הנעל הקדושה
מאימלדה מרקוס ועד קרי ברדשואו, הנעליים היו מאז ומתמיד פריט לבוש עם משמעות עמוקה. חוקרת ואוצרת האופנה הישראלית, יערה קידר, מביאה עכשיו לניו יורק תערוכת נעליים מרתקת תוצאת מעצבי ‘בצלאל’
"תנו לבחורה את הנעליים הנכונות", אמרה מרילין מונרו, "והיא תוכל לכבוש את העולם”. נעליים היו שנים ארוכות סמל לנשיות, לאישיות ולהצהרה האופנתית שכל אחת ואחד מאיתנו עושים.בתקופה הפרה-היסטורית, אנשים הלכו יחפים. רגליהם נחבלו ונשרטו ונעליים הפכו לאביזר נחוץ. בתחילה היו הנעליים היו עשויות מפיסות עור שנקשרו בחבלים לרגליים.עם הזמן הנעליים השתכללו והפכו להיות אלמנט רווי משמעות, אשר השתנתה מעידן לעידן ומתרבות לתרבות.
חוקרת ואוצרת האופנה הישראלית, יערה קידר, החליטה להעביר את האביזר הפופולארי לקדמת הבמה ולבדוק בעידן של היום, כשמאחוריהן היסטוריה כל כך עמוסה, יכולות הנעליים להיחשב ליצירת אמנות?אל התשובה היא הגיעה דרך תערוכה שאצרה בישראל בקיץ האחרון ובתערוכהבשיתוף אגודת ידידי בצלאל בארה״ב A Walk of Art: Visionary Shoes שמוצגת בימים אלו כאן בניו יורק ובה לא פחות מ-60 זוגות נעליים שהכינו בוגרים וסטודנטים של ‘בצלאל', לצד ספר של קידר המאגד את כל אלו לצד מידע מרתק אודות האביזר שלרגלינו.
את התערוכה בניו יורק היא אצרה בעבור מכללת 'בצלאל' הירושלמית שבכל שנה עורכת בעיר גאלה לתמיכה. השנה, מלבד הגאלה, נהנו האורחים מהתערוכה היחודית. "הרעיון נולד מתוך התערוכה שעשיתי בישראל התמקדה בנעלי סטילטו. בחרתי להתמקד בהן כי יש להן משמעות מיוחדת. נעל סטילטו דורשת מאמץ, נעילתה מאתגרת, מחייבת. הנעילה שלה במידה רבה קשורה בפטישים ואמנות שונות והיא אתגר עיצובי מורכב בכל הקשור ביציבות וגובה. ההתפתחות לתערוכה הנוכחית בניו יורק", היא מוסיפה, "הייתה להתמקד באותו קשר בין עולם האופנה והאמנות".
יערה מתארת את המקום המרכזי שיש לנעליים לאורך ההיסטוריה. עוד מימי התורה ניתן להבחין במשפטים כמו 'לעולם ימכור אדם קורות ביתו ויקח מנעליים לרגליו' והן מוזכרות פעם אחר פעם. "אנחנו רואים בתורה את הסיפור על סנדליו של משה, רואים את סיפור הרמס או סינדרלה, אימלדה מרקוס וקארי ברדשו. לנעליים", היא מדגישה,"יש משמעות של אובייקט עם יכולות מאגיות. בעיני הסיבה שהן מרתקות היא כי נעל זה פריט הלבוש היחיד שלנו ששומר על הצורה שלו גם כשאנחנו חולצים אותו. הוא נמצא שם גם בלי הגוף".
כולנו יודעים שגם היום, נעל עלולה להיות הרבה יותר מסתם 'נעל'. נעל היא אביזר שמייצג פעמים רבות נוחות או אי נוחות, הוא מייצג סדרי עדיפויות של אישה, הוא מרמז על יכולת כלכלית או מעגל חברתי. "נעליים לכל אורך ההיסטוריה סימלו מעמד, בין אם בגלל איך שהן עשויות ובין עם ההגבלה שהייתה עם נעילתן. במאה ה17 פלטפורמות גבוהות העידו על עושר, הן העידו על כך שהנועלים אותן היו עשירים כל כך עד שמישהו הולך במקומן, אלו היו, אגב, בעיקר גברים שנעלו עקב באותם ימים. גם היום נעליים מעבירות מסר".
