שתף קטע נבחר

פסטיבל בלתי מוגבל

במרכז ה-JCC במנהטן נפתח השבוע הפסטיבל הגדול בעולם לסרטים שעוסקים במוגבלויות מכל הסוגים ומוכיח שמוגבלויות הן ממש לא מה שחשבנו

במרכז JCC שבאפר ווסט סייד, יתקיים לאורך השבוע הקרוב פסטיבל ה- REELABILITIES, פסטיבל המציג סרטים שעוסקים או מציגים מוגבלויות שונות."הפסטיבל נולד בשנת 2007", מספר אייזק זבלוקי, מנהל מרכז הקולנוע ב-JCC, ”קיבלנו המון סרטים שעוסקים במוגבלויות וזה הוביל אותו למחשבה ולהבנה שיש צורך וביקוש להראות את הסרטים האלו, להשמיע את הסיפורים".

 

מפיקי הפסטיבל מאמינים שכאשר נבין ונכיר לעומק את הסיפורים, את האתגרים ואת ההתמודדות עם מוגבלויות ונכויות שונות, נוכל להשתחרר מדעות קדומות, לנהוג באמפטיה וכנות. דרך הפסטיבל הצליחו ליצור פלטפורמה לקהילה לחבור יחד סביב הנושאים הללו ולהיפגש עם אנשים בעלי מוגבלויות ועם עולמם. "באמצעות סרטים אנחנו מאפשרים לקהל שלנו להיחשף לתמונה אותנטית של אנשים עם מוגבלויות", מסבירים. "לחוויה הזו של אנשים עם מציאות אחרת".

 

הפסטיבל התשיעי שנפתח השבוע הוא הגדול מסוגו בעולם. הסרטים שנבחרו להשתתף יוקרנו בניו יורק בכ-30 אתרים למשך שבעה ימים. כולם יקרינו את הסרטים עם הנגשה מיוחדת במסגרת שבעת הימים של הפסטיבל. "כבר מהשנה הראשונה שמנו מטרה לפסטיבל להיות נגיש לצפיה גם לבעלי מוגבלויות שונות. עם שפת סימנים, ברייל, טיהור וידאו. בנוסף, מאחר והסרטים הינם דרך לייצר מודעות ושינוי בתפיסה ועשייה חברתית, החלטנו להביא את הסרטים גם לתוך הקהילות ולא רק להגיע רק פעם בשנה למקום אחד".

 

 

מתוך 800 סרטים שהגישו את מועמדותם לפסטיבל רק 35 סרטים יוקרנו. "קיבלנו סרטים מדהימים ולצערי בסוף להרבה סרטים מאוד טובים אנחנו חייבים להגיד גם לא". בסרטים שנבחרו תגלו שלל זוויות מעניינות על מוגבלויות שונות, מתסמונת דאון לבעיות פיזיות ואפילו מוגבלויות רגשיות. "אנחנו לא עושים את זה ממקום של מסכנות או הירואיות, אלא כי מדובר בסרטים טובים, איכותיים וחשובים. מי שמעריך קולנוע מצוין, ייהנה מהם. אלו סרטים מהמעלה הראשונה ובהם המוגבלויות הן חלק ממרקם החיים, לא בהכרח בנושא העיקרי. לפעמים זה מה שגם מהדהד הרבה יותר חזק. כשאת יושבת בחושך, את פתוחה הרבה יותר להיחשף לרגשות אחרים, לעולמות אחרים".

 

את הפסטיבל יפתח sanctuary, סרט אירי עטור פרסים, אשר בו משחקים צעירים עם מוגבלויות. "הסרט עוקב אחר קבוצת צעירים שחיים ביחד במעון לאנשים עם מוגבלויות באירלנד, מדינה שבה לאנשים עם מוגבלויות, על פי חוק, אסור לקיים יחסי מין. ערב אחד הם מתכננים לצאת לערב כיף ובורחים. אחד מהצעירים אוהב את חברה שלו ומנסה באותו הערב לקחת אותה לבית מלון, סרט מרתק".

 

 

גם סרט ישראלי נכנס השנה לרשימת הסרטים של הפסטיבל. הסרט "אח שלי גיבור" יוקרן ביום ראשון הקרוב. "מדובר בסרט דוקו זוכה בפרסים רבים מכל העולם, הסרט עוקב אחרי אחים ואחיות של צעירים עם תסמונת דאון שנוסעים ביחד עם אחיהם לטפס על ההימאליה ודרך המסע עוברים חוויה רגשית מדהימה. כל היופי בסרט זה הסרט בין האחים והקשר הקבוצתי, מעבר לטיפוס על ההר. מה שמשנה זה מה שקורה בדרך. כל אחד מהאחים מתמודד עם הבעיות ומתמודד אחד מול השני. יש כמה סיפורים מדהימים שם. למשל על זוג אחיות שאמא שלהן נפטרה והן מעולם לא דיברו על זה. ככה, בדרך, שתיהן פותחות את זה. יש אח אחד יוצא צבא, רואים גישה מאוד מילטריסטית שהוא מגיע איתה לאח עם התסמונת ומנסה לדחוף אותו לפרוץ גבולות בגישה קשוחה ורואים איך הוא עובר שינוי דרמטי. בעקבות הסרט אגב, התכנית 'אח שלי גיבור' של המסעות המשותפים התפשטה למקומות נוספים בעולם".

 

 

במוצאי שבת יוקרן עוד סרט שמעורר הדים, kills on wheels, סרט ששלחה הונגריה לאוסקר. "זה בסגנון טרנטינו, סרט מתח על רוצחים שבמקרה הם על כסאות גלגלים. היופי בסרט הוא למה בעצם לא? למה אנשים עם נכות לא יכולים להיות הרעים בסיפור? תהינו אם נראה אנשים רעים על כסא גלגלים והתשובה היא כן, זה חלק מהמסר. הם עשו את הסרט הזה במיוחד בכדי להביא שחקנים עם מוגבלויות".

 

 

גם בפסטיבל המוגבלויות יקדישו בסוף כל הקרנה ב-JCC, זמן לשיחה עם יוצרי או כוכבי הסרטים, בפאנל שבמקרים רבים יכלול גם מומחים או אפילו את הדמויות שמאחורי גיבורי הסרטים. "מה שמחבר את הכל ביחד זה השיחות האלו. שם הכל מתחבר". מפתיע לגלות שבין הסרטים, רק סרט אמריקאי אחד. “זה עצוב", טוען אייזק,"ובמסגרת הדיונים נעסוק גם בצורך לקבל יותר שחקנים עם מוגבלויות להוליווד. התסריטאית והבמאית שלו תגיע לדיון".

 

בנוסף לאבטחה הכבדה של המוסד היהודי בימים דרוכים אלו, ב-JCC מבטיחים גם גישה נוחה וחלקה לקהל עם המוגבלויות שמגיע לפסטיבל מדי שנה בהמוניו. לצד הקהל ניתן יהיה לזהות גם כמה שחקנים מפורסמים שיקחו חלק בפסטיבל, ביניהם וויליאם H מייסון, לורן פוטר, דני וודבורן ועוד.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים