שתף קטע נבחר

America First

כשהנשיא החדש קרא america first פעם אחר פעם בנאום ההשבעה שלו רבים נזעקו. מה יש בביטוי הזה שהופך אותו לנפיץ כל כך?

בנאום ההשבעה הרשמי של הנשיא החדש, חזר טראמפ כמה וכמה פעמים על הביטוי 'אמריקה פירסט'. הוא קישר אותו למגיניות החוץ שהוא ינסה להנהיג בתחומים שונים, אבל רבים שמעו את המשפט הזה ונחרדו.

 

הביטוי הוא ביטוי שהיה שגור בארה"ב בשנות השלושים, ונקשר להיסטוריה האנטישמית של המדינה טרם מלחמת העולם השניה.

היו אלו שניתחו את הנאום עם סיימו שהניחו שטראמפ אולי לא היה מודע להיסטוריה האפלה של הביטוי. מסתבר שבביטוי הזה ממש הוא השתמש גם חוגשים מוקדם יותר. הוא דבק בו למרות שנשלחו לעברו בקשות פומביות מהליגה נגד השמצה לוותר על האמירה הפוגענית.

מה שהפתיע רבים היה השימוש בביטוי כקריאה לאחדות.  "מיום זה ואילך, חזון חדש ינחה אדמתנו," אמר טראמפ על מדרגות הקפיטול. "מיום זה ואילך, זה הולך להיות רק אמריקה ראשונה. america first. "

 

אותן מילים הובילו תנועה פופליסטית גדולה שפעלה עם תחילת מלחמת העולם השניה נגד האפשרות שארה"ב תיכנס למלחמה עם גרמניה, גם אחרי שהשמועות על הנעשה הפכו ברורות, וגם כשצבא גרמניה כבר הספיק לפלוש גם למדינות כמו צרפת ובלגיה. הם היו קואליציה רחבה של פוליטיקאים ואנשי עסקים שהתאחדו תחת הכינוי "וועידת אמריקה פירסט" כדי להתנגד ביחד לתמיכה של הנשיא רוזוולט בצרפת ובריטניה. הקואליציה גדלה עד שהיו בה לא פחות מ-800,000 חברים.

 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 

הוועידה אמנם לא הייתה בתחילה מזוהה עם אנטישמיות אבל עד מהרה הקולות הבולטים מתוכה היו של חברים בארגונים אנטישמיים. הדובר הרשמי שלה, למעשה, היה צ'רלס לינגבר, שהאשים בפה מלא את היהודים האמריקאים על כך שהם אלו שדוחפים את המדינה כולה למלחמה לשווא.

"הגזעים היהודים והבריטיים", קרא בעצרת בשנת 1941, "מסיבות שאינן אמריקאיות כמהים לערב אותנו במלחמה". הוא הוסיף ואמר שהסכנה הגדולה יותר שמטילים היהודים על ארה"ב טמונה באותם שקרים שהם מציגים בסרטי הקולנוע שלנו, בעיתונות, ברדיו ובפני הממשלה.

 

זה לא ברור אם טראמפ מוטרד מההיסטוריה השנויה במחלוקת של אותו משפט, מה שברור הוא שהוא מודע להיסטוריה, ועדיין חזר שוב ושוב למשפט בהתייחסו להטלת מחסומי סחר, שמירת המשרות והייצור בגבולות ארה"ב והגבלת ההגירה.

"כל החלטה על מסחר, הגירה, או מיסים כל החלטה בנוגע ליחסים בינלאומיים תילקח רק לאחר שהיתרון של משפחות אמריקאיות במסגרתה נלקח בחשבון", אמר הנשיא בנאומו. "אנחנו חייבים להגן על גלותינו מפני פורעים ממדינות אחרות, מפני דברים שעלולים לפגוע בייצור שלנו, לגנוב את העסקים שלנו, ומחרבים את העבודות שלנו".

 

 

התגובות לביטוי שקישר לכל אותן אמירות היו קשות. "זה ביטוי נפיץ", טענו. "לינדבר והחברים האחרים באותה קואליציה האמינו שהדמוקרטיה זמנה קצוב והפשיזם יכול היה באותם ימים לפרוח. לכן", אמרה אחת ההיסטוריוניות, "המילים הללו נושאות כובד עצום. מילים כמו שאמר טראמפ על המשקל העצום שנושאת אמריקה על גבה", , יכולות לעורר את אותן כמיהות". היא ציינה שאותם ימים האווירה הייתה דומה למדי. "היו אז משברים חברתיים וכלכליים לכן עלו גם תופעות כמו אנטישמיות וגזענות בכלל".

 

זמן קצר לאחר ההשבעה הוציאו נציגיו הודעה שמתארת למה התכוון בביטוי. "העולם חייב לדעת שאנחנו לא מחפשים אויבים. אנחנו תמיד שמחים כשאויבים ישנים הופכים לחברים, וכשידידים הופכים לבעלי ברית". ההודעה התייחסה גם לחובה של הממשל להביס את הטרור האיסלמי הרדיקלי ושזו עבורם העדיפות הראשונה. הם גם הוסיפו, לפי הדיווחים, כי ממשל טראמפ יוסיף ספינות ותחזוקה לחייל האוויר ברמה שהייתה נהוגה בזמן המלחמה הקרה.

 

את המונח 'אמריקה פירסט', אמר לראשונה עוד בחודש מרץ של השנה שעברה כשנשאל האם הוא דוגל בגישה בדלנית. טראמפ טען אז שארה"ב זכתה זמן רב מדי לזלזול. לקחו לה וגזלו ממנה דברים חשוביםושנים ארוכות מדי זה נעשה בעורמה ובחכמה. "אינני בדלן", אמר, "אבל אני בגישה של אמריקה ראשונה. אז אני אוהב את הביטוי 'אמריקה פירסט'.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים