שתף קטע נבחר

אמר או לא אמר?

בשבוע האחרון עסקו כולם בשאלה מה בדיוק אמר הנשיא טראמפ. בין אם היה זה הול או האוס, נראה שמדובר בעוד פרשיה שנויה במחלוקת שסוגרת שנה סוערת מאין כמוה

בדיוק שנה אחרי השבעתו לנשיאות של דונלד טראמפ ונאומו המפורסם ׳אמריקה תחילה׳, סערה השבוע ארה״ב בעקבות הדיווח על אמירות מפתיעות מצד נשיא המדינה החופשית שחרטה על דגלה שוויון והזדמנות שווה לכל.

 

"למה שלא נביא לכאן יותר אנשים ממדינות כמו נורבגיה?", שאל טראמפ, במהלך דיון בבית הלבן בנושא מדיניות ההגירה. טראמפ, שקיים דיון עם מחוקקים רפובליקנים ודמוקרטים בנוגע לצו הגירה חדש שהציגו לו, תהה לטענתם: "מדוע אנחנו מקבלים את כל האנשים האלה שמגיעים ממדינות שהן שיטהולס? למה אנחנו רוצים את כל האנשים האלה מאפריקה פה?". על פי הדיווח של רבים מהמשתתפים בפגישה, הדברים נאמרו ביחס להאיטי ולמדינות אפריקה.

 

במהלך הפגישה הציעו המחוקקים להשיב את ההגנות המשפטיות למהגרים מהאיטי, אל-סלבדור ומדינות אפריקה, כחלק מתכנית הגירה רחבה. דווח כי באותה ישיבה, הנשיא אמר בנוגע למהגרים מהאיטי שכבר נמצאים בארצות הברית ושיש צורך להסדיר את מעמדם החוקי: "למה אנחנו צריכים כאן אנשים מהאיטי? תעיפו אותם מכאן". לפי הפרסום בוול סטריט ג'ורנל, הנשיא כינה את המדינות אלה "מחורבנות".

 

הדברים דלפו לתקשורת, ועוררו את זעמם של רבים. "אין שום מילה אחרת שאפשר להשתמש בה חוץ מ'גזענות'", אמר רופרט קולוויל דובר מועצת זכויות האדם של האו"ם. "אתה לא יכול לפטור מדינות שלמות כ'מחורבנות' ומשום שהאוכלוסייה אינה לבנה היא לא רצויה". גם דיק דרבין, סנאטור דמוקרט ממדינת אלינוי שנכח בדיון התעקש שטראמפ דיבר בשפה וולגרית ואף קרא למדינות באפריקה ובהאיטי "מחורבנות".

 

אמריקה תחילה. הנשיא טראמפ ()
אמריקה תחילה. הנשיא טראמפ

 

בתחילה לא הכחיש הבית הלבן את ההתבטאות וגינה את דרבין. חלק מהדיווחים גם פרסמו שהנשיא עצמו שמח מהמהומה שנוצרה בטענה שבסיס התומכים שלו יעודד אמירות שכאלו. רק לפני שבועות אחדים צוטט הנשיא טראמפ כשהוא מכנה את המהגרים מהאיטי ואפריקה כ"נשאי איידס".

 

פרשנים הסכימו עם טראמפ כי אמירות מהסוג הזה מאוד מקובלות על קהל הבוחרים שלו. ממשל טראמפ החליט לאחרונה לסיים את המעמד המיוחד שניתן לאזרחי מדינות כמו האיטי ואל סלבדור, שהגיעו לארצות הברית לאחר שהמדינות בהן התגוררו ספגו אסונות טבע קשים. בהודעה מיוחדת לאחר הפרסום אמר אחד מדוברי הבית הלבן, ראג' שהא: "יש פוליטיקאים שהחליטו להילחם למען מדינות זרות. הנשיא תמיד נלחם למען העם האמריקני. טראמפ נלחם למען פתרונות קבועים להגירה שיהפכו את ארצנו לחזקה על ידי קבלתם של אלו היכולים לתרום לחברה ולכלכלה ויכולים להיטמע בתוך האומה הנהדרת שלנו". הוא לא התייחס לאמירה הקשה שנאמרה ומאוחר יותר הכחישו שזו הייתה המילה בה בחר להשתמש אלה ׳שיט האוס׳ המתייחס לטענתם למדינות שבהן עושים צרכים מחוץ לבית. מה שהסעיר לא פחות מהאמירה המבזה על מדינות אפריקה היה ההלל והאהדה כלפי מדינות בעלות רוב לבן. ״צריך לפתוח את ארצות הברית לעוד מהגרים ממדינות אירופה", אמר והציע לדוגמא דווקא את נורבגיה. הוא הבהיר כי הוא מרגיש שהם עוזרים לכלכלה האמריקנית.

 

במהלך הדיון בבית הלבן, סנאטור רפובליקני וסנאטור דמוקרטי הציגו בפני טראמפ טיוטת חקיקת הגירה חדשה שנוסחה על ידי שתי המפלגות. רק שבוע אחרי ההצהרה של טראמפ כי מצפה להסכם עם ׳לב׳ ושוב נראה שמשבר מפלגתי מתקרב. ההתבטאויות הנשיא עוררו תרעומת גדולה בקרב מחוקקים דמוקרטים רבים, וגם בקרב רפובליקנים. שניים מהרפובליקנים שנכחו בפגישה אמרו בתחילה כי לא שמעו את הדברים ולאחר מכן מיהרו להצהיר כי למעשה אצר ׳שיט האוס׳. בועידה של הקונגרס אמר הסנטור הרפובליקני לינדסי גרהאם שאין זה יום טוב כשמבינים שיש להרחיק ילדים ממסך הטלוויזיה כדי שלא ישמעו אמירות של נשיא ארה״ב.

 

"אף פעם לא אמרתי שום דבר גנאי על האיטי, שהיא כמובן מדינה ענייה ומתוסבכת", צייץ טראמפ בסוף השבוע. "יש לי יחסים נפלאים עם האיטי, מעולם אמרתי שייקחו אותם, זוהי בדייה של הדמקורטים. כנראה צריך להקליט פגישות עתידיות - לצערי אין אמון!"

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
להרחיק ילדים מהמסך. טראמפ
מומלצים