שתף קטע נבחר

לצאת מהמינוס

דבר תורה לפרשת ניצבים-וילך

ב"ה

 

אדם בא לבקר את חברו בעסק היהלומים שלו. הם משוחחים במשך זמן מה והנה נכנס לקוח. לאחר בחינת אבנים שונות והרבה התמקחות, הלקוח מסכים לבסוף על מחיר ליהלום מסוים, משלם ויוצא. הסוחר פונה אל חברו ואומר, "מכרתי את היהלום מתחת למחיר העלות".

 

כעבור זמן מה נכנס לקוח נוסף והסרט חוזר על עצמו. הלקוח בודק, מתמקח ומשלם, ולאחר יציאתו את העסק אומר המוכר לחברו שהוא מכר את היהלום בפחות ממה שהוא עצמו שילם עליו. כך אירע שוב ושוב מספר פעמים, עד שלבסוף המבקר לא יכול היה להתאפק ושאל את חברו, "אם זו הדרך שאתה עושה עסקים, מפסיד כסף על כל מכירה, איך בכלל אתה מרוויח כסף?!"

 

"אה," אומר סוחר היהלומים, "אני מפצה על זה בכמות הרבה של המכירות...".

 

"אתם ניצבים היום כולכם לפני ה' אלוקיכם, מראשי שבטיכם ... עד חוטב עציך ושואב מימיך", כך נפתחת פרשת השבוע שלנו, ובספרים הקדושים מבואר שמילים אלו מדברות אודות ראש השנה הקרב ובא, בו כולנו עומדים לפני ה', ללא הבדל בין איש לרעהו.

 

כהכנה לכך, אנו נמצאים כעת בחודש אלול, החודש האחרון בלוח השנה היהודי. חודש זה מוגדר במסורת כזמן של התבוננות פנימית, או, כפי שתואר על ידי חז"ל, חודש של חשבון-נפש, זאת כהכנה לראש השנה, בו נעמוד כולנו מול הקדוש ברוך הוא. אין ספק, הנהלת החשבונות היא טובה יותר מאשר זו של אותו סוחר היהלומים, ובעזרת ה', לאחר המאמצים שלנו במהלך חודש אלול, אנו נצא מהמינוס בחשבון...

 

מה אנחנו לוקחים בחשבון במהלך חודש זה? אלול מגיע בסוף לוח השנה היהודי. זהו החודש האחרון של השנה, ואחריו מגיעים ראש השנה ויום הדין – יום הכיפורים. במהלך חודש אלול, אנו מעריכים את ההישגים הרוחניים שלנו בשנה שעכשיו באה לסיומה. מה היו ההצלחות שלנו ומה היו הכישלונות שלנו? מה השגנו, מלבד שיא חדש בשוק המניות?

מבחינה חשבונאית, האם הקפדנו להפקיד כסף עבור מימון ההוצאות שלנו? האם הכרנו בכל מה שהקב"ה נתן לנו – עושר, בריאות ואהבה או אפילו רק את המתנה ששמה 'חיים' – ושילמנו לו חזרה בהתאם? האם אנו מבינים שכל צעד מוטעה ברוחניות הוא נטל על חשבוננו? האם אנחנו זוכרים שבכדי לשמור על החשבון הרוחני שלנו מליפול למינוס, אנחנו חייבים כל הזמן לחדש ולמלא אותו?

 

במהלך חודש זה אנו נכנסים לחשבונאות, ולאחר מכן אנו מחליטים. ובדיוק כפי שאומר רואה-חשבון: 'כאן היו הוצאות גדולות מדי', 'יותר מדי הושקע בפרויקט הזה' או 'מוצר זה היה צריך להכניס יותר', גם אנחנו חייבים להסיק מסקנות ולקבל החלטות איך לשפר את עצמנו בעתיד. אנחנו חושבים על הזדמנויות מפוספסות אותם אנו יכולים לנצל בעתיד ועל דרכים לשפר את ה'רווחים' הרוחניים שלנו. עלינו לשקול פעולות שונות שלנו, עד כמה והאם בכלל הוסיפו לרווחים בחשבון הרוחני שלנו: המסיבות בהן השתתפנו והזמן שהשקענו בבילויים עם אנשים, לעומת פעולות כמו הצטרפות לשיעור תורה וקניית אוכל כשר בלבד. בדיקות אלו מאפשרות לנו, כמו לרואה החשבון, למצוא את האסטרטגיה הנכונה שתמקסם את הרווחים בחשבון הרוחני שלנו: תורה ומצוות.

 

אם אכן נשתמש בכוח הטמון בחודש אלול לחשוב על הדברים הללו ולעשות "חשבונאות" ראויה לשמה, אזי, כאשר יגיע ראש השנה ואנו נמצא את עצמנו מתפללים עבור כל הדברים הטובים לשנה החדשה, נוכל באמת להרוויח יותר באמצעות 'כמות המכירות'.

 

שבת שלום

לזכות בן ציון בן פנינה, לחיים טובים וארוכים מתוך בריאות איתנה

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים