המדפסת שתופסת
עוד לפני שממש יצאה לשוק, כבר היתה ‘ננו דיימנשן’ חברה ישראלית שנסחרת בנסדא”’ק. עכשיו גם יש מוצר של ממש: מדפסת תלת מימד סופר חכמה. קבלו עוד גאווה ישראלית באמריקה
הצלחה ישראלית בינלאומית היא לעד גאווה עבורנו. מעגבניות השרי לווייז, מהתפלת מים ועד גל גדות, אנחנו נהנים בכל פעם מחדש לנכס אותם לחלק מהאגו הממלכתי שלנו.
לאחרונה הצטרפה לרשימה גם חברה ישראלית חדשה שתוך זמן קצר הפכה להצלחה, גייסה 48 מיליון דולר וכבר הספיקה להיסחר בנסדא"ק.
"ננו דיימנשן קמה כחזון של ארבעה שותפים-דגי בן נון, סיימון פריד, שרון פימה ואנוכי", מספר מנכ"ל ננו-דיימנשן, עמית דרור, בראיון מיוחד ומתאר את המוצר שחודשים האחרונים הופך להצלחה בארה"ב. "מדפסת המעגלים המודפסים של ננו-דיימנשן, Dragonfly מאפשרת למהנדסים המתכננים אלקטרוניקה לייצר במהירות אב טיפוס רב שכבתי של מעגלים אלקטרוניים מודפסים, מבלי להשתמש בגורם חיצוני. היא מקצרת תהליכים ומונעת את דליפת הקניין הרוחני".
החברה הוקמה למעשה בשנת-2013 אבל רק בתקופה האחרונה הוציאה את המדפסת המדוברת לשוק."במשך שלוש שנים עבדנו על פיתוח המדפסת, עם למעלה מ- 90 עובדים בישראל ובימים אלו אנו מרחיבים גם את המשרדים החדשים באמריקה”.
דרור הגיע לננו דיימנשן כשמאחוריו שניםארוכות של ניסיון בתחום הסטארטאפים. עם סיום שירותו ביחידת 8200 עבר לעולם ההייטק. "בסוף שנות התשעים, לעבור להיי טק היה די טבעי. עשר שנים עברתי מחברה לחברה. החוויה של להיות שותף לתהליך יצירה היא מיוחדת, ואחרי כמה שנים דיגדג לי לעשות את זה בעצמי. הקמתי ביחד עם אבא שלי חברה משלנו בתחום אנרגיה סולארית. גייסנו כסף והקמנו חברה שלא שרדה את המשבר של 2008”.
משם, במקביל להקמת 'מילק אנד האני', מזקקת הוויסקי הראשונה בישראל, פיתח את ננו דיימנשן, כשמאחוריה היה אז, בעיקר רק רעיון. "עד אז, בהדפסת תלת מימד אפשר היה להדפיס מוצרים ממתכת ומפלסטיק. כל מה שאת מכירה היום בהדפסת תלת מימד, אלו מוצרים פשוטים. מוצרים חכמים לא הגיעו מעולם להדפסה בתלת מימד, וכאן אנחנו מחברים כמה עולמות של אלקטרוניקה."
הרעיון היה לקחת את הטכנולוגיה הכי מתקדמת בהדפסת תלת מימד ולחבר אותה עם מוצרים מאוד מתקדמים."ייצרנו את היכולת של טכנולוגיה חדשה להדפיס אלקטרוניקה. כך אפשר להדפיס חומרים חכמים כמו סנסורים, אנטנות מסוגים שונים, שילוב של חומרים ועוד. למעשה, כל חברה יכולה להשתמש בחומרים שונים, חיבורים שונים, בהתאם לצרכים שלה”.
בשנה הראשונה, ההשקעה בחברה הגיעה מהשותפים בעיקר, והדרך היצירתית לגיוס הכסף הפכה להישג גדול בפני עצמו. "בישראל מרבית ההשקעות הולכות היום לסייבר ופילד טק. אלו לא השקעות שמחייבות הרבה מדי כסף. השקעות בחומרים הן מורכבות יותר והיתה לנו בעיה לגייס כסף בשיטות הרגילות. לכן", הוא מתאר, "עשינו מהלך שהיה מעט פחות קונבנציונלי והלכנו לבורסה בשלב מאוד מוקדם. התמקדות עסקית בתחום התלת מימד מצריכה גיוס הון רב, והפנייה לבורסה הייתה טבעית. היינו החברה הראשונה של מדפסות תלת מימד שנכנסה לבורסה בתל אביב. הערכנו שנוכל להציג לאורך התהליך את אבני הדרך להגשמת חזון החברה, בצורה ברורה ושקופה, על מנת לשתף כמה שיותר את הציבור."
ההחלטה התבררה כנכונה ומהר מאוד הגיעו עד לשוק ההון האמריקאי."החברה החלה את דרכה בשוק ההון הישראלי ובמטרה להגיע לשוק ההון האמריקאי בתהליך מזורז נרשמה למסחר בארה"ב כ-American Depositary Share ,ADS, בדומה לחברת טבע, מזור רובוטיקס, פורסייט ורבות אחרות" מסבירה מירי סגל מייסדת MS-IR, שמלווה את החברה בארה"ב. "ננו דיימנשן נסחרה בבורסת ה- OTCBB, ולאחר שעמדה בתנאים לרישום בנאסד"ק, גיבשנו אסטרטגית IR בשוק ההון האמריקאי, שידרגנו את הרישום לבורסה והחברה גייסה כ – 14 מיליון דולר ממשקיעים אמריקאים והיום החברה נסחרת בנסדא"ק".
לא בכל יום קורה שחברה שטרם הוציאה מוצר מלא לשוק נסחרת כבר בכמה שווקים בורסאיים, ודרור מודע לסיכונים: "מאוד האמנו בזה, והמהלך הלא שגרתי שבחרנו מגיע על רקע העניין הציבורי שהתעורר בשנים האחרונות בהדפסות תלת מימד. דרך העניין והחשיפה שהעלינו, עשינו זאת בהצלחה. זה סיכון שמחייב להמשיך ולעמוד ביעדים. אנחנו ויודעים שהשוק הציבורי הוא שוק מאוד לא סלחני”.
בספטמבר בשנה שעברה, פירסמה חברת המחקר אדיסון, אשר סוקרת חברות טכנולוגיה ישראליות במסגרת מיזם של הבורסה בתל-אביב, אנליזה ראשונה על ננו דיימנשן. באדיסון ציינו כי החברה צפויה ב-2018 להציג הכנסות שנתיות של 9.5 מיליון דולר.
בחצי שנה האחרונה הגיעו למוצר הסופי. "בחודשים האחרונים עבדנו על שיפור היכולות הטכנולוגיות של המוצר ויכולותיו. בין היתר בהתאם לפידבקים שהתקבלו מלקוחות הבטא, במטרה להביא מוצר מושלם לשוק”.
עד שהגיעו הלקוחות הראשונים, עבדו בננו דיימנשן עם לקוחות בטא.לאחר שנמסרו בשנה שעברה כ-16 מדפסות לצורך התנסות ללקוחות ממגוון תעשיות כגון ביטחון, מוצרי צריכה, ציוד רפואי, טכנולוגיה לעולם הפיננסי ועוד. בעקבות הפידבקים החיוביים שקיבלה מהלקוחות, החליטה החברה לסיים את שלב הבטא ולהתחיל לשווק באופן מסחרי את המדפסת לחברות בשוק הבינלאומי והאמריקאי בראשו. "הלקוחות הוכיחו כי בשימוש במדפסת, באפשרותם להאיץ את זמני פיתוח המוצר שלהם, לחזק את יכולות החדשנות באתר הלקוח, וכן לספק אבטחת קניין רוחני מוגברת”.
מדפסת התלת מימד DragonFly 2020 Pro של ננו דיימנשן מאפשרת לחברות לשלוט על תהליכי הפיתוח שלהן, והתקדמות זו מחזקת את המעבר של ננו דיימנשן משלב הפיתוח לשלב המכירות המסחריות. היא תומכת כמובן גם בהגדלת תשתית המפיצים וההתרחבות הגיאוגרפית בשווקים מרכזיים. "הלקוחות שלנו מגיעים מתעשיות בטיחות והגנה בארה"ב שרכשו מדפסת וכך הם לא נאלצים לייצר שום דבר בחוץ”, אומר דרור, “הם הכל עושים אין האוס, זה אחד היתרונות הגדולים. בשלבים בהם חברה מתפתחת, היא רוצה לעבוד בקצב שלה, ולעשות דברים ממש אובר-נייט. תעשית המכוניות למשל, משתמשת במכונה שלנו, יש לנו גם לקוח מתחום החלל פה בארה"ב".
ההחלטה להעביר את אחד המייסדים לארה"ב נולדה כשהבינו שכל חברה צריכה למקד את השוק המרכזי שמולו היא עובדת ולהתאים את עצמה להלך הרוח. "את צריכה להיות במיינד סט של השוק שלך", מסביר דרור. "אנחנו מבינים שכל עניין החדשנות והמוצרים החכמים הוא בשיאו בשוק בארה”ב. לכן, ההובלה צריכה להיות מכאן ורצינו לבנות בארה"ב משרד שמוביל את החברה מבחינה שיווקית. ההחלטה שלנו להקים אותו בסיליקון ואלי נולדה בעיקר מפני ששם הלקוחות המרכזיים שלנו, ואם אנחנו רוצים להיות מובילים בהדפסת מוצרים חכמים, שם אנחנו צריכים להיות”.
בשנה הקרובה מתכננים בננו דיימשן להרחיב את הפעילות בארה"ב. "יש לנו כבר לקוחות שמיצרים דרך המדפסת רכיבים ללווין, יש שמייצרים מזעור לרכיבים שונים, מכוניות חכמות, ואנחנו גאים בכך שהמדפסת מאפשרת אינספור אפשרויות ויש היום מוצרים שאי אפשר לייצר בטכנולוגיה אחרת. לדעת שהטכנולוגיה הזו שגידלנו מאפס היא עכשיו מוצר חכם שמסייע בכל כך הרבה תחומים, זה מרגש. עם כל האתגרים שלנו בדרך", הוא מסכם, "אתה מתחיל מסע יוצא ואתה לא יודע איפה ואיך זה יגמר, אז מבחינתנו ממש 'הגענו לאמריקה’".