הקטל בכביש: ב-2018 נרשמה ירידה, אך לא הכל ורוד
השנה החולפת היא השנייה ברציפות מאז 2012 עם ירידה במספר ההרוגים בכביש. יחד עם זאת, נרשמת עלייה מבהילה במספר רוכבי האופניים החשמליים שקיפחו את חייהם על הכביש. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מפרסמת דו"ח מצב
ירידה מבורכת במספר ההרוגים הכולל, זינוק דרמטי ומדאיג במספר רוכבי האופניים ההרוגים. גם שנת 2018 המסתיימת הלילה סיפקה לצערנו כותרות קורעות לב המדווחות על תאונות דרכים מחרידות וחושפות טרגדיות שקשה עד בלתי אפשרי להכיל. אין אחד שלא זוכר את התאונה המחרידה שבה משפחה שלמה בת שמונה נפשות נהרגה בכביש 90, או את מותם של הנערים ארי נשר ואילון שלו אמסלם ז״ל. ובכל זאת, יש אור קטן בקצה מנהרת הקטל בכבישים, שכן שנת 2018 תהיה השנייה ברציפות מאז 2012 - ובסך הכל שלישית מאז 2009 - שבסיומה נרשמת ירידה במספר ההרוגים על הכביש לעומת השנה שקדמה לה.
על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשנה האזרחית האחרונה - נכון לבוקר 31.12 - נהרגו 315 אנשים בתאונות דרכים שונות, לעומת 364 הרוגים אשתקד. גם במספר תאונות הדרכים הקטלניות נרשמה ירידה חדה - 285 השנה לעומת 323 במהלך 2017. זהו מספר הרוגי תאונות הדרכים הנמוך ביותר מאז 2013, שבה נהרגו 309 בני אדם.
מכת מדינה - רוכבים הרוגים
על רקע הירידה הדרסטית במספר ההרוגים בתאונות דרכים שבהן מעורבות מכוניות, תפסה סוגיית הסכנה שמהווים אופניים בכלל וחשמליים בפרט את הכותרות והדיונים לאורך השנה. במאמץ לשנות את המגמה, ייכנסו לתוקפם מחר (ג', 1 בינואר) חוקי אכיפה ברורים ומחמירים יותר כנגד רוכבים, חוקים הנתפסים על ידי מבקריו של שר התחבורה, ישראל כץ, כתגובת נגד מאוחרת מדי לקטל הנורא בקרב רוכבים.
שכן, במהלך 2018 נהרגו לא פחות מ-19 רוכבי אופניים חשמליים, זינוק מבהיל של כ-170% לעומת 2017, ויותר הרוגים מבשנתיים הקודמות גם יחד - עדות להצפת הכבישים והרחובות בכלים המהירים וחסרי התשתית המתאימה לרכיבה. גם בקרב רוכבי אופניים "רגילים" נרשמה עלייה חדה ומדאיגה של 33% - מ-12 הרוגים ב-2017 ל-16 הרוגים השנה.
החודש, היום והשעה הקטלניים
בניגוד לשנים עברו, שבהן החודש הקטלני ביותר במהלך השנה היה יוני, החודש שבו יוצאים תלמידי בית הספר לחופש הגדול, השנה נרשם מספר ההרוגים הגדול ביותר דווקא בחודש אוקטובר (43). יש לציין גם כי בניגוד למגמת הירידה הכללית, דווקא ברבעון האחרון של השנה, המסתיים היום, נרשמה עלייה כללית ובכל חודש בנפרד במספר ההרוגים לעומת אשתקד.
על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, היום הקטלני ביותר בכבישים לאורך השנה היה יום שלישי, שבו נהרגו 59 בני אדם. במפתיע, ביום שני, שהיה הקטלני ביותר בשבוע אשתקד, נהרגו השנה פחות בני אדם מבכל יום אחר במהלך השבוע. השעה שבה התרחשו מרבית התאונות הקטלניות השנה הייתה שעת הגודש הכבד בכבישים שבה רבים ממהרים הביתה, בין 18:00 ל-19:00. ב-2017 הייתה השעה הקטלנית ביותר בין 14:00 ל-15:00.
ומה על הכבישים המסוכנים ביותר? לפי הרשות, בין הכבישים שאורכם כ-100 ק"מ ויותר, כביש 90 הארוך במדינה הוא גם הקטלני ביותר, עם לא פחות -20 הרוגים ב-6 תאונות קשות. אחריו "מככב" כביש 6, המודרני והרחב, עם 13 הרוגים בתשע תאונות קטלניות, הרוג אחד יותר מהמספר בכבישים 4 ו-40. שבעה אנשים נהרגו על כביש 60, ושישה נוספים על נתיבי איילון הקצרים בהרבה.
כבכל שנה, מרבית ההרוגים בתאונות השנה היו הולכי רגל (97), בעת ש-88 נהגים ו-41 נוסעים ברכב פרטי מצאו את מותם במהלך נסיעה. בחלוקה לגילאים נרשמה השנה עלייה בהרוגים עד גיל 14 (31 תינוקות, ילדים ונוער), אך ירידה ברורה בכל קבוצות הגיל האחרות. קבוצת הגיל המסוכנת ביותר הייתה בני 25 עד 44 (80 הרוגים), בזמן שאשתקד היו אלה בני ה-65+.