אמאזון ופיי-פאל מממנות קבוצות שנאה
דו"ח שפורסם השבוע מוכיח שלא מעט קבוצות שנאה מרחיבות את פעילותן דרך אתרים אמאזון, פיי פאל וספוטיפיי. גם לאחר שתלונות הועברו, החברות הגדולות , כך נראה, לא ממהרות לעצור את הסחף
תנועות גזעניות בארצות הברית אמנם עדיין לא נמצאות בקונצנזוס האמריקאי, אך הן בהחלט מוצאות דרך לממן את עצמן בעזרת כלים של המיינסטרים. מתברר שחברות ענק כמו אמאזון ופיי פאל ממנות, שלא בידיעתן, או יותר נכון, ברשלנות, קבוצות גזעניות וניאו-נאציות.
ב"וושינגטון פוסט"מדווחים על האתר Counter-Currents.com, שנרשם לשירות "עמיתי אמאזון". במסגרת השירות, האתר מוסיף חלק שהוא מנוע חיפוש בתוך אמאזון, ועל כל קנייה שנעשית דרך מנוע החיפוש הזה, האתר מקבל 7% או יותר מסכום המכירה.
אתרים רבים משתמשים באמאזון בכדי לעזור לממן את העסק שלהם, מה שבאמאזון לא יודעים או לא טורחים לבדוק הוא שהאתר counter-currents נוסע על מנת להפיץ ולמכור ספרים של ניאו-נאצים ידועים שתומכים ביצירת מדינת לאום לבנה. האתר עושה עסקים עם אמאזון כבר למעלה מחמש שנים. על פי הדיווחים של האתר, בין השנים 2010-2012 הוא הרוויח בערך חמשת אלפים דולר מהכנסות מאמאזון.
היידי בייריש, מנהלת מחלקת המחקר של ה-Southern Poverty Law Center, ארגון זכויות אזרח, אומרת שיש עוד מספר לא קטן של קבוצות שנמצאות בקשרים עסקיים דומים עם אמאזון. ההאשמות הללו נגד אמאזון קיימות כבר זמן מה אך החברה וחברת יחסי הציבור שלה מסרבים למסור תגובה בנושא.
בסדרת דו"חות שפרסם המרכז, האחרון שבהם בשבוע שעבר, קבוצות גזעניות לבנות בארצות הברית משתמשות במספר חברות גדולות כדי לממן עצמן, שלושת הראשיות שבהם הן אמאזון, פיי פאל וספוטיפי.
הדו"ח האחרון שהוציא המרכז גם טוען שהחברות הללו יודעות למעשה על אופי העסקים איתם הם משתפים פעולה. במרכז טוענים שהם שלחו אינספור מכתבים ותלונות לחברות הללו, ושבתגובה שלושת החברות הללו ועוד סירבו לעשות משהו בנידון, גם במקרים בהם שיתוף הפעולה היווה עבירה על חוקי החברה עצמה או שפשוט התעלמו מהם לחלוטין.
"התקשרתי אליהם בעצמי והסברתי שהם ממנים קבוצות שנאה, פשוט כך", אמרה בייריש, "הם מסרבים להגיב או שנציג שלהם יאמר שהם מאוד מודאגים מקבוצות כאלו ושהם בודקים את העניין, ואז הם פשוט לא חוזרים אליי".
הקושי הנוסף במחאה מול החברות הענקיות הוא שהן אינן משחררות את המסמכים הפינססיים שלהם. קשה לראות מה מידת ההיקף של שיתוף הפעולה בינם לבין הארגונים הניאו-נאציים וכמה כסף הארגונים הלו באמת עושים דרך אמאזון, ספוטיפי ושות׳ וכמה כסף החברות הללו עושות בתמורה. ברוב המקרים, כפי שניתן היה לצפות, הארגונים הללו נוטים לשמור את מקורות המימון שלהם תחת מעטה סודיות.
כשזה מגיע לחברת פייפאל, בייריש חריפה אף יותר, היא מכנה אותם ״מערכת הבנקאות של תנועות השנאה״, כיוון שהם נותנים לארגונים הללו להשתמש בשירותיהם וגובים על כל פעולה כ-3 אחוז עמלה. כלומר, על כל 40 אלף דולר שמועברים לארגון Counter Currents פייפאל מרוויחה כאלף דולר. על פי המחקר של מרכז העוני הדרומי, כ-70 ארגונים גזעניים וניאו-נאצים השתמשו בשנה שעברה.
תגובת פייפאל הייתה ש״המדיניות של חברת פייפאל אוסרת על יחידים או קבוצות להשתמש בשירותי החברה כדי להפיץ שנאה, אנחנו בודקים את האפשרות שמשתמשים שלנו מפרים את החוקים הללו במקרים פרטניים.
בתגובה שנמסרה מהחברה לא נאמר מה שיטות הבדיקה שלה במקרים כאלו, אלא רק ש״יש קבוצה שלמה שתפקידה לסקור משתמשים ולטפל במקרים כאלו במידה והם עולים״.