שתף קטע נבחר
 

הוואטסאפ של המכוניות

עוד לפני המכונית ללא נהג, מהפכה גדולה אחרת צפויה על הכבישים:‭,V2X ‬ טכנולוגיה המאפשרת למכוניות "לשוחח" ולהעביר מידע ואזהרות ביניהן • המטרות: זיהוי סכנות מיידי, וחיסכון בדלק ובפקקים • לחברות מישראל חלק נכבד בפיתוח

אחד מימי ראשון, אי אז בשנת ‭,2030‬ כביש החוף לכיוון תל אביב. "להמשיך אחרי מחלף נתניה בכביש ‭"?2‬ שואלת אתכם המכונית, "אגרת העומס כעת היא ‭120‬ שקל". אתם מקללים ומאשרים בקולכם הטבעי, "כן". שתי דקות אחר כך מודיעה לכם המכונית הפטפטנית: "תאונה בהמשך הדרך, מהירות שיוט מופחתת", ומפעילה את הבלמים.

 

2007: וולוו מדגימה ל-ynet מערכת V2V ניסיונית

2012: וולוו מתחילה בניסוי V2V בספרד

2015: טויוטה מתחילה לשווק V2V ביפן

 

לפני 10 שנים - מערכת ה-V2V של וולוו

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

עוד לפני המכונית האוטונומית, וללא קשר למכונית חשמלית, צפויה בתחום הרכב מהפכה נוספת - הפעם בתחום התקשורת: העברת מידע בין מכוניות לבין כבישים ומערכות שליטה שונות. הטכנולוגיה נקראת V2V - קיצור של Vehicle to vehicle, "רכב לרכב" באנגלית. טכנולוגיה שיש לה כבר נגזרות כמו ‭I2V‬ (תקשורת עם אמצעי הכוונה כמו רמזורים ושלטים) ואחרות. או בקיצור V2X, ה‬רכב שלכם מול שאר העולם.

 

משימות שהיום מתבצעות בחלקן דרך תקשורת סלולרית יהפכו ליכולת בסיסית של הרכב. וכמו שקורה בשנים האחרונות, חברות טכנולוגיה ישראליות נמצאות בלב המהפכה. אז מה ישתנה בעידן המכונית המתקשרת, ומתי נזכה לנהוג באחת כזו בישראל?

 

המחשב באוטו יחליט

"ה-‭V2V‬ הוא סוג של ‭WiFi‬ בין המכוניות", מסביר און הרן, מייסד וסמנכ"ל טכנולוגיות באוטוטוקס, יצרנית שבבי תקשורת בין כלי רכב, חברה ישראלית שהפכה כבר לאחת הגדולות בתחום בעולם וגייסה עד היום ‭80 ‬ מיליון דולר, בין השאר מטויוטה. "כל רכב ישדר לעולם מסביבו מידע על המיקום והמהירות שלו, על בלימות חירום ועוד. זה יאפשר לרכבים מסביב לזהות סכנה עוד לפני שהנהג שלהם, או המחשב וחיישניו ברכב אוטונומי, יזהו בעצמם".

 

כמערכת תקשורת בין כלי רכב, הטווח של הטכנולוגיה החדשה מוגבל וישתנה מכביש מהיר - שם הוא עומד על יותר מקילומטר - לבין כביש בעיר, שם הוא יעמוד על כ-‭200‬ עד ‭300‬ מטר בלבד. מספיק כדי להעביר את המידע בזמן. בכל מקרה, הטכנולוגיה מקדימה לא רק את המחוקקים, אלא גם את ההחלטה כיצד בדיוק להשתמש בה. תקן שהובילה ארה"ב למערכות תקשורת קצרות טווח לרכב כבר יש, והוא כולל גם התייחסות מקיפה לנושא אבטחת הסייבר ומניעת שימוש לא חוקי ואף זדוני במידע וביכולת לשגר אותו למיליוני מכוניות.

 

 

"השימוש בטכנולוגיה יתחיל ברמה של התראות. ככל שייווצר יותר ניסיון בשימוש בה היא תשפיע יותר על הנהיגה", אומר הרן. "סביר שבהתחלה נקבל התרעה על סכנה מלפנים והמלצה להאט. התקינה המחייבת של האזהרות שיקבל הנהג נמצאת כעת בשלבי גיבוש. בעתיד, המידע מהמערכת יוכל להשתלב כ'חיישן' נוסף, שלפיו מקבל המחשב במכונית מודרנית החלטה אם להאט את מהירות הנסיעה בעת שיוט, או להפעיל בלימת חירום. ‭V2V‬ מסוגל 'לראות' בעיות מטווח רחוק יותר, ולכן מוקדם יותר מהחיישנים האחרים של המכונית, כמו המכ"ם, הליידאר ומצלמה.

 

"עבור רכב אוטונומי מדובר ביכולת קריטית, לתקשר לא רק עם רכבים אחרים, אלא גם עם הכבישים והרמזורים שיצוידו גם הם במערכות תקשורת. מערכות דומות נראה גם ברכב דו-גלגלי, ומדינות יוכלו לחייב גם אופניים להצטייד בהן להגנה על הרוכבים. ייתכן שבעתיד יהיו שבבי ‭V2V‬ גם בסמארטפונים, לזיהוי הולכי רגל - בעיקר ילדים".

 

לא רק לבטיחות

השימוש לא יהיה רק לצורכי בטיחות. "כאשר לכמות משמעותית של כלי רכב על הכביש יהיו מערכות תקשורת, אפשר יהיה לנהל את הנסיעה המשותפת ביעילות רבה יותר - למשל, את הכניסות והיציאות לנתיבי איילון - ולשפר את זרימת התנועה; עניין קריטי בכבישים שבכל העולם הולכים והופכים צפופים יותר. תוצרי הלוואי יהיו חיסכון בדלק והפחתת זיהום האוויר". רכב יוכל לדעת כבר ממרחק מאות מטרים מהרמזור מתי יופיע האור האדום, ולחסוך האצה מיותרת לקראת הצומת. נהג יוכל לדעת שרכב מגיע ממול ופונה שמאלה לכיוונו, ולהקטין דרמטית את הסכנה לתאונה חזיתית וקשה בצומת.

 

אוטוטוקס, שהוקמה ב-‭,2008‬ הקדימה את הרגולציה ואת התקינה שתחייב יצרנים להתקין מערכות תקשורת בכלי הרכב. "חיפשתי רעיון לחברה חדשה", מספר הרן. "חשבתי בכיוון של אינטרנט מהיר והשפעה על חיי אנשים. יום אחד נסעתי לעבודה בכביש החוף, ופתאום נוצר מצב חירום שחייב אותי להגיב במהירות. התחלתי לחשוב אם ואיך יכולתי לדעת על הבעיה מוקדם יותר, כדי שאוכל להגיב בשלב פחות מסוכן. גיליתי שביפן אכן נחקר עניין התקשורת בין רכבים כבר בתחילת שנות ה-‭.80‬ היום הטכנולוגיה בשלה יותר. היום אנחנו מובילים בשוק בזכות הכניסה המוקדמת לתחום, והסכום שכבר גייסנו יספיק לנו עד‭."2019 ‬

 

בעולם הנושא נמצא כרגע בתהליך חקיקה, כאשר ארה"ב הייתה הראשונה לקבוע שהחל מ-‭2019‬ יחויבו מכוניות חדשות שנמכרות בה להצטייד במערכת. חלק מיצרני הרכב יקדימו את החקיקה: קבוצת פולקסווגן, כולל אודי, סקודה וסיאט, התחייבה לצייד כל רכב חדש שתמכור בעולם כבר ב-2019 במערכת. טויוטה הודיעה כי עד שנת‭2022 ‬ יצוידו בה ‭75%‬ מהמכוניות החדשות שתייצר ועד 2023‬ כולן. לאוטוטוקס יש כבר חוזים לאספקת מערכת ה-‭V2V ‬ שלה, בין השאר לדנסו, חטיבת החלפים של טויוטה, ועם לקוחות נוספים שטרם נחשפו. החברה פועלת מכפר נטר ומעסיקה כ-‭80‬ איש בארץ ובעולם. את ייצור השבבים מבצעות חברות חיצוניות, כרגע בטייוואן ובצרפת.

