שתף קטע נבחר

שמעתם על היחידה הדמוגרפית?

אחרי חודשים ארוכים, הגישה בבוקר יום שני משטרת ניו יורק הצעה לפשרה לתביעה שהוגשה כנגד היחידה הדמוגרפית שהקימה למעקב אחרי קהילות מוסלמים בעיר.

אחרי חודשים של ניסיון להגיע להסדר, הגישה השבוע משטרת ניו יורק הסכם להסדיר את הנהלים הקיימים למעקב אחרי מוסלמים בעיר, בפעם השניה, אחרי כמה חודשים.

בעקבות תביעה שהוגשה נגד משטרת ניו יורק בעקבות מעקב שמנהלים באופן קבוע אחרי תושבים מוסלמים בעיר, דחה באוקטובר האחרון שופט פדרלי את הסכם הפשרה שהוצע. לטענתו, ההסכם לא טיפל באופן מספק בעובדה שההיתר הקיים למעקב פוגע במידה רבה בחופש הביטוי וחופש הדת. השופט צ'רלס הייט טען שההסכם לא הגן על זכויותיהם של מוסלמים שומרי חוק שחיים בעיר.

 

ביום שני הגיעו משפטני העיר לבית המשפט הפדרלי במנהטן עם הצעה חדשה שמציעה ניתור אזרחי קפדני יותר עם אפשרות לבחון כל מקרה לגופו

הבדיקה תעשה על ידי עורך דין אזרחי שימונה לתפקיד על ידי ראש העיר ויהיה עליו להגיש דוחות שנתיים לבית המשפט ובהם ההתנגדויות וההסתיגויות שיעלו לחקירות קיימות.,

אחרי 11 בספטמבר, אחרי אסון התאומים חוק המעקב התקבל כאמצעי הגנה נחוץ למניעת אירועי טרור נוספים. באותם ימים היה זה אותו השופט שקיבל את הטענה על נחיצות החוק. וכך, במשך למעלה מעשור עקבו במשטרת ניו יורק אחרי קהילות שלמות של מוסלמים בעיר. בסיוע ה- C.I.A. הקימו רשת ענפה של מידע אודות מוסלמים בניו יורק ומחוצה לה. השוטרים שמו לב במיוחד לאזרחים אמריקאים אשר המירו את דתם לאיסלאם ושינו את שמם. הם עקבו אחרי מסגדים שנראו חשודים בפעילות שלהם ועקבו אחרי חברי המסגדים שנים מבלי להגיש ולו כתב אישום אחד.

 

בשנים האחרונות יצרה העיר יחידה דמוגרפית, קבוצת חוקרים סודית שהסתובבה בקהילות מוסלמיות בלבוש אזרחי, צוטטה לאזרחים מוסלמים בבתי קפה, במרכזים ותיעדה שיחות פוליטיות שונות. הם ניהלו שיחות עם אותם אזרחים, לפי הדיווח, ובאותן שיחות ניסו לדובב אותם בעניינים פוליטיים. החוקרים כינו זאת מיפוי אנושי בניסיון לאתר רדיקוליזציה בקרב הקהילות המוסלמיות בעיר.  בשנת 2014 מפכ"ל המשטרה דאז טען שהיחידה הפכה מיותרת ולא נחוצה.

 

"מיפוי אנושי". משטרת ניו יורק (צילום: AP) (צילום: AP)
"מיפוי אנושי". משטרת ניו יורק(צילום: AP)

 

החל משנת 2011 החלו להתפרסם ידיעות אודות היחידה השנויה במחלוקת. העיר בתחילה הכחישה וטענה שהבדיקות שלה נעשות באופן נרחב אחרי מקרים שמהם עולה חשד בלבד. אך הפרסומים המשיכו והתנגדות המפכ"ל וראש העיר הובילו לצורך בשינוי. במהלך מסע הבחירות טען המועמד טראמפ שהשיטה הזו הנהוגה בניו יורק היא אפקטיבית ועל פי הדיווחים אף שקל להפוך אותה לכלל ארצית.  עו"ד יתרו אייזנשטיין שהוביל את התביעה האחרונה בניו יורק נגד פעילות היחידה אמר ש"ההסכם אליו הגיעו השבוע מוכיח שניתן לאכוף את החוק באופן יעיל שמאפשר גם את ההגנה מאלימות קיצונית ואזרחים מסוכנים וגם לשמור על חופש הביטוי והדת של כל קבוצה. "זהו שיעור חשוב מעין כמוהו באקלים הפוליטי הנוכחי", הוסיף.

 

ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאסיו הציב מטרה לעירייה ברשותו לייצר קשרים קרובים וטובים עם הקהילה המוסלמית על אף קיומה של אותה יחידה, בקמפיין הבחירות שלו אפילו התחייב לרסן את אותן פעולות חריגות של משטרת ניו יורק. ועדיין, ההצעה הראשונה שהגישה העירייה ברשותו לבית המשפט לפני כמה חודשים נדחתה על ידי השופט שטען שאינה מספקת.

 

השופט הביע דאגה מדיווח שפורסם באוגוסט האחרון, לפיו חוקרי משטרה השאירו תיקים רבים פתוחים למשך תקופות ארוכות, והשתמשה בטענות חוזרות באופן סיסטמטי כדי להצדיק את השימוש שנעשה במידע פרטי. השופט טען אז שמדובר כמעט בכשל מערכתי של ממש. מדו"ח שפרסם המפקח הכללי, נראה שבין השנים 2010-2015 חקירות המשטרה היו מוצדקות ובהתאם לחוק. הדו"ח אינו כולל את פעילות היחידה הדמוגרפית שכבר פורקה עד פרסומו.

 

השבוע, עם פרסום ההסכם החדש טען סגן הנציב המשפטי במשטרת ניו יורק שההסכם לא הופך את ניו יורק לבטוחה פחות, ובימים שאחריו כל אזרח יהיה בטוח כמו שהיה ביום שלפני".

 

חשוב לציין שעוד בשנת 1971 תביעה דומה הוגשה, כאשר הייתה זו אז היחידה האדומה של המשטרה כשכולם מסביב חששו מקומוניזם. "זו עובדה היסטורית שככל שעשורים ועידנים חולפים", טען השופט, "קבוצה כזו או אחרת הופכת להיות מוקד לעניין משטרתי". בזכות אותה תביעה חידדו בבית המשפט הנחיות חדשות שישמרו על חופש הביטוי ויעגנו אמצעי הגנה נגד התנהלות מסוכנת של המשטרה. אחרי החלטת השופט באם לקבל או לא לקבל את ההסכם, תביעה נוספת שהוגשה לבית המשפט בניו יורק תושפע מכך. באותה תביעה אזרחית מואשמת העיר בהפרת זכויות חוקתיות של מוסלמים וקהילות מוסלמיות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
יחידה דמוגרפית. NYPD
צילום: AP
מומלצים