שתף קטע נבחר

המקום הכי טוב בשיקאגו בחורף הוא בישראל

סיפרה רעיה זומר, מנהלת מוזיאון עין הוד, הגיעה לשיקאגו ועשתה חשק לנסוע לשמש בישראל

זה הזמן להימלט מהכפור בעיר הרוחות ולבקר בישראל, בה השקדייה מלבלבת והשמש זורחת. אם אתם בישראל, תהיה לכן חוויה אינטלקטואלית מסחררת אם תבקרו בתערוכה המיוחדת במינה מה מ (נ)שתנה”, במוזיאון ינקו-דאדא עין הוד. התערוכה חוגגת 100 שנה ל"מזרקה" של האומן הצרפתי -אמריקאי מרסל דושאן, אחד מאבות תנועת הדאדא. בשנת 1917 הציג דושאן משתנת חרסינה לבנה הפוכה על כנה ועליה חתם את השם הדו משמעי Mutts R. - שם היצרן ושם דמות קומית בקריקטורה. הביקורת לא האירה פנים לדושאן ולא העריכה את סגולותיו וכשרונו של האומן.

 

דושאן לא נבהל מהביקורת, הוא יצר את המושג "רדי מייד" - לקיחת עצם מן המוכן, הדגשתו, שינוי תנוחתו וזוויותיו, ערעור גבולותיו, עיצובו וטעינתו במשמעויות שונות. בתערוכה משתתפים 24 אומנים שהתבקשו להגיב ולעצב יצירות במיוחד לתערוכה בהשראת ה"מזרקה" ולהפליג עמן למרחקים. כל היצירות מתייחסות לאספקט צורני או רעיוני של המזרקה. אורנה ורסנו-מלכי מציגה מסר היסטורי. סרט דוקומנטרי על בריכת גורדון בתל-אביב, בתוך משתנה ישנה. דוד בן הרא"ש יצר מסר עיצובי - משתנה מספוג פריך המיועדת לסידורי פרחים. ישראלה הרגיל מציגה משתנה הפוכה בעלת מסר אקולוגי - שימוש מי קולחין לצורך השקיה.

 

רעיה זומר ()
רעיה זומר

 

אחד המיצגים המרכזיים הוא של דינה בליך שיצרה את דגם הכנסת באמצעות 120 אסלות שירותים כשבמרכז מוצב מיקרופון ומתוכו עולים קולותיהם, ונאומיהם של נתניהו וחברי כנסת נבחרים בבית המחוקקים שלנו. מיצג אינטראקטיבי של האומנית נועה לשם-גרדוס נבנה בחלל השירותים של המוזיאון, בו נבנתה מראה ייחודית המציגה את כל אורחי המוזיאון מכל שכבות החברה כשווים. מיצג אחד חסר: של האומן הדאדאי הבין-תחומי חוני המעגל ז”ל, שרוחו עדיין מרחפת במוזיאון.

 

"חוני צלצל אלי יום לפני נסיעתי לחו"ל והתחיל לספר על רעיונותיו למיצב לתערוכה”, סיפרה רעיה זומר, מנהלת מוזיאון עין הוד שהגיעה לשיקאגו. "עניתי לו שאני בלחץ לא נורמלי לפני טיסתי, והבטחתי לו שעם שובי נשב, נקבע, נדבר ונסגור". יומיים לאחר טיסתה, בהיותה בחו"ל חוני נפטר. "הרגשתי נורא שלא הייתי נוכחת בהלוויה. מה גם, שהשתתפתי כמספידה בלוויה שחוני ארגן לעצמו בחייו.

 

ב-2011 הפיק סרט שנקרא "אחרי המבול" בבימויו של עוזי יהב, שם המחיז את מותו והזמין ללוויה של עצמו בקיבוץ החותרים מוסיקאים, שחקנים מקבוצת התיאטרון האוונגרדי "סמרטוט" אותם הנהיג. ב-2016 לרגל תערוכת 100 שנה לדאדא חוני עיצב הציג את קברו הדאדאיסטי שבו גם נקבר.

 

“עם שובי ארצה פניתי למשפחה ולחברים ושאלתי אם יש להם פרטים על המיצג לתערוכה בינקו דאדא ונעניתי בשלילה. כל היצירה הייתה בראשו. לפיכך, החלטנו להקדיש את התערוכה לזכרו של חוני המעגל היחיד והמיוחד". הקשר בין מוזיאון עין הוד לחוני המעגל ז"ל מתמשך 25 שנים. רעיה זומר נפגשה עם חוני בגלריה והזמינה אותו להציג את עבודתו האומנותית ביום עיון למורות. חוני המעגל ז"ל נעתר להזמנה והציג את עבודתו הפרובוקטיביות בשקופיות תלת ממדיות. "תצוגה זו הולידה טרילוגיית תערוכות של חוני המעגל במוזיאון ינקו דאדא.

 

הראשונה בתערוכות ב-93 "התעוררי סוזי הקטנה" בה כוסתה כל רצפת המוזיאון בדשא סינטטי, בכניסה לתערוכה הציב בריכת מים ובהמשך ניצבה גרוטאה של מכונית סוברו. אי אפשר היה להיכנס למוזיאון מבלי לחלוץ את הנעליים ולשכשך את הרגלים במים. הדשא, הבריכה והסובארו סמלו את הביקורת על חלומות הבורגנות, והחומרניות של התאווה לבנות בית בסגנון "בנה ביתך" עם דשא, בריכה, סוברו ומנגל.

 

“בשנת 96, נוכח תשומת הלב והכיס של החברה הישראלית בטיפוחם של חדרי האמבטיה, הג'קוזי והשירותים וכך נולדה התערוכה השנייה בטרילוגיה "מקלחת קרה”, שעסקה בביקורת על תרבות הצריכה ובמסגרתה העביר חנות שלמה מרשת מוצרי האמבטיה הומלי למוזיאון. כעת הפכה החנות לפריט מוזיאוני שאבד עליו הכלח. התערוכה השלישית "אור לגויים" עסקה באתוס הציוני. חלל המוזיאון כוסה ברשתות הסוואה, המוזיאון הפך לבונקר הכולל מסדרים, מצעדים, צפירות זיכרון, שכפ"צים, דרגות צבאיות ותמונות של מנהיגי האומה לצד נערות מעורטלות.

 

"במהלך 16 שנות שיתוף הפעולה ביננו נערכו עשרות אקטים דאדאיסטים. בין השאר, חוני ייסד קבוצת תיאטרון אוונגרדית "סמרטוט" שהופיעה במגוון תערוכות במוזיאון ינקו דאדא ובתיאטרון עכו. "כל פעילותו של חוני התנהלה בנטילת פיסות חיים והעתקתם למקומות רחוקים מהסביבה הטבעית שלהם”, ציינה זומר, ”אומנים דאדאיסטים קוראים תגר על המוסכמות של החברה ואפילו מזעזעים אותה מתוך רצון ליצור שינוי חברתי. חוני היה אומן דאדאיסט ברמ"ח איבריו. הוא הגיב לתופעות בחברה הישראלית והוקיע אותן בדרכו האומנותית".

 

הניהול האומנותי של "קבוצת סמרטוט" מרכז חוני ליצירה מתמדת עבר לבמאי והמחזאי המוכשר דודי מעיין. בטו בשבט יתקיים מופע אומנותי חוויתי בלתי נשכח "נטיעדאדא" במוזיאון ינקו דאדא. בשבת, י"ח בשבט תשע"ח ב-3 בפברואר 2018 בשעה 12:00 של נטיעת עצים במוזיאון עם האומניות George & George. לפרטים: www.jancodada.co.il

 

אם אתם בכל זאת נשארים בעיר הקפואה, לפניכם שפע אירועים: חגיגת ט"ו בשבט בשיקגו

JNF קק"ל מזמינים את כל הקהילה היהודית והישראלית לחגיגת ט"ו בשבט וחגיגות ה-70 למדינת ישראל. התכנית כוללת: נטיעת עצים, סדנאות יצירה לילדים ולנוער, הופעות זמר חיות, מופע קסמים ומטעמי פירות טעימים. אורח החגיגה Tom Leigh מאייר הסדרות "שלום סזמי" ו- Sesame Street ידגים לקהל את איוריו ויחתום בשמחה על ספריו.

הפתעת השנה: אם יש לכם קרוב משפחה שנולד ב-1948? הביאו אותו והוא יזכה לנטיעת עץ בישראל על שמו.

מתי? יום א, 28 בינואר

איפה? Rochelle Zell Jewish High School 1095 Lake Cook Rd. Deerfield

לפרטים ולהרשמה: jnf.org/chicagotubishvat

 

שלישי ישראלי-מקום מפגש חדש לישראלים בשיקגו. הזדמנות להכיר ישראלים, לדבר עברית, ליהנות ממוסיקה ישראלית, מריקודי עם ולבלות ערב נעים עם הקהילה. יהיה שמח! במקום ניתן לרכוש קפה, יין ודברי מאכל.

מתי? יום שלישי, 30 בינואר בין השעות 7:30 – 10:00 בערב

איפה? Little Bean Café 430 Asbury Ave. Evanston IL

 

היא – בני האדם She – The People התיאטרון המפורסם Second City בשיקאגו, שבוגריו היו שחקנים מפורסמים בתכנית הסטירית Saturday Night Live, מעלה סאטירה מבריקה ומשעשעת על נשים פמיניסטיות המפלסות את דרכן בין משפחה, קריירה, קוקטיילים באווירת הבחירות של היום. מתגלגלים מצחוק במהלך הסקצ'ים המצחיקים. ישיבה במתכונת של בית קפה ליד שולחנות קטנים באווירה כיפית.

מתי?מה-11 בינואר עד ה-1 באפריל -אורך הפרודיה 90 דקות.

איפה? Second City 230 W. North Ave Chicago

לפרטים: www.secondcity.com

 

כולם היו בני -All MY Sons מחזה המופת של ארתור מילר העוסק ב ג'ון קלר, איש עסקים אמיד, יצרן חלקי חילוף למטוסי המלחמה, מסתבך בעסקות אפלות ומתמודד עם טרגדיה עמוקה במלחמת העולם השנייה. שותפו לשעבר יושב בכלא בעטיים של שיווק חלקי מטוס פגומים שגרמו לנפילתם של 21 מטוסים. למרות כל הסיכויים בנו מתאהב בביתו של השותף ודילמות נושנות עולות על פני השטח בדרמה מחשמלת זו. המחזה דן בשאלה המוסרית – מה קודם למה אחריות משפחתית או אחריות אישית.

מתי? ההצגה נפתחת במוצ"ש הקרוב ה-20 בינואר ותופיע עד ה-11 בפברואר

איפה? ב-Court Theater, 5535 S. Ellis Ave. Chicago

לפרטים: www.courttheatre.org

 

הפוריטנים I Puritani אין מלחין שפאר, שיבח ורומם את הקול האנושי כוינצ'סטו בליני (1835 -1801) שאמר " תנו לי שירה טובה ואתן לכם מוזיקה טובה" פוריטני הייתה האופרה האחרונה שלו. הוא נפטר בגיל 34 ובמהלך שנות חייו הספיק להלחין 11 אופרות קסומות. האופרה מספקת מוסיקה ווקלית מאתגרת במיוחד המצריכה שחקנים וזמרים בעלי יכולות שירה עוצמתית ורבגונית.

מתי? האופרה תועלה מה-4 עד ה-28 בפברואר.

לפרטים: www.lyricopera .or/puritani

312-827-5600

איפה? 20 Wacker Drive. Chicago Lyric Opera

 

עידן רייכל -פסנתר-שירים עידן רייכל, המוזיקאי, פזמונאי, מלחין, זמר, יוצר ומה עוד, יופיע בשיקאגו עם אלבום הסולו החדש שלו הכולל את הלהיטים האהובים ביותר על הקהל. הוא ילווה את שיריו בפסנתר ובכלים נוספים. יהיה נהדר לשמוע מוסיקה כחול לבן.

מתי? ביום ראשון ה-18 בפברואר

איפה? Old Town School of Music 2936 N Southport Ave. Chicago

קניית כרטיסים: Through ATHENAEUM THEATRE

 1 (773)935 -6875

 

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים