שתף קטע נבחר

עושים אקזיט, בעזרת השם

משה פרידמן, חרדי מירושלים, גילה יום אחד שהוא רוצה להיות הייטקיסט. הוא קיבל פרצופים גם מחרדים וגם מחילוניים, אבל לא נשבר, הקים את ‘קמא-טק’, ארגון שמסייע להייטקיסטים חרדים חולמים, והשבוע נחת איתם בניו יורק

השבוע נחתה בניו יורק קבוצת חרדים מישראל. כידוע, לא מדובר במראה נדיר, אבל הסיפר שעומד מאחורי הביקור דווקא כן. קבוצת החרדים הגיעה במטרה להשתתף בכנס קמא-טק שנערך בעיר ולהציג את הסטארטפים שלהם מול משקיעים ואנשי היי טק מקומיים.

 

משה פרידמן, מייסד, שותף ומנכ"ל קמא-טק, מספר בראיון מיוחד ל’ידיעות אמריקה’ איך הכל התחיל."אני חרדי, גדלתי בעולם החרדי, הגעתי ממשפחה חרדית ידועה בירושלים, משושלת הרב זוננפלד, וכוונתי לאורך כל השנים הייתה להתקדם בעולם החרדי. קיבלתי חינוך חרדי, מה שאומר שהלימודים היו בלי אנגלית, מתמטיקה, לימודי ליבה ועד גיל 30, כשאני כבר רב ואב לארבעה, לא ידעתי את הדברים האלו".

 

לפני שמונה שנים משהו השתנה. "יום אחד התחברתי לאינטרנט וראיתי כמה אני לא יודע. התחלתי להתעניין בטכנולוגיה, הבנתי פתאום כמה סטארטאפים יש מסביב, כמה ישראלים עושים את זה בהצלחה. זה לא היה מקובל במקום מגורי בבני ברק", הוא מתאר. "ובטח לא היה מקובל ללמוד את כל מה שכרוך בזה. בשבילי", הוא מדגיש, "זה היה עולם מרגש, בלי גבולות, עם החדשנות שיכולה לשנות את העולם ולהשפיע על חיים של מיליוני אנשים”.

 

וכך, החל פרידמן בעצמו, בביתו, ללמוד אנגלית ומחשבים דרך האינטרנט, ובמקביל לכתת רגליים ולהגיע לכנסים טכנולוגים ואירועי סטארטאפ בתל אביב. "המרחק מבני ברק לתל אביב זה שום דבר, ועדיין זה היה עולם חדש. נמשכתי לזה וניסיתי להגיע לכמה שיותר כנסים וועידות. אחרי שנתיים חשבתי שגם אני יכול להקים סטארט אפ. אמנם לא הייתה לי השכלה פורמלית, לא מבית ספר, לא מהצבא וכמובן לא הייתי באוניברסיטה, אבל הרגשתי שאני יכול לעשות את זה".

 

"עולם מרגש, בלי גבולות". פרידמן  ()
"עולם מרגש, בלי גבולות". פרידמן

 

בעוד בעולמנו כל אם עבריה כבר לא חולמת על בן רופא אלא על בן בדרך לאקזיט, במקרה של פרידמן, כשהביע את כוונתו להשתלב בהיי טק, התגובות היו קצת פחות נלהבות. "זה לא משהו שאף אחד ציפה שאני אעשה. כולם ציפו שאתקדם בעולם הרבני ואפשר להגיד שזה קצת איכזב את האנשים מסביב".  פרידמן החל לעבוד על הסטארט אפ שלו. "הרעיון שלי עלה כשהאינסטגרם רק הושק. הרעיון היה לייצר כלי לצילום וידאו, להכין את זה עם פילטרים ולשתף. חשבתי שזה היה מאוד מגניב. היום כבר יש לא מעט, אבל אז לא היה כזה". עם רעיון באמתחתו ניסה פרידמן להתקדם וניסה לגייס משקיעים. "יצאתי למסע ברחבי מדינת ישראל לחפש משקיעים, שותפים, לקוחות. מדהים שחייתי כל חיי בישראל, אבל זו הייתה הפעם הראשונה בחיי שבאמת הסתובבתי ברחבי הארץ. עד אז מרוכז בקהילה החרדית".

 

עם החשיפה החדשה הגיעה גם אכזבה. "פתאום גיליתי שאני החרדי היחיד בכל מקום. בוועידות, כנסים, קרנות, וכולם הסתכלו עלי בחשדנות, ניכור, חלק שאלו מה בכלל אתה מבין? לא היית בצבא, באוניברסיטה, הרגשתי המון מתחים. שאלו אותי כל מיני שאלות על העולם החרדי, למה רבנים עושים ככה ולמה לא היית בצבא, הרגשתי מאוד זר. אני מנסה להיכנס ולא נותנים לי. יזם צריך רשת קשרים והשקעות, אבל אני הרגשתי כבול. עם החזות החרדית, לא יכולתי להיות חלק מנטוורק".

 

באחד הכנסים נתקל פרידמן ביוסי ורדי, מאנשי ההיי טק הותיקים בישראל. "הוא התפלא לראות אותי. אמרתי לו שאני יזם. הוא אמר 'לי אני בן 70 ומעולם לא ראיתי חרדי בהייטק'. אמרתי לו שיש עוד כמוני, אבל הם מרגישים שאין להם כניסה ואין להם סיכוי להצליח. הוא אמר שמצד אחד הציבור הישראלי כועס על החרדים שלא לוקחים חלק בנטל, אבל כשהם כן רוצים להשתלב, לא נותנים להם".

 

המפגש בין השניים הוביל להקמת קמא-טק. "הוא הציע שנחבור ליוזמה משותפת שתסייע לחרדים להשתלב בהצלחה. הוא חיבר אותי לזיקה אב-צוק, סמנכ"לית סיסקו ישראל שעושה הרבה פעילות לשילוב בין אוכלוסיות, ושלושתנו התחלנו לעבוד על קמא-טק, ארגון ללא מטרות רווח שמסייע לחרדים להשתלב ומהווה עבורם גשר".

הדרך לסייע לצעירים החרדים לא פשוטה, ופרידמן משתדל לא לעורר התנגדות מבית. "לא כולם בעולם החרדי אוהבים את זה, אבל אני מאוד מנסה לא לעשות רעש כדי שרבנים לא ילחמו, אז אני מנסה לשכנע רבנים שאנחנו רוצים לעזור לצעירים להתפרנס בכבוד, לא להתרחק מהדת".

 

המיזם פועל יחד עם קואליציה רחבה של חברות הייטק וקרנות הון סיכון למען שילוב של חרדים בתעשייה. מנתונים של קמא-טק עולה כי השנה שולבו חרדים מהקהילה ב-410 משרות בעולם ההייטק ומספר הסטארטאפים החרדיים הגיע ל-600, מספר שיא של כל הזמנים."אנחנו עושים הכשרות טכנולוגיות. המספרים של המעוניינים הם מדהימים. פתחנו למשל רק לאחרונה קורס למומחי סייבר ל- 40 גברים, אבל תוך שבוע 930 נרשמו. יש צמא אדיר. לפני חצי שנה פתחנו עם גוגל קורס לנשים חרדיות לפיתוח תוכנה, שמתוכו ניסו גוגל לאתר 16 בנות, אבל נרשמו 1000. הביקוש מטורף".

 

"7000 חרדים פנו אלינו בתקווה להשתלב". קמא-טק ()
"7000 חרדים פנו אלינו בתקווה להשתלב". קמא-טק

 

פרידמן חושף תמונה חדשה לגמרי על הציבור החרדי של היום. "יש מיליון חרדים לומדי תורה ומתוכם רבים שרוצים להמשיך להיות דתיים, אבל מבינים שהמימוש העצמי שלהם חייב לבוא לידי ביטוי ויש נהירה גדולה. עד שפתחנו את הפלטפורמה הזו לא היה להם לאן לפנות ועד היום כבר למעלה מ- 7000 מהם פנו אלינו בתקווה להשתלב בעולם הטכגנולוגי".

מדהים לגלות כמה כלים בסיסיים נמנעו מצעירים בעולם החרדי בישראל כל כך הרבה שנים. בארגון מנסים להשלים את הפערים בעזרת תכניות מיוחדות. "אחד המכשולים זו השפה האנגלית שחרדים לא לומדים, אז פיתחנו תכנית עם דן שפירו, שגריר ארה"ב היוצא, ופרופ' אמנון שעשוע מייסד מוביליי להכשיר נשים וגברים ללימוד אנגלית והכשרות טכנולוגיות. יש לנו קבוצה של 120 בכירי היי טק שמתנדבים כי הם מאמינים שזה חשוב למדינת ישראל".

 

מיזם קמא-טק השיק לפני כשנתיים תכנית האצה המיועדת ליזמים חרדיים. מבין כ-4500 חברות שהגישו מועמדות להשתתף בתוכנית כמה כבר הספיקו לגייס הון ראשוני, עם ממוצע של 1.2 מיליון דולר לחברה ומועסקים בהן כיום כ-30 עובדים. לניו יורק הם הגיעו השבוע זו השנה השניה. "במפגש מקרי בבית השגריר האמריקאי בישראל פנו אלי מהפדרציה היהודית והציעו לסייע לנו. מאז הם הפכו לתומכים גדולים. בשנה שעברה עשינו בשיתוף הפדרציה אירוע במייקרוסופט בטיימס סקוור והגיעו הרבה יזמים. המפגש אז הוביל להרבה השקעות בסטארטאפים והשנה כבר הגענו עם 10 סטארטפים הכי טובים שיש לנו שנבחרו מול ועדה של 12 יזמים ומשקיעים".

 

האירוע בניו יורק יערך בתמיכת הפדרציה היהודית, משרד הכלכלה והקונסול הכלכלי של ישראל בניו יורק, ינון אלרואי, בנק לאומי וסוסא ניו יורק. גיא פרנקלין, מנהל כללי של סוסא ניו יורק מספר על החיבור לקמא-טק: "המטרה שלנו היא לחבר את הסטארטפים הישראלים לקהילת הטק המקומית, וזה חיבור טבעי בשבילנו. משה פרידמן משנה משהו משמעותי ומהותי בחברה הישראלית, ואנחנו מכאן רוצים לעזור להם להתחבר לאקו סיסטם המקומי ולהחשף מול תעשיית הטק המקומית, מול משקיעים מקומיים ולחשוף אותם בפני הקהילה".

 

פרנקלין נאם בכנס ואיתו גם מייסד WE WORK אדם נוימן ונציגים נוספים שעמדו מאחורי האירוע, אליו הגיעו 250 בכירים מקומיים. "קהילת הטק המקומית הביעה עניין רב. הם הבינו שמדובר ביזמים שטרם נחשפו אליהם ומסקרן אותם לשמוע. אני מקווה", הוא מסכם, "שזה יעזור להם ויחזק את הציבור של החברה החרדית במעגל העבודה בהיי טק בישראל".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים