שתף קטע נבחר

"לא אעלה את הילדים שלי לרכבת עם נהג שהתעורר ב-4 בבוקר"

יו"ר הוועד הדרומי של עובדי הרכבת הדהים במהלך ריאיון באולפן וטען כי נהגי הקטר מסכנים את עצמם ואת הנוסעים עקב מחסור בזמן מנוחה והשכמה מוקדמת. סמנכ"ל הנוסעים ברכבת אישר את חשיפת ynet: במהלך הערב חלו לפתע 18 נהגים

על אף שבית הדין לעבודה אישר אתמול (א') את סידור העבודה החדש ברכבת ישראל, ובעקבות זאת הכריז ועד העובדים כי בוטלה השביתה שתוכננה להתקיים מחר (ג'), הפתיעו אמש 18 נהגים כאשר הודיעו כי חלו לפתע, ולא יוכלו להגיע לעבודה היום. בוועד עובדי הרכבת טענו כי אין אמת בטענות, אך הנהלת הרכבת אישרה בתחילה כי מספר נהגים אכן הודיעו על מחלה, הגדילה את המספר מאוחר יותר לשמונה, והיום מתברר כי אכן מדובר ב-18 נהגים שלהם נאלצו למצוא מחליפים ברגע האחרון. בועז הירש, סמנכ"ל חטיבת נוסעים ברכבת ישראל, אישר את הדברים באולפן ynet. אבל את כותרת הראיון העניק ללא ספק ליאב אליהו, יו"ר הוועד הדרומי ברכבת ישראל, אשר עלה אף הוא לשידור וטען כי תנאי נהגי הקטר כה גרועים, עד כי הם מהווים סכנה לעצמם ולנוסעים. צפו בריאיון המלא:

 

 

חשיפת ynet: "מחלה פתאומית" לנהגי הרכבת: 18 ייעדרו היום

 

בועז הירש, הצלחתם להתגבר על המחלה?

"כן. נכון לעכשיו, למעט רכבת אחת אתמול שקוצרה באמצע הנסיעה, הצלחנו להתגבר".

 

כמה נהגים הודיעו שהם חולים?

"עד אתמול בערב, 18 נהגים".

 

אתמול דיברו איתנו מוועד הנהגים וטענו שהמספרים שלנו לא נכונים. אתה מאשר את זה. מה עשיתם הפעם, הפקתם לקחים?

"אנחנו עובדים עם רזרבה תפעולית מסוימת של מספר נהגים לכל מיני מקרים. זה לא תוכנן למקרים של מחלות מהסוג הזה, אלא למקרים שאנשים במחלה או נדרשים לצאת לחופש וכדומה. ופה, למעשה, הצלחנו להיערך בהתאם. כאשר המספרים היו כמו שהם היו בפעמים קודמות, 30 או 35 איש, אז כמובן שהרזרבה התפעולית לא מספיקה. זה גם תלוי בכמות, במיקום, על אילו רכבות זה משפיע וכו'".

 

כשאני הגעתי היום לרכבת הייתי בחרדה, זה יקרה, זה לא יקרה, אני אצליח להגיע לעבודה? עוד כמה זמן נצטרך לספוג את זה?

"אני מסכים. התפקיד העיקרי שלנו ברכבת הוא לספק שירות איכותי ואמין לקהל הנוסעים שלנו, נקודה. אני מקווה שגם בעקבות  ההחלטה של בית המשפט אתמול יעזרו לנו להגיע לאותם שקט וודאות. צריך לזכור שיש כרגע כמה סכסוכי עבודה עם עשרות ארגונים שמשפיעים מסביב, עדיין לא משפיעים על הנושא של תנועת רכבות הנוסעים אבל בהחלט משפיעים מסביב".

 

אתם יודעים על משהו שצפוי מחר?

"אנחנו כרגע נערכים להיום. מה שמדובר על מחר, למיטב הבנתי, התבטל בעקבות פסיקת בית המשפט".

 

שלום ליאב אליהו, יו"ר הוועד הדרומי ברכבת ישראל. תן לנו תמונת עדכון, על כמה חולים אתה יודע בשלב הזה?

"קצת מצחיק, אני לא אומר מילים לא יפות, אבל אני אגיד שסמנכ"ל נוסעים לא אומר את האמת ככה בשידור. הייתם צריכים לשאול את סמנכ"ל הנוסעים 'תגיד, כמה חולים היו ברכבת', אז הוא היה עונה לכם".

 

בוא אני אשאל אותך שאלה אחרת, האם כל הנהגים החולים הם באמת חולים? אני אומר לך מידיעה שלא.

"אני לא רופא, ובטח גם אתה לא".

 

מה שהציבור לא מבין זה על מה ולמה? כי אתמול היה דיון בבית המשפט והיה נראה שהנהגים קיבלו את מה שהם רצו, לא?

"נכון. הנהגים קיבלו החלטה מאוד טובה מהשופטת. קודם דיבר הסמנכ"ל על עובד שהיו צריכים להחליף אותו באמצע, כי הוא הגיע בעקבות הסידור החדש לסך כל שעות הנהיגה שלו, 6 שעות נהיגה ללא הפסקה. אני לא חושב שאתה היית רוצה לעלות על רכבת כזו, שאתה יודע שיש שם נהג שעבר את שמונה שעות העבודה שלו ונוהג שש שעות רצופות, שלא התרענן".

 

הטענה שלכם היא שהנהגים מסכנים את הנוסעים בגלל עומס העבודה?

"אל"ף, אנחנו לא מסכנים רק את עצמנו, יש לנו אחריות. לנהג נוסעים האחריות הכי גדולה בחברת הרכבת. הוא מסיע אלף נוסעים ממקום למקום. כשאתה מתעורר בארבע בבוקר, אתה יודע שמסיע אותך נהג שלא התרענן, לא שתה אפילו כוס מים. לנהג הרכבת אין הפסקה יזומה. הנהלת הרכבת קובעת לו מראש מתי הוא יכול לשתות משהו. כרגע הציבור צריך לדעת שהוא נוסע עם נהגים שלא התרעננו, לא שתו, לא נחים".

 

מסוכן כיום לנסוע ברכבת?

"חד-משמעית, לנסוע עם נהג כזה. אני את הילדים שלי היום, נסיעה כזו עם נהג כזה, לא מעלה על הרכבת, נקודה. חבל שסמנכ"ל נוסעים עושה משהו שעלול לסכן את הנוסעים, ואף אחד לא אומר להם, 'רבותיי, הנהג שאתם נוסעים איתו היום לא ישן מספיק, לא שתה, לא התרענן, לא נח במשך שש שעות נהיגה'. הוא עובד שמונה שעות כי הוא בודק את הרכבות, הוא מניע את הרכבות, חשוב שתבינו".

 

את כל זה אפשר לנהל בצורה הרבה פחות ילדותית ולנהל משא ומתן. אף אחד לא יתייחס לטענות שלכם ברצינות.

"זה לא נכון. ועד העובדים היה מאוד זהיר וניגש ישר לבית הדין כדי לנסות למנוע את האסון הכבד הזה".

 

יכול להיות שחלק מהנהגים לא נשמעים להוראות שלכם, ולכן השביתה הזאת היום?

"חד-משמעית. אני לא שולט במי שהולך לרופא ומביא אישור מחלה, ממש לא. חד-משמעית, ועד העובדים לא נותן לעובדים הוראות להתחלות, נקודה".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דניאל פריידלין
רכבת - עומסים בשגרה
צילום: דניאל פריידלין
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים