חיים בסרט מצחיק
פסטיבל הקולנוע הישראלי ניו יורק יביא איתו השנה שלוש קומדיות שכל מטרתן היא להצחיק אתכם. רועי פלורנטין, הבמאי של ‘ילד טוב ירושלים’, מסביר למה לעשות קומדיה זה הכי קשה והכי כיף
מדי שנה מקרינים בפסטיבל את הסרטים המוכרים והמוערכים של הקולנוע הישראלי. בשנים האחרונות נעשים יותר ויותר סרטים ישראלים איכותיים, ולכן גם הסגנון משתנה, הסיפורים מאחורי כל סרט מגוונים יותר, ולא רק בסכסוך עסקינן.
למעשה, השנה יקרינו בפסטיבל שלוש קומדיות ישראליות, ז'אנר ששנים כמעט ולא נראה בשמי הקולנוע בארץ.אחד מהם הוא הסרט "ילד טוב ירושלים", במרכזו עדי (עמוס תמם) שאיבד בגיל 5 את אביו שנהרג בלבנון. רגע לפני שאביו גויס הוא השביע אותו להפסיק להתפרע ולהיות "ילד טוב ירושלים". חלפו השנים והוא הופך לאב בעצמו. יום אחד הוא מתבשר שחלה בסרטן סופני. מבולבל בעקבות הבשורה הוא דורס את נטלי, דוג-ווקרית שמטיילת עם הכלבים שלה. הוא מספר לה על סופו הקרב, והיא הופכת למדריכה שמלמדת אותו איך בזמן הקצר שנשאר לו הוא יכול ליהנות מכל רגע. משם מתחילה קומדיה שמובילה לתסבוכות, תובנות ורומנטיקה.
"אני כמו נורה אפרון הישראלי", צוחק הבמאי רועי פלורנטין בראיון ל’ידיעות אמריקה’. "הסרט הוא קומדיה רומנטית בלי אג'נדות או סכסוך, פשוט סיפור כיפי, נעים מצחיק. קומדיה רומנטית כמו בז'אנר הקלאסי. בארץ לא עושים כאלו בדרך כלל”.
פלורנטין, 42, הגיע בכלל מעולם הטלוויזיה, כשהוא עומד מאחורי כמה מהסדרות המוכרות בישראל. בעשור האחרון פלורנטין ביים בין השאר ב"ארץ נהדרת", "החדש של עמרי גורדון", "שבוע סוף", תכניות של קיציס ופרידמן ותכנית הנוער המצליחה "החממה". "הייתי עורך וידאו הרבה שנים, ובאיזשהו שלב רציתי להגיד דברים שאני רוצה להגיד. עשיתי ריאליטי של האקדמיה לצחוק ואחרי זה המאסטרו עם צביקה פיק ומשם התגלגלתי לסדרות".
למה בחרת תמיד להתמקד בקומדיות?
"זה מה שאני אוהב. בסוף אתה רואה את מה שאתה עושה עשרות פעמים, בשלבים השונים, מצילום, לעריכה, חזרות, שינויים, ואם כבר עובדים כל כך קשה אז בואו נעשה כיף. חוץ מזה, קומדיה זה מאתגר יותר".
מה הופך יצירת קומדיה ישראלית לאתגר?
"יש משהו בלהצחיק שהוא מסובך יותר. הומור הוא סובייקטיבי וצריך לחשוב על כל התמונה, מהמילים, ההגשה והרקע, כדי להעביר את ההומור באופן אולטימטיבי וכזה שידבר לכמה שיותר קהלים".
בקרוב הקהל שיחשף לעבודתו של פלורנטין יהיה גדול במיוחד. רק לאחרונה סיים את צילומי תכנית "החממה"שנמכרה לנטפליקס וצולמה בישראל בגרסה האמריקאית. "אחרי שקנו את הסדרה עשינו לה עיבוד מיוחד לנטפליקס, וביימתי את זה בישראל עם שחקנים אמריקאים".
בטרם החלו הצילומים הגיע פלורנטין להוליווד לליהוק השחקנים ומתאר את ההבדלים הגדולים בסטנדרטים בישראל ובהוליווד. "נדרשנו לעבוד בסטנדרטים אמריקאים, אבל לביים בארץ בסטנדרטים אמריקאים זה לא פשוט. גם המרחק והתנאים שהם רגילים לעומת מה שהם רוצים, אנחנו יותר גרילה.. נו את יודעת, ישראלים, אבל יצאה אחלה סדרה שתתפרסם בקיץ הקרוב".
העבודה על קו הוליווד עשתה טעם לעוד?
"בטח, אבל הייתי רוצה לעבוד ממש באמריקה. כשהיינו בהוליווד לקחו אותנו לביקור על הסט של ריי דונובן. סדרה סופר שווה, עם תקציב גדול ואתה רואה איך זה נראה באמת. אפילו ברמה הכי טכנית. שם למשל, עושים חזרה רק עם שחקנים, במאי וצלם והשאר נשארים הרחק מאחור. השחקנים חוזרים לטריילרים שלהם, לנוח, לשנן טקסט ונכנסים המחליפים כדי שכל אנשי המקצוע ידעו להתאים להם הכל, תאורה, תפאורה, מה שצריך. זה נותן לך הרבה".
פלורנטין חלם כבר שנים לביים סרט, בארץ הוא טוען, רוב הבמאים הם גם התסריטאים ולא פשוט לאתר את התסריט הנכון. במסגרת ליהוק לסדרה בבימויו פגש את השחקן רן אפלברג. "קיבלתי אותו לעבוד, ואמרתי לו בצחוק, שהתנאי לכך הוא שיכתוב לי תסריט לסרט".
שנה וחצי מאוחר יותר חזר אפלברג עם תסריט שקורץ מכל אותם אלמנטים שחיפש פלורנטין. רגש וצחוק, רומנטיקה וקומדיה.
פלורנטין ואפלברג מיהרו להגיש את התסריט לקרנות בתקווה לזכות המימון, אבל נדחו. "בארץ פחות משקיעים בקומדיות. מרבית הסרטים שזוכים להשקעה מקרנות הם דרמות, סרטים כבדים יותר שעוברים לפסטיבלים".
אחרי כמה חודשים של דחיות, מפיקת הסרט, כך הוא מספר, פנתה אליהם וטענה שהתסריט לא עוזב אותה, וחייבים למצוא דרך להפוך אותו לסרט. הם פנו למשה וליאון אדרי מיונייטד קינג, וזכו מהם למימון. "שכנענו אותנו לשים את הכסף ולהרים את הפרויקט. היום מרבית סרטי הקומדיה והבידור נעשים בסיוע של משה וליאון אדרי".
איך הסרט התקבל בישראל?
"ביקורות מעורבות. המבקרים שאוהבים סרטי איכות לא אהבו ומי שאוהב סרטי פאן מאוד אהב. בהקרנות שאני הגעתי אליהן, אנשים יצאו מחויכים ושמחים וזה מה שרציתי. מכיוון שהוא סרט 'קראוד פליז'רי' התעשייה לא ממש התחברה, אבל עשיתי מה שרציתי".
ממליץ לישראלים באמריקה?
"מאוד. זה סרט לא טיפוסי, הוא פאן ועבורם יש גם ערך מוסך כי הוא לוקח אותך לישראל. הוא מזכיר מאוד את הישראליות. הוא מאוד ישראלי בהוויה שלו, בנופים, ונראה לי שישראלים בארה"ב יתחברו".
רגע לפני שהסדרה בנטפליקס יוצאת לאוויר, וגם הסרט הרומנטי החדש בבימויו "ואז היא הגיעה", פלורנטין מתאר בהתרגשות את הביקור לניו יורק. "זה הדבר הכי מטורף שקרה לי בשנים האחרונות", הוא מסכם.
בסרט שיוקרן בפסטיבל ב-JCC משתתפים בין השאר השחקנים עמוס תמם, מיטל גל סוויסה, מלי לוי, אוולין הגואל ובתפקיד אורח ענת ווקסמן וציון ברוך.