 

מינהלת לאומית

ומה אצלנו? צוות מומחים הגיש לאחרונה למשרד התחבורה תוכנית לקליטת הטכנולוגיה בארץ. שלבי התוכנית, שנחשפת כאן לראשונה: הקמת מינהלת לאומית, הקצאת משאבים לפריסת מערכות תקשורת בכבישים, ברמזורים ובתשתיות רלוונטיות אחרות, הקמת מערכת ארצית לניטור תנועה ולניהול ביקושים, ומחקר ופיתוח מקומיים של ה-‭.V2X‬ העלות המשוערת: כ-2 מיליארד שקל לשנים ‭2020‬ עד ‭.2030 ‬

 

את התוכנית הכין צוות שבראשו עמדו פרופסור אראל אבינרי, ראש המרכז לתשתיות תחבורה ולוגיסטיקה במכללת אפקה, ד"ר ישראל פלדמן מאפקה, דב גנאור, מנכ"ל ‭Insight־Mobility ‬ וגד סנה ממוביליטי. הצוות מחלק את הפעילות לשלושה שלבים: עד 2020 ‬- הקמת המינהלת, פיתוח תוכניות עבודה; עד 2025‬ - חקיקה ותקינה, פיתוח ובחינת מוצרים ראשונים וחיבור לרשויות ממשלתיות ועירוניות, בהשקעה של מיליארד שקל; עד ‭- 2030‬ השלמת הקמת המערכת הארצית. גם בשלב הזה העלות המושערת היא כמיליארד שקל.

 

"לדעתנו, התרומה העיקרית של ‭V2X‬ בעשור הקרוב היא באפשרויות שהיא פותחת לניהול התנועה של אמצעי התחבורה השונים ברשתות כבישים עירוניות ובין עירוניות. בעזרתה של טכנולוגיה זו אפשר לנהל את אמצעי התחבורה בצורה יעילה ובטוחה ולהגביר את הבטיחות מעבר ליכולותיהם של חיישנים ומערכות שמותקנות ברכבים", קובעים מחברי הדו"ח.

 

החדשות הרעות לנהגים הן שמערכת כזו היא גם החלום הרטוב של מתכנני תנועה וגובי מסים, שמחפשים כבר שנים שיטה לגביית תשלום משתנה ממשתמשי הדרך. כך אפשר יהיה לגבות אגרה גבוהה יותר ממי שנוסע בכבישים מרכזיים בשעות העומס, אבל להקל על תושבי פריפריה או בעלי מכוניות קטנות וחסכוניות או חשמליות נטולות זיהום, ולפטור רכבים ציבוריים מתשלום.

 

הראשון: כביש‭531 ‬

ההשקעה המשוערת, בסך של כ-‭2.6 ‬ מיליארד שקל, תוחזר לפי הדו"ח במהרה, כאשר התועלת מהטמעת הטכנולוגיה בהקטנת זמן אבוד, בחיסכון בדלק, בהקטנת זיהום האוויר ובשיפור הבטיחות בדרכים מסתכמת להערכתם ב-‭8.6‬ מיליארד שקל לשנה. החיסכון בזמן מוערך ב-‭1.6‬ מיליארד שקל, החיסכון בעלויות הדלק ב־‭600‬ מיליון שקל, והאפשרות לייעל את השימוש בכבישים הקיימים תחסוך מיליארדים. ‭2.5‬ מיליארד שקל ייחסכו מהקטנת זיהום האוויר.

 

בנתיבי ישראל (לשעבר מע"צ) כבר בחרו את כביש 531 החדש בשרון כראשון בארץ שיקלוט את תשתיות ה-‭.V2X ‬ כביש 6 ו-‭431‬ עשויים להיות הבאים בתור. ד"ר שי סופר, המדען הראשי במשרד התחבורה, אומר, כי ביחד עם משרד התקשורת, משרדו החל כבר לפעול להבטחת התדרים הנדרשים לטכנולוגיה החדשה ולהכנת תקינה ישראלית עבורה ביחד עם מכון התקנים.

 

"אין ספק שקישוריות היא הבסיס לרכב אוטונומי, אבל גם לעתיד של התחבורה בארץ. אנחנו בהחלט שם. אבל גם אחרי שיגיעו המכוניות הראשונות עם המערכות, תהיה עדיין כמות משמעותית של רכבים ישנים בלעדיה. אני מעריך שייקח כעשור עד שחלק משמעותי מהמכוניות בארץ יהיו מצוידות בטכנולוגיה, ואז נוכל לנצל את היתרונות שלה, והתחבורה שלנו תיראה אחרת לגמרי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים