שתף קטע נבחר

עושים סדר לסדר

הלכות חג הפסח וליל הסדר על קצה המזלג

בחג הפסח (שבעה ימים בארץ ישראל ושמונה בחו״ל) אנו חוגגים את שחרורם וגאולתם של אבותינו - בני ישראל מעבדות מצרים לחירות. מצוות החג ועריכת הסדר נותנת לנו את האפשרות לחיות מחדש ולחוות את החירות האמיתית לה זכו אבותינו.

 

בשורות הבאות ננסה בעזרת השם לסקור בקצרה את עיקרי מצוות החג, ולעשות סדר לליל הסדר.

 

דיני חמץ ומצה

מצה. בני ישראל יצאו ממצרים בחיפזון, והבצק שהוכן עבור אפיית לחם לאכול בדרך לא הספיק להחמיץ והם אכלו מצות. כזכר לכך ציווה ה׳ בתורה את מצות אכילת מצה, ואסר אכילת חמץ. 

 

חמץ. כל מזון (מאכל או משקה) שמורכב מאחד מחמשת מיני דגן: חיטה, שעורה, שיבולת שועל, כוסמין או שיפון שהחמיצו, זאת אומרת, שבאו במגע עם מים או לחות ולא נשמרו מחימוץ.

 

האיסור. התורה מצווה עלינו להימנע מאכילת דברים אלו. בנוסף לכך, גם שלא יהיה בבעלותנו וברשותנו שום חמץ באיזו צורה שהיא בתקופת חג הפסח. האיסור בפועל מתחיל בשעות הבוקר המאוחרות של ערב פסח (יום שישי). 

 

כשרות. בכדי לוודא את כשרותם של המוצרים בהם אנו משתמשים בחג הפסח, חייבת להיות חותמת של גוף כשרות רבני מוסמך המאשר שמוצר זה הינו ״כשר לפסח״. גם אם לא מדובר בלחם או עוגיות, אלא מוצר שלא נראה לנו שיש לו קשר לחמץ, בכל זאת המוצר חייב להיות כשר לפסח. אחרת, ייתכן שהמוצר מכיל מרכיבי חמץ, או עקבות של חמץ אם הוכן בפס ייצור בו מכינים מוצרי חמץ.

 

ליל הסדר ומצוות החג

גולת הכותרת של חג הפסח היא ללא ספק ליל הסדר, הכולל חמשה-עשר שלבים, מתחיל בקידוש ומסתיים בהכרזה המסורתית ״לשנה הבאה בירושלים״. להלן יובאו רק עיקרי הדברים המיוחדים לליל הסדר (למעט דיני שבת וחג כהדלקת נרות, קידוש, לחם משנה וכדומה):

 

מצה. עיקר מצוות מצה בחג הפסח היא לאכול מצה בליל הסדר. זאת אומרת, שכל אחד ואחת יאכלו לפחות כמות מצה המוגדרת בהלכה "כזית מצה". כמות זו היא בערך חצי מצה עבודת יד. בחו"ל המצווה קיימת בשני לילות הסדר. ישנה מצווה מיוחדת "ושמרתם את המצות", לוודא שהמצות לא יחמיצו. כאשר קמח בא במגע עם מים ועובר שמונה עשרה דקות, הוא הופך לחמץ. לפיכך, מרגע שהקמח והמים מתערבים עד לזמן הכנסתם לתנור האפייה לא עובר יותר מ-18 דקות.

 

מצה שמורה. מצה שמורה נעשית מתבואה שנשמרה מכל מגע עם מים מהרגע שנקצרה התבואה ועד לאפייה, כולל תהליך הטחינה והלישה. בליל הסדר יש לאכול מצה שמורה דווקא.

 

עבודת יד. בערך לפני מאה וחמישים שנה, הומצאה מכונה לאפיית מצה, וכך 'נולדה' המצה המרובעת. עד אז כל עבודת המצות נעשו בעבודת יד. גם היום, רבים מסרבים לאפשר למכונות לעשות מצווה זו. הסיבה לכך היא, כיון שבהלכה  ישנה חשיבות רבה לכוונה בה נעשית המצווה. באפייה ידנית ניתן לאפות את המצות עם כוונה שזה נעשה  "לשם מצת מצווה". מצה עבודת יד נעשית כולה באופן ידני בידי יהודים, החל מבלילת הקמח במים, ועד להכנסה וההוצאה מהתנור. לכן, גם אם אתם משתמשים במצות מכונה לשאר הפסח, חשוב מאוד כי לפחות ללילות הסדר תשתמשו במצה שמורה עבודת יד.

 

סיפור יציאת מצרים

 

אמירת ההגדה. ההגדה היא סיפור יציאת מצרים לפרטיו, בכך מקיימים את מצות התורה ״והגדת לבנך״ - לספר לילדים את סיפור יציאת מצרים. גם מי שעדיין לא התברך בילדים מקיים את מצות "והגדת לבנך".

 

שתיית ארבע כוסות. יין או מיץ ענבים, במקומות המסומנים במהלך ההגדה. 

 

הטעם לשתיית ארבע הכוסות טמון בדברי חכמינו ז"ל שבכל דור ודור ובכל יום ויום חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא עצמו היה במצרים, וכעת הוא חוגג את שחרורו שלו ממצרים. לפיכך עלינו לקיים את כל ליל הסדר באופן של חירות. חכמינו תקנו כמה דברים שמבטאים חירות.

 

חג פסח כשר ושמח!

 

המדור מוקדש לעילוי נשמת הרב החסיד המשפיע הרב אברהם בן דובער דרייזין.

 

ניו יורק

 

כניסת השבת: 7:05

יציאת השבת: 8:05

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים