שתף קטע נבחר

נעשה - ואז גם - נשמע

דבר תורה לפרשת יתרו

לא אחת שמעתי יהודי הטוען: "כבוד הרב, אני מוכן לקיים מצוות. אני מוכן להניח תפילין, לשמור שבת, כשרות ובעצם הכול. רק, תן לי לפני כן להבין את הטעם והמשמעות של כל מצווה, למה עושים כל דבר, ואז אני אוכל לשמור. רק תסביר, תן לי להבין, להרגיש את הדברים".

 

בפרשת השבוע אנחנו קוראים על המעמד האדיר של מתן תורה בהר סיני. עם ישראל כולו עומד למרגלות ההר, ולאחר 49 ימי ציפייה ושלושה ימי הכנה מיוחדים, מתגלה אליהם ה' ואומר את עשרת הדיברות.

המדרש מספר, שלפני שה' נתן לנו את התורה, הוא הציע את התורה לכל שאר האומות. כל אומה התעניינה ושאלה מה כתוב בתורה, בכדי לדעת האם זה 'עסק משתלם'. כמו כל אדם נורמלי שבודק לפני כל עסקה, האם זה 'דיל' שכדאי להיכנס אליו.

הקב"ה הגיע לעם ישראל, ועם ישראל לא שאל שאלות. העם ענה פה אחד: "נעשה ונשמע".

 

ברור שהכוונה באמירה 'נשמע' היא לא לעצם שמיעת הציוויים, כי כמובן לא שייך לעשות דבר כל שהוא מבלי לשמוע מה הוא. אלא כוונת עם ישראל במשפט הזה הייתה – קודם כל נציית ונקיים, ואחר כך נשאל, נשמע ונבין את הטעם ומשמעות של כל מצוה. והמדרש מסיים, שבזכות האמירה הזו קיבלו בני ישראל את התורה.

הרבה פעמים אנשים מבקשים להבין הכל. מלמד אותנו המדרש שבכדי להבין – עלינו לקיים זאת קודם כל.

 

 

 

ברוסיה הקומוניסטית, לפני 90 שנה בערך, פעל ארגון שנקרא יבסקציה. הארגון היה מחלקה מיוחדת של הק.ג.ב. הקומוניסטי ומטרתו הייתה להילחם במיוחד בדת היהודית. רבי יוסף יצחק שניאורסון, שהיה רבם של חסידי חב"ד בדור הקודם עמד בראש הלוחמים בעד שמירת הגחלת היהודית ברוסיה, באופן מחתרתי, מתחת לעיניהם של היבסקציה.

 

פעילי היבסקציה ידעו שרבי יוסף יצחק עומד מאחורי הכול. הם לקחו אותו לחקירות מלוות באיומים קשים ושלפעמים אף תורגמו למעשים. הוא שרד את הכל, כולל את מאסר קשה, בגבורה וללא שום פחד וכניעה.

 

לימים, תאר הרבי במכתב את אחת החקירות:

החוקרים היו יהודים שהצטרפו לצערנו לשורות היבסקציה. הם שאלו את רבי יוסף יצחק: "האם אתה מקיים את התורה והמצוות מתוך אמונה ורגילות, או שאתה משוכנע בנכונותם בידיעה מוחלטת?"

הרבי השיב להם: "הנני משוכנע בנכונותם בידיעה מוחלטת".

"אם כן, שכנע גם אותנו, וגרום לנו להגיע למצב מוסרי-דתי כמוך", אמרו החוקרים.

 

ענה להם הרבי במשל מעניין מאוד: "תארו לעצמכם, אם יפגוש אדם את חברו הלומד בבית ספר גבוה את חכמת החוזה בכוכבים, ובעודם מהלכים ברחוב יבקש ממנו ללמדו את חכמת הכוכבים. ודאי שזה יהיה בלתי אפשרי. חברו החכם יאמר לו 'כאן ברחוב אי אפשר, בוא ועלה איתי למגדל המיוחד של הצופים בכוכבים ושם אוכל להראות לך וללמדך'.

 

"כך גם, אמר להם הרבי, אם אתם רוצים להגיע לידי ידיעה מוחלטת בה' ובתורתו, בואו ועלו איתי אל בית ה' והניחו תפילין, אכלו כשר ושמרו את השבת ואז יזדכך מוחכם וליבכם ותוכלו להבין עניין מוסרי עד שאט-אט תבואו לידיעה מוחלטת בה' ובתורתו".

זו הנקודה. בכדי לדעת, להבין ולהרגיש, אנו מוכרחים ראשית לקיים. כי כאן מדובר על הקדוש ברוך הוא, שהוא נעלה באין ערוך משכלו המוגבל של הנברא, ובכדי שנוכל להתחבר, להבין ולהרגיש את טעמם ומשמעותם של הבורא, עלינו לעלות אל המגדל, לקיים את הציוויים ואזי נזדכך ונוכל להבין. "נעשה ונשמע".

 

שבת שלום

המדור מוקדש לזכות מנחם מענדל בן שרה לבריאות והצלחה בכל

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים