שתף קטע נבחר

זמרת מעולם אחר

בת-אלה בירנבאום היא זמרת ופייטנית ישראלית שדווקא באמריקה גילתה את המסלול המוזיקלי לליהדות. עכשיו היא חוזרת לסיבוב הופעות מיוחד במינו

דבי פרידמן הייתה מלחינה, זמרת ופייטנית יהודייה-אמריקאית. עבור רבים היא הייתה ה'קרליבך' הנשי של היהודים באמריקה. לאורך שנות הקריירה שלה הקליטה לא פחות מ-22 אלבומים. כמה משיריה הפכו למוכרים ביותר בקרב הקהילות היהודיות והזרמים השונים.

 

לפני כמה וכמה שנים הכירה כאן בארה"ב את הישראלית בת-אלה בירנבאום והשתיים שיתפו פעולה. "הייתה לי הפריבילגיה להכיר את דבי ולהופיע איתה", היא מספרת ל’ידיעות אמריקה’. "דבי הייתה קרליבך בלבוש אישה, שנים ארוכות היא הייתה הדמות המשפיעה ביותר במוזיקה היהודית בארה"ב. דבי הנגישה", היא מסבירה, "את ארון הספרים היהודי לבני הנוער שלא הרגישו מחוברים למזמורים והפיוטים והצליחה לתת להם אהבה למוזיקה".

 

בת אלה חיה בארה"ב שנים ארוכות. היא הגיעה לכאן כאישה צעירה עם בן זוגה ושנים אחר כך חזרו לישראל עם ארבעת ילדיהם. "בחרנו לחזור לישראל אפילו שבארה"ב היה לנו טוב", היא מספרת, "אבל ישראל היא הבית". בארה"ב, ורבות בזכות החיבור המיוחד עם דבי, נסללה לבת-אלה דרך פתוחה ונגישה יותר ליהדות. "שנים הייתי באנטי בגלל הכפייה הדתית שהכרתי מהחיים בישראל, אבל אחרי שגרתי כמה שנים בארה"ב גיליתי קהילות מגוונות ופתוחות והבנתי שיש כל מיני דרכים להיות יהודי".

 

"דרך מיוחדת לחבר בין הארץ לתפוצות". בת אלה ()
"דרך מיוחדת לחבר בין הארץ לתפוצות". בת אלה

 

לאורך השנים פיתחה דרך אותם פיוטים ומזמורים יהודיים שירים ייחודיים משלה ומופע שמשלב מסורת במידה שאיכשהו מתחברת, להגדרתה, לכל יהודי. "מתוך הכרה שטמון בכך אוצר אדיר, האמירה שלי היא שדווקא כבחורה חילונית, אני גאה ביהדות ומוכיחה שהיא של כולנו. זה המסר שאיתו אני באה".

בארץ היא מקפידה לשלב את שיריה של דבי במופעים והמפגשים המוזיקליים שעורכת, וגם במופעים שתעלה כאן בארה"ב, היא משלבת בין שיריה שלה גם את שיריה המוכרים של פרידמן. הרעיון מאחורי השירים הוא לא להביא את היהדות כדת, אלא לפני הכל תרבות. בכל קטע משולב זמר עברי, מקורות, כל החוויה היא פלורליסטית. בגישה כזו הפתיחות היא אחרת.

 

שם המופע של בת אלה בעברית הוא 'לכי לך', על שם שיר מאלבומה. "גם דבי הניפה את הדגל להשמעת קול האישה תרתי משמע. 'לכי לך' זו קריאה מקבילה לזו שנאמרה לאברהם אבינו. איתו הלכה גם האמא הראשונה שלנו, שרה אמנו, והאמירה היא ממקום שוויוני". בביקורה האחרון בארה"ב פנה אליה האמרגן לשעבר של דבי והציע שתגיע להופיע. "הוא הציע שאופיע בארה"ב עם השירים של דבי שעיבדנו ותרגמנו לעברית, וזו בעיני דרך מיוחדת לחבר בין הארץ לבין התפוצות. זה קירוב לבבות במידה רבה לקהל גדול שאהב והעריץ אותה".

 

"אני לא מגיעה רק כזמרת, אלא גם כמלווה רוחנית". ()
"אני לא מגיעה רק כזמרת, אלא גם כמלווה רוחנית".

 

בשנים האחרונות בת-אלה עבדה על האלבום האחרון במקביל למופעים שהעלתה ברחבי הארץ. לאחרונה, ביום ההולדת ה-50 שלה היא הגשימה חלום וזכתה לצעוק את המילים 'ערב טוב קיסריה'. "יום ההולדת שלי נחגג בדיוק ביום בו עמותת תל"י ציינה 40 שנה להיווסדה. זו עמותה לתגבור לימודי יהדות, ארגון חינוכי שמספק את שירותיו ללמעלה ממאה בתי ספר ומאתיים גנים בישראל. את התכנית המוזיקלית של הקרן פיתחתי בעצמי". בחגיגות בקיסריה בת-אלה הציגה את המופע המרכזי של הערב, שבו השתתפו גם אמנים ידועים כמו רמי קליינשטיין וקובי אפללו.

 

בשבוע הבא ייצא מסע ההופעות של בת-אלה בארה"ב. 5 הופעות מלוס אנג'לס ועד ניו יורק. בישראל היא מלווה בצוות נגנים מוכר ובמפיק המוזיקלי עמוס בן-דוד, ואילו כאן ילוו אותה צוות נגנים ישראלים אמריקאים בניצוחו של יונתן לוי, לשעבר חבר להקת 'איזבו'.  מעבר למוזיקה, מעבר לפיוטים, בת אלה מספרת שבמופע היא מעניקה לקהל רובד נוסף. "אני לא מגיעה רק כזמרת אלא גם כמלווה רוחנית. כמלווה מוזיקלית רוחנית", היא מסבירה, "אני מקיימת מפגשים גם המופעים בארץ, כחוויה מוזיקלית יהודית, לימוד של יהדות דרך סיפורים, שירים, טקסים, קבלות שבת, חגי ישראל, אני מספרת סיפורים, אנחנו רוקדים עם הזמר העברי. אני נפגשת עם קהל שלפעמים מגיע גם עם אנטי כלפי סממני דת, אבל כאן כל אלמנט הוא רק חיובי ופתוח ומהר מאוד זה שם בצד את המחלוקות. זו הופעה שמתרגשים בה ושרים ורוקדים והיא מלאה בתקוווה. אני מקווה שגם בארה"ב נעשה את זה ביחד".

 

לפרטים על המופע הקרוב: www.publictheater.org

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"יש כל מיני דרכים להיות יהודי". בת אלה
מומלצים