות. לקוח עסקי שנוסע 30 אלף ק"מ אולי ישתלם לו לשלם יותר על היברידי, אבל גם לו יש היום אופציה של דגמי דיזל מוצלחים שיהפכו עוד יותר כדאיים, כמו פיג'ו 3008 ורנו גרנד-קופה. לרבים מהלקוחות הפרטיים הנוסעים כ-10,000 ק"מ לשנה לא תהיה הצדקה לקנות היבירידי יקר".
חשמליות? לא ב־2020
תוכנית המיסוי החדש מעניקה הטבה משמעותית למכוניות החשמליות הטהורות, כשהיא מבטיחה להן ודאות לשנים הקרובות, 10% מס קנייה עד 2022. אבל לא בטוח שזה יביא אלינו כמויות משמעותיות של מכוניות "אפס זיהום" בשנה הבאה. קבוצת לובינסקי, יבואנית פיג'ו, סיטרואן, אופל ו-MG, למשל, אמורה להציע בארץ השנה הבאה 12 דגמי חשמליות והיברידיות-נטענות שהיצרנים שלה יתחילו למכור בחודשים הקרובים, כולל גרסאות חשמליות מעניינות ל-208, ל-2008, לקורסה החדשות.
לדברי דני שביט, העומד בראש הקבוצה, "יש כבר היום ביקוש מצד לקוחות בארץ, אבל היצרנים האירופים נותנים עדיפות לשוק האירופי, שמחייב אותם לממוצע זיהום אוויר מאתגר מאוד במכוניות שהם מוכרים במדינות האיחוד, ושחריגה ממנו יכולה להביא לקנסות של מאות יורו למכונית. החשמליות דרושות להם להורדת ממוצע הזיהום ולאיזון מול מכוניות בנזין ודיזל שמזהמות יותר, והיקף הייצור עדיין מוגבל יחסית. רק בסוף הרבעון הראשון של 2020 נדע מה הביקוש האמיתי לחשמליות שם, ומה נקבל. רק ב-2021־2022 יגדלו היקפי הייצור והאספקות".
המצב מעודד יותר מצד הסיניים, שגם ממשלתם דוחפת למעבר לרכב חשמלי. "בגרסה החשמלית של רכב הפנאי, ה-MG ZS EV, נקבל הקצאות, יש מכוניות בדרך לארץ ונתחיל למכור אותן עד סוף השנה". לג'יפון החשמלי של MG סוללת 45 קילווואט שעה, טווח רשמי של 263 ק"מ לפי תקן ה־WLTP החדש והמחמיר, ואביזרי בטיחות אקטיביים שאין עדיין לגרסת הבנזין.
למרות שה־MG החשמלי עשוי להפתיע ולהיות זול יותר מיונדאי איוניק החשמלית ומניסאן ליף (160־165 אלף שקל), שביט אומר כי החשמליות יהיו יקרות יחסית גם עם 10% מס קנייה. "גם סופר-מיני חשמליות מהדור החדש, עם טווח ארוך ומערכות בטיחות, יעלו 140־160 אלף שקל. הסוללות עדיין יקרות, וייקח זמן עד שיוזלו. מנגד, האחזקה והנסיעה יהיו הרבה יותר זולות, ואני מעריך שיותר אנשים יחכרו את החשמליות בהסכמים שונים, והעלויות השוטפות הנמוכות יאזנו את המחיר הגבוה יותר של הרכב, ואת החשש מעלות החלפת הסוללה בעתיד. ההיצע יגדל בעוד שנה, ואז נוכל לדבר על נתח שוק של 5־10 אחוז לחשמליות בישראל ב־2021־2022".
תוצאת הלוואי, מעריך שביט, תהיה עלייה במכירות הדיזלים. "הדיזל כבר לא יהיה רוב באירופה, אבל ישאר עם שליש מהמכירות, עם דגמים חסכוניים ונקיים מתמיד. אנחנו רואים ביקוש כיום בארץ ל-3008 ול-C5 איירקרוס דיזל, ובודקים השקת גרסאות דיזל גם בדגמים אחרים".
"שוק החשמליות לא יהיה מאסיבי, בטח לא במחצית הראשונה של 2020", מסכים אייל גור. "אירופה שומרת לעצמה את המכוניות, אנחנו נקבל רק עם הביקושים שם יהיו נמוכים מהתחזיות. בכל מקרה המעבר יהיה איטי. כבר בשנה הבאה נראה כניסה של מכוניות היבירידיות קלות, עם יחידות חשמליות פשוטות וזולות יותר, שנדרשות באירופה יותר ויותר כדי לעמוד בתקינה. ייקח עוד המון זמן עד שרכבי הבעירה הפנימית ייעלמו".
יוקרה: השוק נפתח מחדש
מי שיספוג זעזוע משמעותי יותר בשנה הקרובה הוא שוק היוקרה, שהלהיט שלו בשנים האחרונות היו דגמי הפלאג-אין מיעוטי המיסוי, שנמכרו במחירים זולים במאות אלפי שקלים לעתים מגרסאות בנזין ודיזל של אותו דגם, ועם אבזור נדיב יותר. הגבלת ההנחה המירבית במס ל-60 אלף שקל תביא להתייקרות של 50 עד 150 אלף שקל במחירי ההיברידיות הנטענות.
"נביא עד סוף השנה כמה עשרות מדגמי הפלאג-אין הייבריד החדשים של ה־A קלאס, שיהיו טיפה יקרים מהבנזין הבסיסי, אך חזקים והרבה יותר מאובזרים", מגלה אריאל פינטו, ראש חטיבת מרצדס, שיסיים בקרוב את תפקידו לאחר כעשור. "היצרנים יתמכו במחירי דגמי הפלאג-אין כדי להקטין את ההתייקרות, וגם במחירי גרסאות הבנזין והדיזל, כדי להישאר במשחק. אנחנו עושים מאמצים לקבל אספקה של הכביש-שטח החשמלי החדש, ה-EQC, עוד השנה ולפני עליית המס".
את ההתייקרות אמור לאזן גם השירות המשופר שמספקים יבואני היוקרה, המסייע לשמירת הנאמנות בעת החלפת הרכב. וגם בהיצע הגדל של דגמי יוקרה זולים יחסית ולא היברידיים, כמו דגמי הבנזין של ה־A קלאס וה־CLS. "היוקרה נגישה יותר מבעבר, בטח במרצדס, וזו אחת הסיבות שכשהגעתי למותג ב-2010 מכרנו 750 יחידות, ובשנת השיא ב-2017 מכרנו 3,500, שיא שרק קשיי האספקה בגלל שינויי התקינה מנעו מאיתנו לשפר".
לקסוס, שמתמחה בדגמים היברידיים, לא תיפגע משינויי המיסוי, שכן המכוניות שלה כבר נדחקו מקבלת ההטבת המס הגדולה בסבבי עדכון המס הקודמים. "אנחנו לא נאבד הטבת מס, אבל יכול להיות שכן נספוג התייקרות על רקע הביקוש הגובר באירופה ללקסוס ההיברידיות וקשיי הייצור של היצרנים הגרמנים", אומר דרור גורלניק, מנכ"ל לקסוס ישראל.
"השנה הצלחנו לעכב עליות מחירים ב־ES באמצעות שחרור מוקדם ממכס של מכוניות, אבל בשנה הבאה כבר לא נוכל לעשות את זה. נגיע לשיא מסירות של 1,700 יחידות גם בזכות ה־UX החדש, ואני מעריך ששיעור מכירות ההיברידיות אצלנו יגדל מעבר ל-80% כיום. לקוחות מוכנים לשלם יותר על דגמים היברידיים. אנחנו גם מרחיבים את פעילות הליסינג בדגמי לקסוס והתשלום החודשי מסייע להתגבר על התייקרויות במחיר ועל הצורך לשים על השולחן במכה אחת מחיר של רכב יוקרה".
משומשות: ביקוש להיברידיות: מי שמשקיף על השינויים בשוק הוא כרגיל, השמאי לוי יצחק. "כשרכב חדש מתייקר, זה משפיע על מחירי המכוניות המשומשות מאותו דגם, עד 3 שנים לאחור", הוא מסביר. "קשה להגיד כבר עכשיו בכמה יתייקרו המשומשת ההיברידיות, כשעוד לא ידוע מה יהיה מחיר החדשות, אבל תהיה השפעה. כבר היום ההיברידיות נהנות מביקושים שמקטינים את ירידת הערך שלהן. גם בדגמים העממיים, ועוד יותר בדגמי היוקרה. כמו שבדגמי היוקרה החדשים אם אין לך כרגע דגמי פלאג אין קשה לך להתחרות, זה קורה גם בשוק היד השנייה. דגמי פלאג אין משומשים שומרים טוב יותר על הערך מדגמי בנזין של אותן מכוניות. הם נהנים מביקושים טובים, כמו ג'יפונים בכל רמות המחירים, וכמו מכוניות קטנות".