שתף קטע נבחר

ילדים לא חורגים לאלוהים

השבוע נפתח ב-JCC פסטיבל Reelabilities, שמביא זו השנה העשירית ברציפות סרטים שעוסקים באנשים עם מוגבלויות. המבחר גדול ומרגש. לכו לראות

בעידן של פילוג והתבדלות חברתיים כדרך חיים, גם הקולנוע הפך להיות מגזרי. לצד שוברי הקופות הגדולים הפונים לכולם, ניכר כי יש יותר ויותר סרטים המכוונים ישירות לאוכלוסיות מפולחות על פי דת, גזע או מין. סרטים אפריקאים-אמריקאים, סרטים לטינים, או אסיאתים – לכל קהילה יש את הסיפורים שלה והם מקבלים ביטוי על המסך. כך גם במקרה של קהילה הגאה, שלא לדבר על סרטים יהודיים שכבר מזמן התגבשו כז'אנר מקובל. אם בעבר אולם הקולנוע נחשב לכור היתוך בו כולם יושבים בחושך ומתאחדים במבטם, הרי שהיום התכנים מגיעים עם תיוג סוציו-פוליטי. ואם כך, אין פלא שגם לאנשים עם מוגבלויות יש סרטים משלהם, וגם מקום לצפות בו: פסטיבל Reelabilities המתארח זו השנה העשירית ב-JCC מנהטן.

 

פסטיבל Reelabilities נוסד ב-2007 על ידי אייזק זבלוקי, מנהל מרכז הקולנוע הישראלי ב-JCC מנהטן, והפעילה החברתית אניטה אנטמן. השניים יצרו יחדיו פלטפורמה ייחודית בנוף האמריקאי, אולי העולמי, לפעילות תרבותית המתמסרת לאנשים עם מוגבלויות. הרי מול מסך הקולנוע, הם יכולים לעוף. לפחות על כנפי הדמיון. שלא כמו במקרים של המגזרים המתעצבים כקהלים מגובשים חברתית ופוליטית ומבקשים להזין את השורשים שלהם בתכנים אמנותיים כביטוי של גאווה, הרי שבמקרה של קהילת האנשים הסובלים ממוגבלויות קשה לראות בפגם פיזי ומנטלי כדבר להתהדר בו. ההתמודדות האישית היומיומית שלהם היא הקושרת אותם לאחרים, והאפשרות להתכנס יחדיו תחת קורת גג אחת ולקחת חלק בפעילות תרבותית בחברת אחרים דומים יותר או פחות, עונג אמיתי. לא פחות מהסרטים עצמם. אלו הנוגעים ישירות בשגרת יומם, אבל גם של כל אחד אחר – הרי אין אדם מושלם, וכל אחת צריך להתגבר על המכשולים שלו.

 

 

"אנשים עם מוגבלויות מהווים לא רק את הגדול שבין המיעוטים, אלא גם את הכי פחות מיחוצג שבהם". ()
"אנשים עם מוגבלויות מהווים לא רק את הגדול שבין המיעוטים, אלא גם את הכי פחות מיחוצג שבהם".

 

 

"אנשים עם מוגבלויות מהווים לא רק את הגדול שבין המיעוטים באמריקה, אלא גם את הכי פחות מיוצג שבהם", אומר זבלוקי, "אנשים נוהגים להתעלם מסרטים על הנושא הזה, אלא אם כן מופיע בהם כוכב גדול. אנחנו מנסים להציג סרטים ששוברים את הסטיגמה ומראים ייצוג רענן, כן ואחראי. הפסטיבל נוסד בגלל שאחרי הקרנות של מספר סרטים על הנושא המדובר, קיבלתי יותר ויותר סרטים נהדרים, אבל לא נמצאה להם פלטפורמה ראויה בשום מקום אחר. היה צורך לשים אנשים עם מוגבלויות באור הזרקוקים ולמצוא דרך להראות את הסרטים ואולי גם לשנות את החברה וליצור קבלה טובה יותר. התקווה היא שיום יבוא והסרטים הללו והקהילה שהם מייצגים לא יזדקקו לפסטיבל ששם את הנושא הזה במרכז".

 

 

הפסטיבל נפתח עם הקרנת הדרמה הרומנטית המלבבת ""Keep The Change של הבמאית הצעירה רייצ'ל ישראל, שזכתה בפסטיבל טרייבקה אשתקד. הקומדיה מתארת בעדינות משעשעת סיפור אהבה בין גבר ואישה בעלי מוגבלויות שכליות המגלים את עצמם כאינדיווידואלים בעלי דחפים מיניים, החותרים לממש אותם בלי בושה. הפסטיבל ינעל כשבוע לאחר מכן עם הקרנה של "פיגומים" - סרט מתוצרת כחול-לבן שזכתה לשבחים רבים. בכורת הבימוי של מתן יאיר מבוססת על ניסיונו כמורה בבית ספר ומלווה את אשר, תלמיד תיכון המתקשה בלימודיו. כשהוא נחשף לאמנות השירה בהשראת מורה אהוב, הוא נאלץ להכריע בין ההתעלות של עולמו הסובייקטיבי כפי שבא לידי ביטוי בכתיבת שירה, לבין זה האובייקטיבי של עבודת הכפיים בעסק הפיגומים של אביו הנוקשה. ב"פיגומים" מככב אשר לקס הצעיר לצד יעקב כהן ועמי סמולרצ'יק.

 

 

מתוך הסרט "פיגומים" ()
מתוך הסרט "פיגומים"

 

בין שני הסרטים העלילתיים הללו, התוכנית של הפסטיבל שופעת יצירות דוקומנטריות באורך מלא המביאות למסך את סיפוריהם המרגשים של גיבורים הסובלים מאתגרים פיזיים ומנטלים רבים – וברוב המקרים, מצליחים להתעלות מעליהם. כך למשל Deej של רוברט רוי המספר על נער אוטיסט שקולו בוקע בתיווך מחשב, ואיתו הוא גם מצליח לכתוב ספרות רגישה ומרגשת. By Stanly For Stanly של מוניקה מלן הפולניה מציג גבר שנולד ללא ידיים המשמש כמנטור ילד הסובל מאותה מגבלה. Perfectly Normal For Me של קתרין טמביני פונה גם הוא לטיפוח ילדים הסובלים ממוגבלויות בבית ספר מיוחד בקווינס, בעוד ש-Ballad From Tibet של ז'נג וויי מלווה ארבעה תלמידים עיוורים מעיירה קטנה בטיבט שיוצאים לכבוש את הכרך הסיני הגדול שנז'ן דרך תוכנית ריאליטי מוזיקלית.

 

 

Mind Over Matter של סבסטיאן פקווה אולי מחריש אוזניים שכן הוא מעמיק אל תוך סצנת הרוק הכבד, אך הדרך לשם מובלת על ידי גבר צעיר הסובל משיתוק מוחין ולמרות הכל לומד לנגן על גיטרה חשמלית והופך למקצוען על הבמה. צ'מיקה הולדסקלואו אולי זכורה לחובבי הכדורסל כאחת מכוכבות העבר הזוהרות של ליגת ה-WNBA אבל בסרט Mind/Game של ריק גולדשמיט נחשף הצד האפל שלה הנובע מדכאון וחרדה והניע אותה להסתבכויות עם החוק והכתמת שמה בכותרות. פתרון אפשרי למחלות נפש למיניהן מוצע דווקא בדרמה התקופתית Mad To Be Normal במרכזה עומד הפסיכיאטר אר.די. ליאנג והיוזמה שלו לטפל בחוסים באמצעות LSD. הסרט שביים רוברט מאלן עטור כוכבים בהובלת דיוויד טנאנט, אליזבת מוס, מייקל גמבון וגבריאל ביירן.

 

אין אדם מושלם, וכל אחד צריך להתגבר על המכשולים שלו. ()
אין אדם מושלם, וכל אחד צריך להתגבר על המכשולים שלו.

 

בין הסרטים שהוזכרו ואחרים – ארוכים וקצרים, יתקיימו גם אירועים ופאנלים. בין השאר הפסטיבל יעניק פרס מיוחד למרלי מטלין, השחקנית החירשת הזכורה מהדרמה "ילדים חורגים לאלוהים" של רנדה היינס מ-1986, בה כיכבה לצד וויליאם הארט בתפקיד שזיכה אותה בפרס האוסקר לשחקנית ראשית כבר בהיותה בת 21. במוצאי שבת (10.3) יתקיים ב-DCTV שברחוב לפאייט אירוע מיוחד ומפתיע – הופעת סטנדאפ של קומיקאים בעלי מוגבלויות ובהם השחקן נמוך הקומה דני וודבורן המוכר מאינספור סרטי קולנוע וסדרות טלוויזיה, בהן "סיינפלד".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
התמודדות יומיומית. השבוע ב-JCC
מומלצים