שתף קטע נבחר

לתקן את הגשר

דבר תורה לפרשת עקב

האגדה מספרת על בעיה עצומה שעמדה בפני חכמי חלם. במרכז העיירה המפורסמת היה גשר שחיבר בין שני חלקי העיירה. והנה, לאחר שנים רבות ששימש הגשר את תושבי העיירה, החלו להיפער בו סדקים ובורות מסוכנים, עד שהגיע מצב שכל העובר היה נפצע בדרכו על הגשר.

 

התכנסו חכמי חלם הידועים שבעה ימים ושבעה לילות, בכדי לפתור את הבעיה הקשה. בתום תקופה זו, החליטו החלמאים פה אחד: לבנות בית רפואה מתחת לגשר, כך שהנפגעים יהנו מטיפול מיידי...

 

הקיץ בשיאו, והילדים חוגגים את החופש הגדול. יש מהם שמבלים את זמנם במחנה קיץ לנוער, יש שמעדיפים את הבית, ויש את אלו שדאגו לעצמם לטיולים והנאות עם חבריהם הטובים.

 

ואנחנו, ההורים, מוצאים את עצמינו עומדים מול הילדים, בתקופה שבה שגרת הלימודים והמסגרת אינם בתוקפם. והאתגרים בחינוך הילדים - בהתאם.

 

הנושא של חינוך הילדים, שיגדלו בדרך הישרה, כיהודים בעלי מידות טובות, הוא נושא שנוגע לכל הורה.

 

ולמרות החשיבות שישנה לעניין החינוך, אנו נתקלים פעמים רבות במקרים של כשל בחינוך, כשההורים מביעים את תמיהתם: הרי שלחנו אותו למוסד חינוך?! עשינו את המוטל עלינו!

 

בפרשת השבוע אנו קוראים את הקטע המוכר לכולנו מקריאת שמע. הפסוק אומר: ״ולמדתם אותם את בניכם לדבר בם בשבתך בביתך ובלכתך בדרך ובשכבך ובקומך״.

 

במילים אלו נצטווינו על חינוך הילדים. אם נתבונן היטב בפסוק, נשים לב לנקודה חשובה מאוד:

 

התורה מצווה עלינו לחנך את הילדים, ונראה מהפסוק שאין בזה שעות עבודה.. כל זמן ביום (ובלילה..) הוא זמן החינוך!

 

׳בשבתך בביתך׳ עם הקפה המרגיע - זה זמן לחינוך, ׳ובלכתך בדרך׳ לעבודה כשאתה עמוס עד מעל לראש - זה גם זמן לחינוך, ואפילו ׳בשכבך׳ (דיי.. תנו לנוח קצת!) - זה זמן לחינוך! וגם כשרק קמת, ׳ובקומך׳, חינוך הילדים הוא בראש מעייניך.

 

לשלוח את הילדים למוסד חינוך זה חשוב. זה מוכרח. אבל חינוך אמיתי הוא כאשר ההורים חיים ו׳נושמים׳ את חינוך ילדיהם 24/7. ״בשבתך בביתך, ובלכתך בדרך, ובשכבך ובקומך״...

 

מספרים על זוג שהגיעו לרב ואמרו: ״כבוד הרב, בנינו הגיע לגיל שנתיים, והחלטנו להשקיע ולהתחיל בחינוך שלו מוקדם, כבר עכשיו. מה ביכולתנו לעשות בכדי לחנכו בדרך הנכונה?״.

 

ענה להם הרב: ״להקדים?! איחרתם בשנתיים...״

 

חינוך אמיתי מתחיל עם לידת הילד, והאמת שעוד קודם לזה - עוד בחודשי ההיריון.. הרי הרפואה כיום טוענת שלמתרחש בסביבת האם בתקופת ההיריון יש השפעה על העובר, ודאי שיש להקפיד על סביבה טהורה בכדי להשפיע רוחנית על העובר. חינוך טרום לידתי...

 

זהו חינוך אמיתי. אז גם אם לא עשינו זאת עד היום, אף פעם לא מאוחר, ותמיד אפשר לתקן. רק שלא נבנה בית רפואה לנפגעים, אלא פשוט נתקן את הגשר...

 

שבת שלום!

 

לזכות הרב החסיד והקדוש המקובל רבי לוי יצחק שניאורסון זצ״ל, אביו של הרבי מליובאוויטש, ליום השנה לפטירתו.

 

כניסת שבת: 7:47

יציאת השבת: 8:49

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים