שתף קטע נבחר

הגשמת חלומות מידית

דבר תורה לפרשת חיי שרה

ב"ה

 

לכל אחד יש בקשות. האחד מתפלל ומבקש על בריאות עבורו ועבור קרוביו, השני מתפלל על פרנסה ברווח והשלישי על נחת מהילדים, כל אחד עם הבקשות הפרטיות שלו. אחרי התפילה והבקשה מה', אנחנו מצפים שהבקשות יתגשמו, וככל שהבקשות והתפילות נענות מהר יותר, הדבר גורם לנו שמחה ואושר.

 

חכמינו ז"ל אמרו, "שלושה נענו במענה פיהם": היו שלושה אנשים שבקשתם התגשמה מיד עם סיום תפילתם. השלושה הם: משה רבנו, שלמה המלך ואליעזר עבד-אברהם, עליו מסופר בפרשתנו.

 

מה בדיוק ביקש אליעזר? אברהם אבינו שולח את עבדו אליעזר למצוא אישה לבנו יצחק. אליעזר מגיע לפדן-ארם ומבקש מה' שימציא לו את הנערה המתאימה ועושה לעצמו סימן: הנערה שתהיה מוכנה להשקות אותו מכד המים ששאבה מהבאר ואף תציע להשקות את גמליו, היא הנערה המיועדת ליצחק. והפסוק מתאר: "ויהי הוא טרם כילה לדבר, והנה רבקה יוצאת . . וכדה על שכמה".

 

מה כל-כך היה מיוחד בתפילתו של אליעזר שהיא התקבלה והתגשמה מיד? אם נשים לב, הרי שתפילתו של אליעזר נענתה מהר יותר מאשר אצל משה רבנו ושלמה המלך, שהרי הם נענו בסיום תפילתם, ואילו על אליעזר מספרת התורה "ויהי הוא טרם כילה לדבר", עוד לפני שסיים את תפילתו ובקשתו וכבר נענה!

 

דבר נוסף שמאוד מעניין בכל הסיפור הזה, הוא שהתורה מספרת באריכות גדולה על השליחות הזו. קודם מסופר על התרחשות העניינים, ולאחר מכן הכול חוזר על עצמו כאשר אליעזר מספר את ההתרחשות למשפחתה של רבקה. זה נראה קצת מוזר, כי בעוד שהלכות חשובות ומצוות רבות נלמדות מדיוקים באותיות התורה, הסיפור על שליחותו של אליעזר מובא באריכות גדולה.

 

מוסבר על כך בחסידות, שהשידוך של יצחק ורבקה היה לא סתם שידוך רגיל. זה שידוך שמכיל הרבה עומק ותוכן רוחני בתוכו, עד כדי כך שהוא מסמל את העבודה של יהודי במשך ימי חייו: יצחק היה איש קדוש. הוא נולד בארץ הקודש, היה הראשון בעולם שנימול בגיל שמונה ימים ואף מסר את נפשו בסיפור העקידה ולכן גם היה קדוש כמו קורבן שעלה על גבי המזבח, עד כדי כך שה' אמר לו "אין חוץ-לארץ כדאי לך", ואכן יצחק מעולם לא יצא מארץ הקודש.

 

לעומתו, רבקה הגיע מרקע אחר לגמרי... היא הייתה לא סתם חוצניקית, אלא גם בת למשפחה מאוד גרועה. אמנם היא עצמה הייתה צדיקה, אך אביה היה בתואל ואחיה היה לבן הארמי, מה שנקרא משפחת פשע ידועה. המושג "כשושנה בין החוחים" לקוח ממנה, כיון שכאמור היא גדלה בין אנשים נחותים.

 

לשדך ביניהם זה ממש לקחת את המקום הנמוך ביותר מבחינה רוחנית ולהעלות ולאחד אותו עם הקדושה הכי גדולה, עם יצחק. וזוהי אכן עבודתו של היהודי, לאחד ולחבר את העליון והקדוש עם הנמוך והנחות, בכדי לגלות ולהוציא מתוכו את ניצוץ הקדושה החבוי בתוכו, את השושנה הקיימת בין החוחים. לכן התורה מקדישה לסיפור זה מקום חשוב בתורה, דווקא בשל תוכנו המיוחד והעמוק.

 

כעת נוכל להבין מדוע התקיימה בקשת אליעזר מידית: הסיבה לכך שתפילותינו ובקשותינו אינן תמיד מתמלאות ומתגשמות מיידית היא מכיוון שהברכה מגיעה מהעולמות העליונים הרוחניים ועליה להגיע ו'להתגשם' בעולמנו זה. מכך מובן, שככל שאצל המתפלל והמבקש קיים נתק בין הרוחניות לגשמיות, כך יש שהות זמן עד שתפילתו ובקשתו מתגשמת.

 

בסיפור הזה של אליעזר הייתה אחדות מוחלטת. כפי שהוסבר קודם, השידוך הזה בין יצחק לרבקה היה הסמל של החיבור והאיחוד בין הרוחניות לגשמיות ולכן בקשתו התגשמה מיד.

 

אם אנחנו מעוניינים שהתפילה שלנו תתקבל ותתגשם מיד, אנחנו צריכים להיות מחוברים יותר. לחבר יותר את חיי היומיום שלנו לרוחניות, לקדושה, לאלוקות. ואז, כאשר אנחנו מחוברים, וגם הנושא שעליו אנו מתפללים קשור ומחובר לכוונה אלוקית, לא יהיה נתק והתפילה תתקבל מיד.

 

שבת שלום

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים