השר כץ הבטיח: קו הרכבת לכרמיאל ייפתח ב-20 בספטמבר
נסיעת מבחן ראשונה לרכבת ישראל על המסילה בין כרמיאל למפרץ חיפה. שר התחבורה, ישראל כץ: נסיעת הבכורה המסחרית תהיה בערב ראש השנה, ה-20 בספטמבר
היסטוריה תחבורתית בגליל המערבי: לראשונה עלו קטרים וקרונות על מסילת הרכבת המובילה מכרמיאל למפרץ חיפה ומשם למרכז הארץ לנסיעות המבחן, אם כי הנסיעה עד תחנת כרמיאל עצמה עדיין אינה אפשרית. באחת הנסיעות שנערכו היום השתתפו שר התחבורה ישראל כץ, מנכ"ל הרכבת שחר איילון, מנכ"ל נתיבי ישראל נסים פרץ, ראש העיר כרמיאל עדי אלדר ואחרים.
הבטחה ב-2010: "תוך חמש שנים - רכבת חשמלית כרמיאל-ת"א"
לפני שנה: קו הרכבת עכו-כרמיאל - מניחים פסים ראשונים
השר הודיע באירוע כי נסיעת הבכורה המסחרית של הרכבת בקו תהיה ב-20 בספטמבר השנה, ערב ראש השנה, והוסיף כי כפי שהיה בקווים חדשים קודמים, גם הנסיעה לכרמיאל וממנה תהיה בחינם בחודשים הראשונים. יש לציין כי בנסיעת הבכורה שערך השר יחד עם נציגי התקשורת בחזרה מכיוון כרמיאל לאחיהוד, נסעה הרכבת במנהרות במהירות של 100 קמ"ש (לעומת 160 קמ"ש בה תיסע בעת הפעלת הקו), אך בשל העובדה שעדיין מדובר באתר בנייה, עלה ענן אבק עצום שכיסה את הרכבת, חדר לקרון וגרם להפעלת אזעקת העשן.
אורכו של הקו בעל המסילה הכפולה 23 ק"מ, מאזור עין המפרץ מזרחה לכיוון התחנות באחיהוד ובכרמיאל. עלותו 2.8 מיליארד שקלים והוא צפוי להציע תוך מספר שנים גם מסוף מטענים בצמוד לתחנת כרמיאל. הפרויקט כולל צמד מנהרות באורך כולל של כחמישה ק"מ כל אחת, משני צדיו של הר גילון. יש להזכיר כי לראשונה בישראל הונחה מסילה על-גבי בטון, ולא על-גבי חצץ כנהוג עד היום. עוד כולל הפרויקט שמונה הפרדות מפלסיות.
לפי התכנון יפעלו שתי רכבות בשעה לכל כיוון (עם תגבור בשעות העומס). נסיעה לחיפה תארך עד 40 דקות (תלוי בתחנה) ולתל אביב כשעה וחצי. אם יהיו רכבות אקספרס, הזמן יהיה אף קצר יותר.
בתחנת הרכבת המוקמת בכרמיאל מוקמים כ-800 מקומות חנייה, בשני מבנים דו קומתיים, אך נקודת התורפה של הפרויקט היא חציית כביש 784 בכניסה המערבית לכרמיאל. בשל התנגדות של היישוב בענה, התעכבה הקמת מחלף במקום, אך בנתיבי ישראל אומרים כי לאחר דחיית העתירות על-ידי הבג"ץ, תחל הקמת המחלף בחודש ינואר הבא.
השר כץ אמר כי מדובר ב"שקשוק גלגלי ההיסטוריה". לדבריו, "ברכבת העמק, אותה רכבת שמומחים טענו כי אף אחד לא ייסע בה, נסעו בשלושת חודשים הראשונים 350 אלף איש. אני בטוח שברכבת הזאת ייסעו לא פחות. המטרה כאן היא לחבר למרכז, מבחינת המגורים, מבחינת התעסוקה, מבחינת כל השרותים שניתנים, שרותי הבריאות והחינוך וכל דבר אחר.
"אנחנו נחבר את קריית שמונה עד תל אביב, את רכבת האקספרס בכשעתיים ואותו דבר רכבת מטבריה שתחובר ישירות לרכבת עפולה, על-מנת שבשעה ניתן יהיה להגיע מטבריה גם כן עד תל אביב או עד נתב"ג, במסילה המזרחית שנחבר לאחר מכן. אנחנו נמצאים בשלב משמעותי מרכזי בחיבור מדינת ישראל. עשינו את זה בשדרות, נתיבות, אופקים, עפולה, בית שאן, אנחנו עושים את זה כאן בכרמיאל, נעשה את זה בקרית שמונה, נתחבר גם לאילת בדרום, מדינה אחת מחוברת חזקה ושיוויונית".
נסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל (שסללה את המסילה), אמר כי מדובר לא רק "ברכבת כלכלית אלא חברתית", והוסיף כי נתיבי ישראל גאה להיות חלק מפרויקט זה, כמו גם מתכנון וביצוע קו הרכבת לקריית שמונה.
מנכ"ל הרכבת, שחר איילון, אמר כי מדובר ברכבת "חברתית" ולא רק כלכלית, וציין כי הרכבת תנוע ללא החלפות בקו כרמיאל-חיפה-תל אביב-באר שבע. לדבריו, על פי מספר הנוסעים והדרישה, ייתכנו רכבות אקספרס בקו, בשעות השיא.
ראש העיר כרמיאל, עדי אלדר, אמר כי מדובר בחלום שהתגשם, וכי הוא דוחף לקידום הרכבת כבר 20 שנה, "היו אז כאלה שצחקו עלי, אבל אני האמנתי ופעלתי. אני יודע שזהו יום היסטורי לכרמיאל, מבחינה כלכלית ומבחינה חברתית. לא רק תושבים מכרמיאל יוכלו להגיע במהירות לתל אביב, אלא גם תושבים מתל אביב וחיפה יוכלו להגיע לכאן. אני מזכיר עוד שייבנה מסוף מטענים בעיר, וגם הוא יסייע מבחינה כלכלית".
יש להזכיר כי בתחילת העשור הנוכחי הבטיחה רכבת ישראל כי עד 2015 יחלו לפעול רכבות חשמליות מהירות ושקטות בין כרמיאל, חיפה ותל-אביב, בקו חדש שיחבר את כרמיאל וחיפה, ומשם בקו הקיים לתל-אביב. במקביל הבטיחה הרכבת דאז כי ייפתחו קווי רכבת חשמליים באזור השרון ובין תל-אביב ואשקלון.