מתוך עבודותיהם של בוגרים וסטודנטים של המכללה הישראלית בחרה קידר את 60 הזוגות בקפידה. את הנעליים חילקה בתערוכה לפי נושאים. "דרך מגוון של עיצובים שקוראים תיגר על מושגים כגון נוחות, יציבות, ומסחריות, התעורכה יוצרת מסלול בין פטיש וכאב, לאהבה ומערכות יחסים, צורות גיאומטיריות, שימוש בעץ והשאיפה להמריא לגבהים חדשים, מהשראה מעולם הציפורים ועד עקבים גבוהים". רבות מהנעליים בתערוכה משלבות בתוכן טכניקות ייחודיות. מפיסול, מניפוח זכוכית, פיסול בפורצלן, יציקות מתכת ועוד, יחד עם טכניקות מסורתיות של סנדלרות ויצירת נעליים וטכנולוגיות חדשות כמו הדפסה תלת מימדית.
בין העבודות מעניין לגלות נעליים כמו אלו של האמנית סיגלית לנדאו. עבודותיה של האמנית התפרסמו בשנים האחרונות בשל טכניקה מקורית מאין כמוה. לנדאו נוהגת לקחת חפצים בצורתם הרגילה ולהניח אותם בתוך ים המלח לתקופה ארוכה. כך לאט לאט הם הופכים לניצבים ייחודיים. עבודתה המוצגת כאן מראה את האבולוציה של נעליים ששהו בים המלח ימים ארוכים. עבודות מסקרנות נוספות בתערוכה הן נעלי הזכוכית של אמן הזכוכית איתן בר-טל, רותם גור בעלת מותג הנעליים המצליח VAS עומלת לאורך השנה על ייצור נעליים אופנתיות ושיקיות.
קידר מספרת שהנעליים אותם הציגה בתערוכה עברו תהליך שונה בתכלית. "בתערוכה בחרה גור לעשות משהו אמנותי. היא יצאה מנקודת הנחה שאנחנו תמיד מסתירים את כף הרגל והחליטה להעביר אותן תהליך הפוך. היא יצקה את הרגל שלה והעמידה אותה על זכוכית וסוליה מעץ שנעשתה בטכניקה איטלקית. העבודה על הנעל הזו הובילה אותה למשמעות העמוקה שיש בלחשוב על הנועל עוד בטרם יצירת הנעל. זה תהליך מאוד מעניין בעיני".
ביום שלישי האחרון ערכו נציגי הקונסוליה הישראלית אירוע מיוחד סביב התערוכה. "אנחנו גאים בשיתוף הפעולה ארוך השנים עם "בצלאל", מבכירי מוסדות התרבות בעולם”, מספרת ויק גיאסוב, מנהלת תחום אומנות פלסטית במחלקת התרבות בקונסוליה הישראלית, ומוסיפה, "תערוכת הנעליים היא אירוע נועז, תוסס המשקף את החיבור הנכון בין עולם התרבות הישראלי לעולם האמנות הניו-יורקי".
באותו אירוע השתתפו אישים בולטים מעולם האופנה הניו-יורקי וכן מעצבי אופנה ישראלים מצליחים בניו-יורק. "אנחנו מברכים את נשיא בצלאל פרופ' עדי שטרן ואת יערה קידר אוצרת התערוכה על אירוע מנצח". התערוכה זכתה לעניין רב בקהילת האופנה והאמנות בנו יורק, היא זכתה לסיקור בהארפר בזאר ושאר אתרי אופנה נחשבים, ולא מעט קניינים כבר הביעו עניין ביצירות והיוצרים הישראלים.
התערוכה A Walk of Art: Visionary Shoes שנפתחה השבוע תהיה פתוחה לקהל בכל יום עד 13 בפברואר. מי שיגיע לתערוכה יוכל גם לרכוש ספר שחיברה יערה אודות הנעליים המוצגות, הסיפורים מאחוריהן וגם לא מעט עובדות וסיפורים מרתקים על ההיסטוריה של התכשיט שלרגלינו. כל ההכנסות ממכירת הספרים יועברו לסטודנטים בבצלאל.
www.walkartexhibition.com