שתף קטע נבחר

“לא ניתן לסתום לנו את הפה”

הקונסול דני דיין ביקר השבוע באוניברסיטת קולומביה, שם חיכו לו ההפגנות הרגילות. המארגנים, ארגון הסטודנטים הישראלים SSI, אומרים שהארגון מצליח לנצח

השבוע הגיע לקמפוס אוניברסיטת קולומביה, דני דיין, הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק. הוא הגיע בתקווה לדבר עם הסטודנטים, לספר להם על ישראל, על העשייה הדיפלומטית שלו ועל תפקידו הקודם כיו"ר מועצת יש"ע.

 

מחוץ לאולם ההרצאות התקבצו כמה מהמפגינים נגד ישראל, הציגו מחסום, צעקו קריאות גנאי והפיצו פלאיירים. האחד מתאר את ההתנחלויות, מספר שישנן למעלה מ-200, ש-40% מהגדה נשלט על ידי ישראל, ומתאר את הקושי שאלו גורמות לחיי הפלסטינים. הפלאייר השניעוסק בקונסול, מכנה אותו פושע התנחלויות, כזה שחי בישראל על שטח גנוב מפלסטינים.

 

דיין הגיע לביקור באוניברסיטה ביוזמת ארגון SSI, סטודנטים למען ישראל, שמטרתו, לפני הכל, לגרום לסטודנטים להקשיב. במקביל לפעילויות השוטפות, הם משתדלים להביא לקמפוס דוברים מסקרנים, הרצאות מעניינות שייובילו סטודנטים מכל קצוות הקשת הפוליטית,ולבסוף, יצליחו להוביל אותם ללמוד כמה עובדות בסיסיות על ישראל.

 

 

צילום: אלקסי רוזנפלד ()
צילום: אלקסי רוזנפלד

דליה זגר, נשיאת הארגון, מסבירה מדוע בחרו להזמין את הקונסול לביקור: “דני דיין הוא דיפלומט שמייצג את המדינה שלנו ונראה לנו ראוי שאדם במעמדו יגיע לקמפוס לתאר את המציאות מנקודת מבטו. כמובן שכל אחד מגיע עם ההיסטוריה שלו, ודיין הגיע עם הסיפור הייחודי שלו. אנחנו לא ארגון שלוקח איזושהי עמדה פוליטית וחשוב לנו להשמיע כל מיני קולות”.

 

כשברקע שירים שלא מדברים על שלום אלא יותר בסגנון "מהירדן ועד הים תשוחרר פלסטין", החל דיין לשוחח עם קרוב למאה סטודנטים שהגיעו למפגש. "השיחה עם דני עסקה במקור הסכסוך ומה שהוא רואה כסיבות האמיתיות לו", מספרת זגר. "הוא דיבר על הדמוקרטיה של ישראל ועל הסיבה לקיום המדינה, על זכותה, עובדות שנוטים להעמיד כאן מסביבנו בקמפוס בסימן שאלה”.

 

צילום: אלקסי רוזנפלד ()
צילום: אלקסי רוזנפלד

הקונסול ענה על כל השאלות שנשאל, בין השאר בנוגע לדרוזים הישראלים, גירוש הפליטים, וכמובן שאלות בנוגע לסכסוך. אחד הסטודנטים שאל מהו ההבדל בין תנועות שחרור של עמים לאורך ההיסטוריה והמאבק של הפלסטינים. דיין הסביר שלהבדיל מהמאבק לחירות ועצמאות, בחברה הפלסטינית יש חינוך לשנאה, לאי קבלה של העם היהודי בארץ ישראל, וכשילדים גדלים לחינוך שמתנגד לדו קיום ולשנאה, קשה להגיע לפתרון.

 

"אני לא דואג לא לחופש הדיבור שלי ולא לבטחוני האישי”, הסביר דיין ל’ידיעות אמריקה’ בתום המפגש. "יש לי דרכים רבות להתבטא ואני מאובטח ע״י טובי בחורינו. הבעיה היא חופש הדיבור וביטחונם האישי של הסטודנטים הפרו-ישראלים ואלה לחלוטין לא מובטחים. להיפך, יש אין ספור נסיונות לסתום להם את הפה ולהפחיד אותם. מדינת ישראל תעמוד לצידם במאבק הזה. כל מה שעשיתי בחיי", מוסיף, "ובכלל זה המעבר שלי מתל אביב למעלה שומרון והיותי יו״ר מועצת יש״ע, הם עבורי מקור לגאווה. מי ש״מאשים״ אותי בכך למעשה חולק לי שבחים. כיום אני מייצג כמובן את כל החברה הישראלית, אך זה לא מפחית כהוא זה מחוייבותי למטרות שאני מאמין בהן״.

 

בקהל ישבו סטודנטים יהודיים, ישראלים, וגם סינגפורים, שמסייעים לארגון SSI בקמפוס. "ישראל וסינגפור בקשר טוב וזו הייתה הדרך שלהם להביע את התמיכה שלהם בישראל”.

 

צילום: אלקסי רוזנפלד ()
צילום: אלקסי רוזנפלד

 

ארגון SSI נולד לפני חמש שנים. בכל שנה נערך בקמפוסים ברחבי ארה"ב שבוע האפרטהייד הישראלי. אף אחד לא יודע מתי הוא יתקיים, אבל כשהוא מגיע, הוא גרנדיוזי, קולני, ולא משאיר יותר מדי ברירות למי שיודע מעט מאוד על הסכסוך ועל ההיסטוריה, וכך סוחף איתו סטודנטים רבים. במסגרת השבוע הזה מוצגת ישראל ככובש אכזרי, נשללת הלגיטימיות שלה כמדינה ומקודם החרם הנרחב והסנקציות שמבקשים ארגונים כמו BDS להטיל עליה.

 

בשנת 2012, צפו בנעשה הסטודנטים אילן סינלניקוב וולאריה חזיין ולא יכלו עוד לעמוד מנגד. הם ראו עוד שם, באוניברסיטת מינוסוטה, איך מסביב אין שום קול שיעמוד מנגד, שיציג את העובדות שהם מכירים, שיאפשר אלטרנטיבה למידע המעוות שהם ראו שמופץ בקול גדול על ישראל. הם מספרים שזיהו גם לא מעט תלמידים שאכן תומכים בישראל אך מפחדים, בעיקר בשבוע האפרטהייד הסוער, לומר את דעתם ולמצוא עצמם בעימותים לא נעימים. השניים הבינו שיש צורך בארגון פרו-ישראלי בקמפוסים. כזה שיתן לסטודנטים פרו-ישראלים שרוצים לעשות מעשה אל מול ההסתה, אבל לא יכולים. כך, הקימו את ארגון Students Supporting Israel. תוך סמסטר אחד הפכו לארגון בן 50 משתתפים והשנה, חמש שנים אחרי, לארגון שהקימו שני הסטודנטים הצעירים יש כבר לא פחות מ-40 סניפים ברחבי ארה"ב וקנדה.

 

"אנחנו מרגישים שהעשייה שלנו מובילה שינוי", מספרת זגר. "האירועים שעורכים נגדנו הצטמצמו בגודלם, הנוכחות בהם מעטה והם גם ווקאלים פחות. אנחנו לא יודעים מדוע, אבל אני משוכנעת שהם יודעים שתמיד נהיה שם מולם, לאמת אותם עם השקרים שלהם. קשה לנו לשמוע ולראות אותם מציגים אותנו כרוצחי תינוקות, אז אם זה אומר להיות שם, לחלק פלאיירים, לעשות אירועים ולהילחם על האמת הזו, אנחנו עושים את זה".

 

"היום בקמפוסים יש מציאות ששמה בסימן שאלה את הקיום של ישראל", מסכמת דליה. "אנחנו לא לוקחים צד. אנחנו אומרים שכמו שיש עמים אחרים שגם אם מבקרים אותם, לא שמים אותם בסימן שאלה, אנחנו נלחמים שלא ישמו את קיומה של ישראל, את זכותה של ישראל, בסימן שאלה".

 

 


פורסם לראשונה 09/02/2018 13:30

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הבעיה היא חופש הדיבור וביטחונם האישי של הסטודנטים הפרו-ישראלים. הקונסול דני דיין
מומלצים