סכנה חדשה להשלמת קו הרכבת בין ירושלים לתל אביב
בלעדי: הנהלת רכבת ישראל טוענת כי ועד העובדים החליט לשבש את קידום פרויקט הקו החשמלי בין ירושלים לתל אביב ונסיעת המבחן הראשונה שאמורה הייתה להתקיים מחר בוטלה. ועד העובדים: אין שום עיצומים. זה נסיון נוסף להפיל על הוועד את מחדלי ההנהלה
בלעדי: סכנה חדשה לפתיחת הקו המהיר עד תל אביב? גורמים בהנהלת רכבת ישראל מדווחים כי ועד העובדים שוב החל בשיבושים העלולים לפגוע ישירות בפרויקט החשמול של קו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב. מחר בבוקר אמורה הייתה להתבצע נסיעת מבחן ראשונה בקו מנתב״ג לתל אביב, אך היא בוטלה בשל עיצומים חדשים. גורמים ברכבת מזהירים: אם העיצומים יחזרו, הקו החדש יתעכב עוד יותר.
קו ירושלים-ת"א: 17 שנות ביצוע, רק חצי הדרך
הקו החשמלי בין המרכז לירושלים: לא שלם, כן מצליח
19 ימים לפני הבחירות, ונדמה שאל לוח הזמנים הפוליטי עומד להצטרף משבר נוסף אך מאוד מוכר: סכסוך עבודה בין הנהלת רכבת ישראל לוועד העובדים. עד כה, כל עוד הצדדים מצאו עצמם במשא ומתן, השקט היחסי נשמר. אך ל-ynet נודע כי שני ימי הדיונים שנועדו לסגור את הפרטים בהסכם בוטלו, וכעת חוששים בהנהלה ממשבר חדש.
בעקבות שורת עיצומים ושיבושים קשים במהלך השנה שנגעו לטענות הקשות של אנשי ועד העובדים ביחס לסידור העבודה בחודשי האביב והקיץ, סבלו הנוסעים על בסיס כמעט יומיומי מאירועים מפתיעים ששיבשו לחלוטין את הפעילות, לעיתים במשך שעות וימים. לרבות עצירת רכבות וביטולי נסיעות רבים בחודש מרס השנה. לאחר עיצומים אלו נכנסו הצדדים בחסות בית הדין לעבודה למשא ומתן שנמשך עד היום.
אלא שכעת מספרים גורמים בכירים ברכבת ל-ynet כי בניגוד להוראות בית הדין לעבודה, שאסר על קיום עיצומים וצעדים ארגוניים בעת השיחות של המשא ומתן, חוזרת ראשת ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, לפעול באופן "כוחני ובלתי חוקי" - כהגדרתם. "אדרעי שוברת את השקט התעשייתי אשר שרר בחודשים האחרונים והביא לשיפור ברור בשירות לנוסע, עם נתון דיוק משופר. מדובר בפגיעה משמעותית בפרויקט הקו המהיר לירושלים והגעתו לתל אביב.
״הצעד של הועד משמעותי במיוחד״, אמר גורם בכיר בהנהלת רכבת ישראל. ״ככל שלא נתחיל את נסיעות המבחן במועד שנקבע מנתב״ג לכיוון תל אביב, לא נוכל להפעיל את השירות במועד״. יש להזכיר בהקשר זה כי הנוסעים בקו החשמלי בין ירושלים לנתב"ג סבלו ממילא מאז הוחל בהפעלתו משיבושים כמעט-יומיים, לרבות ביטול רכבות, איחורים, עצירות ארוכות לאורכו ועוד.
על-פי גורמים בכירים ברכבת ישראל, ביממות האחרונות יזמה אדרעי מספר צעדים ארגוניים ועיצומים בלתי חוקיים, לרבות איסור נסיעות ניסוי חשמליות מדרום לנתב"ג, במקטע שחושמל לאחרונה, מניעת חלפים לטיפולי תחזוקה חיוניים של קטרים חשמליים, התחלויות מרוכזות של נהגי מטען אשר שבעה מהם הודיעו על מחלה בתוך שעות בודדות והפרעה לחלוקת מכשירי קשר (POC) החיוניים לשמירה על בטחון הנוסעים.
עוד אומרים בהנהלה כי צעדים אלה מבוצעים בניגוד להוראתו של בית הדין מחודש אפריל האחרון, ועלולים להביא לדחיית מועד הפעלתו של הקו המהיר עד לתחנת ההגנה ללא החלפה בנתב"ג, ומביאים כבר היום לביטול רכבות מטען רבות ופגיעה כספית ברכבת ישראל, לצד הפרעה לניהולה התקין של כלל רשת הרכבות.
בהנהלת הרכבת מסרו ל-ynet כי התבצעה היום (ה') פנייה לבית הדין לעבודה בבקשה לאסור על ראשי הוועד לפעול באמצעים פסולים אלה, וקוראים לראשי הוועד לחדול מהפגיעה בעובדי הרכבת ונוסעיה, ליישר קו עם עובדי הרכבת ומאמציהם לקידומה של החברה, ולחדש את המשא ומתן בתום לב.
בהנהלת רכבת ישראל אישרו את הפרטים והוסיפו כי "אכן פנינו היום לבית הדין לעבודה בבקשה לאסור על ראשי הועד לפעול באמצעים פסולים אלה, ואנו קוראים גם כאן לראשי הועד וגילה אדרעי לחדול מהפגיעה בעובדי הרכבת ונוסעיה, ליישר קו עם עובדי הרכבת ומאמציהם לקידומה של החברה, ולחדש את המשא ומתן בתום לב".
מוועד עובדי הרכבת נמסר כי "הוועד אינו נוקט בעיצומים ואינו משבש עבודה. ההפך הוא הנכון. אנחנו מתריעים בפני ההנהלה כבר תקופה ארוכה על מחדלים חמורים. ליקויים וחוסרים שעלולים למנוע את הפעילות בהמשך הקו. זהו נסיון נוסף של הנהלת הרכבת להפיל על וועד העובדים את מחדליה החמורים.