מהפיכת הרכב החשמלי: כמה נמכרו השנה בארץ?
הרכב החשמלי עדיין לא מציף את כבישי ישראל בדומה למצב במדינות שונות באירופה אך הוא בהחלט כבר כאן. כמה מכוניות נטולות מיכל דלק באמת נמכרו כאן, ואיזה מותג מוביל את המהפיכה
מעט יותר מ-218 אלף מכוניות חדשות עלו השנה על כבישי ישראל מתחילת ינואר ועד סוף חודש ספטמבר. כמה מהן כוללות מנוע חשמלי? כ-1.35% מהן או מעט פחות מ-3,000 הן מכוניות כל-חשמליות או היברידיות-נטענות, כך עולה מדו"ח איגוד יבואני הרכב האחרון.
500 מכוניות מונעות חשמל בלבד נמכרו בישראל בתשעת החודשים הראשונים של 2019, 310 מהן מדגם אודי E-tron ששיווקה החל לאחרונה, כמעט פי 10 מהמתחרה אותה ניצחה במבחן החשמלי-השוואתי שערכנו לאחרונה - יגואר i-Pace שהושקה מספר חודשים לפניה ו-32 יחידות ממנה עלו על הכביש. עממיות ונגישות יותר לציבור הן רנו זואי (93 יחידות) ויונדאי איוניק (44 מכוניות), עם ניסאן ליף (14) שמשלימה את חמשת הנמכרות ביותר. יחידות בודדות (3) של ב.מ.וו i3 ושתיים מדגם יונדאי קונה ו-MG ZS החשמלית עלו על הכביש, אם כי שני דגמים אלה עדיין לא משווקים כאן.
בקרב דגמים היברידיים-נטענים המספרים גדולים משמעותית, וגם כאן מותגי היוקרה מבריקים למרות שאת הבכורה תופס דווקא מיצובישי אאוטלנדר PHEV עם 456 מסירות. וולוו מסרה השנה 541 היברידיות-נטענות, מרביתן מדגם XC60. ב.מ.וו מסרה 479 דגמים עם שילוב בין מנוע בנזין למנוע חשמלי בנוסף ל-88 יחידות של מיני קאנטרימן. ריינג' רובר מסרה 173 יחידות ופורשה העלתה על הכביש 48 מכוניות נטענות. מקיה נירו העממית נמכרו 126 יחידות היברידיות-נטענות.
בשנה הבאה צפויים המחירים לגדול משמעותית למרות העלאת המס על היברידיות-נטענות והגבלת הטבת המס, שכן היצע הדגמים צפוי להתרחב משמעותית. בין היתר בעזרת דגמים היברידיים-נטענים וחשמליים מבית סקודה, פיז'ו, אופל, יונדאי, רנו ואחרים.
החשמליות הנמכרות ביותר (ינואר-ספטמבר)
1. אודי אי-טרון - 310
2. רנו זואי - 93
3. יונדאי איוניק - 44
4. יגואר i פייס - 32
5. ניסאן ליף - 14
היברידיות-נטענות הנמכרות ביותר (ינואר-ספטמבר)
1. מיצובישי אאוטלנדר - 456
2. 370 מכוניות וולוו XC60
3. 215 מכוניות אודי A3
4. מרצדס E קלאס - 200
5. ב.מ.וו סדרה 5 - 193
6. ריינג' רובר - 173
7. ב.מ.וו סדרה 3 - 128
8. קיה נירו - 126
9. ב.מ.וו סדרה 7 - 120
10. מרצדס S קלאס - 119
הכותב חבר מערכת iCar