אלף הפרצופים של איריס בר
חוקרת של המוח, סופרת וגם משחקת לצד לארי דייויד, איריס בר נהנית מכל העולמות והשבוע היא מעלה במנהטן הצגה בה היא מגלמת את כל הדמויות
I lost you there היא הצגה חדשה שעלתה לראשונה רק בשבוע שעבר בתיאטרון הצ'ארי ליין במנהטן.
בהצגה תגלו לא מעט דמויות. מקווין ועד צ'אק, ומאוולין ועד פריאנקה וגם אחמד. כל אחת מהדמויות שונה ומשתנה ומייצגת רובד חדש בהצגה שבנויה מעלילה סבוכה שמתבהרת לאיטה. המשותף לכל אותן דמויות- כולן משוחקות על ידי שחקנית אחת, הישראלית-אמריקאית איריס בר.
עד גיל 13 איריס הייתה ילדה טובה ניו יורק. הוריה הגיעו מישראל לשליחות ארוכת שנים והיא נהנתה משני העולמות. אחרי גירושי ההורים עברה לישראל. בתום השירות הצבאי חזרה לארה"ב, הפעם ללימודי תואר ראשון בנוירו פסיכולוגיה ופילוסופיה סינית באוניברסיטת בראון.
"כל הזמן הזה", היא מספרת, "למדתי חקר המוח ובמקביל שיחקתי קצת". עם סיום התואר, בר לא המשיכה בתחום ובחרה לקחת את התשוקה לבמה עד הסוף. "ההחלטה שלי הייתה לעצור הכל, לנסוע לניו יורק ולהתחיל לשחק. זה לא אמיץ", היא מתעקשת. "כשאוהבים משהו, זה מרגיש טבעי. חשבתי שחקר מוח כל אחד יכול לעשות, אבל יצירה ומשחק זה משהו אישי שלי שאני יכולה בו לתת את הקול האישי והייחודי שלי ושם אני רוצה להיות".
בניו יורק איריס למדה, שיחקה באוף ברודווי ועלתה על המסלול הידוע של שחקן בתפוח הגדול. לפחות עד שדרסה אותה משאית. "רכבתי על אופניים ברחובות העיר ומשאית פשוט עברה ודרסה אותי". לאורך חודשים נאלצה בר להישאר בגבס והמציאות הפכה מאתגרת. "לא יכולתי לעבוד, וזה עושה לך סוויץ' במוח", סיפרה. "הסוכנת שלי אמרה לי, 'החיים קצרים, אם את רוצה לשחק את צריכה לעבור לאל.איי'". זה כנראה כל מה שהיה צריך כדי לשכנע את בר לשנות מקום ואולי גם מזל, אז היא עלתה על המטוס הראשון לקליפורניה. "היה קשה מאוד בהתחלה", היא מודה. "גיליתי תעשיה מאוד תחרותית. ביום סייעתי במחקר במרכז לחקר המוח ב—UCLA ובלילה מילצרתי".
אחרי תקופות בהן החזיקה גם ארבע עבודות במקביל ולו בכדי להתפרנס עד שמגיע התפקיד הגדול הבא, שוחחה עם חבר טוב שגרם לה לקחת את העניינים לידיים. "הוא אמר לי 'עד שתעזבי את כל העבודות שלך, עד שתהיי לחוצה על כסף, לא תצליחי’". וזה בדיוק מה שהיא עשתה. עזבה את עבודותיה, החלה לעבוד כסטנדאפיסטית ובמקביל לעבוד על הצגה היחיד הראשונה שלה. את ההצגה Planet America כתבה בהשראת סיפור הגרין קארד של אמא שלה, כשהוא מתארת חיי מהגרים באמריקה. ההצגה זכתה להצלחה ומועמדות לפרס.
כשהיא כבר עובדת על הפרויקט הפרטי הבא שלה, הספיקה בר לשחק גם בתכניות כמו 'חברים', 'דה ברינק', המופע של דרו קארי ובסדרה המצליחה של לארי דיוויד 'תרגיע' (בה היא מככבת עד היום). בין לבין גם שיחקה בישראל, כמו למשל כאחותה של עדי אשכנזי בסדרה 'בלתי הפיך'.
אבל בר עדיין התעקשה לייצר לעצמה את השביל בדרך למימוש התשוקות האמנותיות שלה. היא כתבה את הספר Dork whore שנמכר גם בברזיל, איטליה ובגרמניה, שם הפך לרב מכר ובמקביל כבר כתבה הצגה נוספת שזכתה בפרס והפכה מדוברת, כשהיא הגיע עד לכותלי בניין האו"ם להציג אותה.
בהצגה, "Dai", גילמה בר 12 דמויות שונות. כולן יושבות בבית קפה ומדברות רגע לפני פיצוץ מחבל מתאבד. "רציתי לגלות את הזהות שלי ורציתי להראות מה זה לחיות במתח", היא מספרת. "כמובן ששמאלנים חשבו שזה ימני מדי וימנים חשבו שזה שמאלני מדי. קשה לרצות את כולם. הרי כל דמות מתה בפיגוע". ההצגה הגיעה לאוף ברודווי ובר לא עצרה גם שם, היא המשיכה לכתוב ספרים ויצרה תכנית מיוחדת משלה.
הקומדיה בכיכובה,‘סבטלנה', הייתה הצלחה עם 20 מליון צופים. סבטלנה היא זונת צמרת רוסייה שהעבירה את הביזנס להוליווד ובסדרה מתוארת דרכה בלה לה לנד. את הסדרה החליטה בר לעצור בתום שתי עונות, אבל היא מבטיחה שסבטלנה תהיה, כמו בכל פרויקט שלה, גם בהצגה החדשה בניו יורק.
"ההצגה החדשה עוסקת בחיים ומוות ויש בין לבין המון הומור", היא מתארת. "רציתי לכתוב הצגה חדשה אחרי שלפני שנתיים אמא שלי התאשפזה מבלי שידעו מה יש לה. התחלתי לחשוב על תרבויות שונות, על קשר עם הורים, על טיפול בהורים. שמעתי במקביל סיפורים מאוד שונים ומאוד דומים. חברה שלי מג'מייקה למשל, עזבה את בעלה לשנה כדי לסעוד את אבא שלה וכמו זה, מיני סיפורים, הסיפור המשפחתי שלי העלה שאלות על אהבה, על יחסים עם הורים. לכן", היא מספרת, "עשיתי שש דמויות, שדרך כל אחת מהן לומדים על הדמות הקודמת".
אחרי שהעלתה את ההצגה גם בלוס אנג'לס, שם, היא מספרת, הקהל התרגש מאוד, הגיעה עם הסיפור לניו יורק, בתקווה שגם כאן "ההצגה תוביל אנשים לחשוב על החיים בצורה קצת שונה”.איריס עוסקת דרך ההצגה בנושא טעון ולא כל כך מדובר. "כל הסרטים שנכנסתי אליהם כשאמא שלי הייתה בבית חולים, הובילו אותי לזה. כל מה שכרוך ביחסים בריאים ולא בריאים על ההורים. גם העניין הזה של דור כזה שמתעסק בחיפוש עצמי והאובססיה הזו של איך אנחנו מרגישים בכל רגע נתון".
בהצגה בר שוב משחקת דמויות שונות בתכלית זו מזו ובעיניה זה גם אחד היתרונות של ההצגה. "אני חושבת שיש אנשים שאוהבים לראות אדם אחד משחק כמה
דמויות שונות. בעיקר כי הן מפתיעות. זה אתגר. הדמות הראשית היא איזי שעובדת בקו למתאבדים, אבל היא גרועה בזה ודי מביאה איתה הרבה הומור שחור. יש את אמא של איזי, והקשר ביניהן ויש את בן הזוג שלה קווין שנסע להודו ונשאר. יש את הדורמן של אמא שלה מהבניין, אחמד, דורמן שהוא גם שחקן, יש את העורך דין, אוולין פיליפינית עובדת הוספיס ויש את סבטלנה, שתמיד מצטרפת, לא משנה איפה אני משחקת”.
“יש כמה רבדים בסיפור", היא מסבירה. "אבא של איזי נפטר בצעירותה ואמה נכנסה לדיכאון, מה שאומר שהיא המטפלת של אימה מאז ומתמיד וגם גרה איתה. היא מתאהבת בקווין, היפי טבעוני, והם עוברים לגור ביחד והכל נפלא עד שקווין אומר שנוסע להודו יתמקם ויביא אותה אבל נוסיע לנעלם. זה גורם לה עצב עמוק וכשהיא רוצה לחזור לאמא שלה היא מודיעה לה שהיא נוסעת ורוצה זמן לבד. ככה מגלים לאט לאט עוד ועוד על כל דמות ואף אחת מהן לא חיה כמו שאולי חושבים. ככה עוברים הלאה והלאה בין הדמויות. זה המסע של איזי שלומדים עליו דרך הדמויות האחרות. זו קומדיה לפני הכל, אבל אם יורשה לי להעיד, זו הצגה מרגשת".
דרך העבודה על ההצגה, בר מספרת שגם אותה הוביל הסיפור לתובנות חדשות. "אני חושבת שלמדתי לחיות את החיים ולא להאשים את העבר על ההווה ולקחת אחריות על החיים".
במקביל לעליית ההצגה, בר משחקת בימים אלו בסדרה 'קוד בלאק', בעונה החדשה של הסדרה 'תרגיע' והשבוע הספיקה לפרסם עוד ספר חדש פרי עיטה.
לפרטים על ההצגה:www.ilostyouthere.com