שתף קטע נבחר

ללמוד את כל התורה – זה בכלל אפשרי?

דבר תורה לפרשת ויצא

היית רוצה ללמוד את כל התורה? ודאי, כל יהודי היה רוצה לדעת את התורה כולה. אבל האם זה אפשרי? הרי התורה היא אין סופית, וכמו שאומר הפסוק "ארוכה מארץ מידה ורחבה מני ים"...

 

אז לפני שנציע לכם רעיון פרקטי ללימוד כל התורה כולה, ניגש לדבר קצת על פרשת השבוע:

 

יעקב אבינו בורח מפני עשו אחיו שרצה להרגו. הוא שם פעמיו לחרן, אל בית דודו - לבן הארמי, אצלו יהיה בטוח מפני אחיו. במשך עשרים השנים הבאות בהם הוא שוהה אצל הדוד, הוא עובד קשה מאוד וכפי שיעקב עצמו מתאר את הלילות בהם הוא עבד ללא שינה, מבלי להבחין בין קיץ וחורף.

 

כמה מעניין, התורה מספרת שדווקא בשנים הקשות הללו גדל יעקב והתפתח מאוד מכל הבחינות. ראשית, הוא הקים שם משפחה גדולה (רוב השבטים נולדו שם...), הצליח מאוד מבחינה כלכלית, וגם מבחינה אישית, בעבודת ה', הוא התעלה שם מאוד.

 

במובן מסוים, הסיפור של יעקב אבינו מסמל ומהווה מורה-דרך לבני ישראל בהיותם בגלות, מחוץ לארץ הקודש, או גם ליהודי שמצד עסקיו עליו לצאת לפעמים מהקדושה ולבוא במגע עם העולם שסביבו על כל המשתמע מכך – אנשים שאינם הגונים וישרים (בדוגמת הדוד הרמאי) וכדומה. יחד עם זאת, מלמד אותנו יעקב, שדווקא במקומות כאלו אפשר לצמוח ולהתפתח, מכל הבחינות.

 

מה באמת היה סודו של יעקב? איך ייתכן שבמקום ירוד כל-כך כמו חרן (חכמינו דרשו: חרן – חרון-אף של ה' בעולם), ובמצב בו הוא צריך לעבוד תחת דוד רמאי, ודווקא שם הוא מתעלה כל כך?! איך זה קורה?

 

יעקב היה במהותו וטבעו איש תם, יושב אוהלים. התורה הייתה חייו. חכמינו מגלים לנו שתוך כדי עבודה אצל דודו הרמאי, הוא עסק כל הזמן בלימוד תורה ושינון תהילים בעל-פה.

 

כך גם אנחנו. סוד עמידתו של העם היהודי בקשיי הגלות, זה החיבור לתורה. הכוח שיש ליהודי לצאת ולעסוק מחוץ לשטח הקדושה ויחד עם זאת להתקדם ודווקא שם להתעלות בקשר עם ה', זה לימוד התורה.

 

אוקיי, אז צריך ללמוד תורה. אבל היא ארוכה ואין סופית, איך ניגשים לזה?

 

אז האמת היא, שמתוך כל התורה יש דין קדימה ללימוד חלק ההלכה שבתורה, בפרט ההלכות הצריכות לחיי היום יום, כמו הלכות שבת, כשרות, תפילה וברכות וכדומה. אך לימוד הלכות אלו מוגדר כלימוד לשם ידיעת המעשה בלבד.

 

ישנם הלכות שאינם שייכות ונצרכות לחיי היום-יום של יהודי כיום. קחו לדוגמא את הלכות הקרבת הקרבנות, טומאה וטהרה, בניין בית המקדש וכדומה, שלצערנו איננו מקיימים אותן כיום. ואכן, מסיבה זו, רבי יוסף קארו (מחבר השולחן ערוך) לא הכניס הלכות אלו בספרו. כך נוצר מצב, שבאופן כללי יהודי לומד רק את חלק התורה הנוגע לידיעת המעשה.. זה לא כל התורה כולה.

 

הרמב"ם, רבי משה בן מיימון, כתב את חיבורו הגדול והמפורסם "משנה תורה – היד החזקה", בו הוא ריכז את כל הלכות התורה. לא רק ההלכות הרלוונטיות להיום, אלא ממש כל הלכות התורה כולה. כולל כל אלו הנזכרות לעיל.

 

לפני 32 שנה תיקן הרבי מליובאוויטש את תקנת לימוד הרמב"ם. הרבי הגה מסלול לימוד יומי בספר היד החזקה, בו לומדים מידי יום שלושה פרקים בספר, כך שמידי שנה (בערך) מסיימים את הספר כולו. לאלו שאינם יכולים ללמוד מידי יום שלושה פרקים, תיקן הרבי את לימוד ספר המצוות שכתב הרמב"ם, כך ילמדו הם מידי יום את המצוות המקבילות לנלמד במסלול שלושת הפרקים. (מסלול נוסף שקיים הוא לימוד פרק אחד ליום, וכך מידי שלוש שנים (לערך) מסיימים את לימוד הספר כולו.)

 

התקנה הזו מתייחדת בכך שהיא כוללת בתוכה ומתאימה לאנשים, נשים ואפילו ילדים, כשמהלכה נחשף הלומד לתמונה הכללית של כל התורה כולה!

 

ביום רביעי האחרון, הסתיים המסלול ה-34 ללימוד הרמב"ם, בו עשרות אלפי יהודים מכל רחבי העולם זכו לסיים את לימוד הספר, הכולל בתוכו 14 ספרים. עכשיו זה הזמן המתאים לכל אחד ואחת, אנשים, נשים ואפילו ילדים, להצטרף למסלול המתאים בלימוד הרמב"ם.

 

ונסיים בדברי הרמב"ם בסיום ספרו: "ובאותו הזמן (בימות המשיח) לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה ולא קנאה ותחרות, שהטובה תהיה מושפעת הרבה וכל המעדנים מצויים כעפר. ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד . . שנאמר, כי מלאה הארץ דעה את ה', כמים לים מכסים".

 

שבת שלום

 

לקבלת לוח ללימוד הרמב"ם היומי במסלול ה-35 ניתן לפנות לרב שפירא, בדוא"ל rabbi@thetorahcenter.com או בטלפון: 1-212-532-7618

 

מוקדש לעילוי נשמת הרב החסיד לוי יצחק בן הרב נחום ז"ל שפירא, ליום השנה לפטירתו ה' כסלו

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים