שתף קטע נבחר

 

דאע"ש על המסך

בין הסרטים שלא הצליחו לייצר הדים השנה בקאן, הוקרן אמש Closeness, שזעזע את כל מי שצפה בו, עם סצינות קשות במיוחד הישר מהמלחמה בצ'צ'ניה. דיווח מיוחד מקאן

כבר התרגלנו לצפות בקטעי וידאו של הוצאות להורג מתוצרת דאעש, כפי שהן מופיעות – מצונזרות – במהדורות החדשות. אבל היום בפסטיבל קאן, נחשפו הצופים למראות קשים ביותר מהזן הזה, על המסך הגדול בעיצומו של סרט המשתתף במסגרת מבט מסוים היוקרתית. זה קרה במהלך הקרנת הבכורה הדרמה הרוסית "Closeness" בתוכה שיבץ הבמאי קנטימיר בלגוב קטעי וידאו של חיילים רוסים מוצאים להורג על ידי מורדים צ'צ'נים. כך נתקל הקהל המזועזע בזוועה המחרידה. רבים נטשו את האולם בשלב זה.

 

עלילת "Closeness" מספרת על מקרה אמיתי שאירע ב-1998 בעיר נלצ'יק שבצפון הקווקז – עיר הולדתו של בלגוב בן ה-26. הסיפור מתרכז במשפחה הנמנית על הקהילה היהודית, המבודדת את עצמה מהאוכלוסיה הצ'רקסית-קברדיאנית סביבה. כשהבן הצעיר וארוסתו נחטפים על ידי עבריינים מקומיים, האב אבי והאם עדינה מתדפקים על דלתות חברי הקהילה לצורך גיוס כספי הכופר הנדרש. האחות אילנה מנסה לסייע, ובמקביל נשאבת בעקבות אהובה הקברדיאני לעולם אפל של סמים ואלכוהול. שם היא גם נחשפת – ואנחנו בעקבותיה - לתכנים המזעזעים מהמלחמה בצ'צ'ניה.

 

זוועות גרפיות מזוהות וברורות לעין. מתוך הסרט Closeness ()
זוועות גרפיות מזוהות וברורות לעין. מתוך הסרט Closeness

 

הסצנה המדוברת מתרחשת בערב מלא אלכוהול וסמים בדירה בה אילנה היהודיה שוהה עם אהובה וחבריו הקברדיאנים. בעודם מעורפלים הם צופים בקליפ פופ רוסי שמשודר בטלוויזיה. אחרי תקלה בקליטה, צץ על המסך קליפ בעל אופי ג'יהאדיסטי הקורא למוסלמים לעלות לירושלים בעקבות אללה. ואחריו מגיעה הזוועה האמיתית המשודרת בטלוויזיה וממלאת את המסך כולו: קטע ארוך וגרפי מאוד, אם כי מעט מטושטש, של הוצאות להורג של חיילים רוסים בצ'צ'ניה.

 

הקהל הנדהם נתקל תחילה בגופות מרוטשות של חיילים ושל כלביהם השרועות על הקרקע. בין מסתובבים מורדים צ'צ'נים מזוקנים וחמושים. אחד מהם נראה בברור כשהוא חותך את גרונו של חייל אזוק השכוב על הרצפה. רבים בקהל נטשו מיד את האולם. אלו שנשארו נותרו המומים כשהם צופים בהמשך הקטע ובו חבורה של צ'צ'נים אוחזים בחייל רוסי המתחנן על חייו. "אני רוצה לחיות, בבקשה אני לא רוצה למות. אני לא אשם במלחמה" הוא זועק, והם מצדם שוטחים בפניו את טענותיהם כלפי הכובשים הרוסים. לבסוף הם כובלים אותו ומשכיבים אותו כשפניו פונות כלפי מטה, ואז חותכים את גרונו בעודו מחרחר.

 

 

הקטעים האותנטים – אליהם יש מי שנחשף באתרי סנאף למיניהם – נלקחו מחומרים של תעמולתיים של המורדים הצ'צ'נים שלחמו מלחמה עקובה מדם ברוסיה בשנות ה-90. הם אמנם באיכות נמוכה, אך הזוועות המאוד גרפיות מזוהות וברורות לעין. כשהם יורדים מהמסך, נמשכת הסצנה בוויכוח בין הנוכחים בחדר האם המראות הקשים הללו מתקבלים על הדעת. אחד מהם אף טוען שהצ'צ'נים הם אחיהם של הקברדיאנים, ויש לתמוך במאבקם הצודק נגד הרוסים ששיעבדו את כל עמי האיזור. אחרי עוד כמה ניבולי פה והשמצעות אנטישמיות, אילנה המסוממת מגיבה ובחומרה.

 

הקהל הנדהם נתקל תחילה בגופות מרוטשות של חיילים ושל כלביהם השרועות על הקרקע.  ()
הקהל הנדהם נתקל תחילה בגופות מרוטשות של חיילים ושל כלביהם השרועות על הקרקע.

 

למרות הרגעים מעוררי הפלצות הללו, רוב הקהל החזיק מעמד ונשאר באולם עד סיומו של הסרט. הבמאי בלגוב והשחקנים דאריה ז'ובנר (אילנה), ארטם ציפין (אבי), אולגה דרגונובה (עדינה) שנכחו באולם זכו לתשואות במשך דקות ארוכות אחרי סיום ההקרנה. ואכן, היצירה המטלטלת, המחוספסת והאמיצה, שהמאסטר הרוסי אלכסנדר סוקורוב לקח תחת חסותו כמפיק התגלתה כאחת הנועזות והקיצוניות בפסטיבל שלוקה השנה בחוסר מקוריות או חשיבות.

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך הסרט Closeness. השהוע בקאן
מומלצים