שתף קטע נבחר

פסטיבל הקולנוע היהודי כובש את העיר

31 סרטים עלילתיים ותיעודיים משתתפים השנה בפסטיבל הקולנוע היהודי שנפתח ביום ה', 1 במרץ ויתקיים עד ה-18 במרץ. פסטיבל הסרטים כולל מבחר מרתק ומגוון של סרטים, דרמות, קומדיות וסרטים קצרים. כמו בכל פסטיבל קולנוע יהודי, הסרטים מגיעים ממדינות שונות ובשפות שונות: צרפתית, הונגרית, גרמנית, ערבית, ועברית. השנה יש בפסטיבל גם ייצוג נכבד לקולנוע הישראלי.

"אנו גאים להציג שפע תרבותי של סרטי איכות לשיקגו ולקהילה”, אמרה איילין אולמן, מנהלת פסטיבל הקולנוע היהודי. "הסרטים נוגעים בסיפורים אנושיים ןמרגשים בעיר בעולם, בעבר ובהווה. סיפורים על אהבה, אובדן, למידה והישרדות. חלק מהסרטים דנים בהיסטוריה ובזיכרון השואה על כל היבטיה. חלק אחר מסרטי הפסטיבל מתמקד בצדק חברתי תיקון עולם והעלאה לאור של אתגרים הקיימים בשיקגו ובעולם. ניתן ללמוד מהסרטים ששינוי אפשרי".

לפניכם מספר סרטים מומלצים במיוחד:

 

The Cakemaker/ האופה מברלין

"האופה מברלין”, הפקה ישראלית/גרמניתבבימויו של אופיר ראול גרייצר ובכיכובם של טים קלקהוף, רוי מילר, שרה אדלר, זהר שטראוס וסנדרה שדה. הסרט מגולל את סיפורו של תומאס, אופה ומנהל קונדיטוריה קטנה בברלין, המנהל רומן במשך שנה עם אורן, ישראלי נשוי ואב לילד המגיע לברלין מדי חודש לרגל עסקיו. כאשר נודע לתומאס כי מאהבו נהרג בתאונת דרכים, הוא מגיע לירושלים ומאתר את ענת, אלמנתו של אורן, המנהלת בית קפה קטן בירושלים ואת בנו של אורן, איתי. מבלי לחשוף את זהותו בפניה ומבלי לגלות את סודו, תומאס מתחיל לעבוד תחילה כשוטף כלים ואחר כך כאופה מקצועי. העוגיות והמאפים שלו מביאים את בית הקפה לפריחה כלכלית. האובדן והזרות מחברים בין הזר לאלמנה למורת רוחו של גיסה הדתי של ענת המפגין תוקפנות ואגרסיביות.

נעים לצפות בסרט, הבימוי נפלא, הצילומים נהדרים, המשחק מצוין. הסוד הגלוי לכולנו טוען את האווירה. הסרט שופך אור על חיי בני זוג, על הדת בירושלים ועל חיי מיעוט נוצרי בעיר.

 

 

 

מוחי/ Muhi

סרטם התיעודי של היוצרים רינה קסטלנובו-הולנדר ותמיר אלתרמן על מוחי (מוחמד), ילד פלסטיני בן 7 מעזה שנולד עם תסמונת מסכנת חיים והגיע בינקותו עם סבו לישראל. הוא חי את כל חייו בבית החולים תל השומר ונמצא במלכוד. מערכת הבריאות העזתית לא תוכל לטפל במחלתו. חזרה למשפחתו תגזור דין מוות עבורו. הוא לכוד בין שני עמים ושני בתים ומטופל בידי ערבים ויהודים המאמינים בפיוס ובהידברות. סרט מעניין, מרגש ומעורר השראה.

יום ראשון ב-7:00 בערב ב-Century 16 Deer Park

 

 

1945

סרט הונגרי בשחור לבן בבימויו של פרנץ טורוק, המעמיד במבחן את התמודדות ההונגרים עם פשעי העבר, ההלשנות לנאצים וחלוקת רכוש היהודים בין התושבים. העלילה מתמקדת בבוקר יום גורלי באוגוסט 1945, לאחר מלחמת העולם ובתקופת הכיבוש הרוסי. שני יהודים חרדים, הנושאים בידיהם כבודה מסתורית, מגיעים לתחנת הרכבת של כפר הונגרי קטן אשר תושביו מתכוננים לחתונה גדולה שתתקיים באותו ערב. מנהל התחנה ממהר לרכוב על אופניו ולהודיע על הגעת שני האורחים לתושבים. ההודעה מסעירה את הרוחות בכפר, מעלה רוחות רפאים והקרקע מתחילה לבעור מתחת לרגליהם. לפתע עולים כל רגשות האשמה של המעשים האיומים שנעשו בכפר. סרט מקורי ושונה שזכה בפרסים רבים.

הסרט יוקרן ביום ראשון ה-11 במרץ, שעה 2:30 ב- Illinois Holocoust Museum לאחר ההקרנה יתקיים דיון עם הקונסול ההונגרי הכללי זיטה בנצ’יק, ומנכ"ל הקונסוליה תומס קובקס.

 

SHOT IN THE DARK / קליעה לסל באפלה.

תלמידי תיכון ORR בדרום שיקגו חווים צלקות יומיות. מלחמות כנופיות הסמים וכדורי היריות התועים פוגעים ללא רחם בתלמידים והופכים את האלימות למציאות יום- יומית. לצד בית נטוש בקרבת בית הספר נרצחו חבריו של טייקוואן, בפינת הרחוב נורה מאמן הכדורסל לו אדמס, ובסמטה סמוכה נאסר מרקיז על אחזקת נשק. הסרט התיעודי עוקב אחר טייקוואן וחבריו המוצאים מקלט מאלימות במגרש הכדורסל של בית ספרם, וחולמים להגיע רחוק. בתום הסרט יתקיים דיון עם היוצר נקאו – היידר, המפיק דניאל פונימן ושלושת שחקני הסרט טייקוואן גריר, מרקיז פריאור והמאמן לו אדמס.

הסרט יוקרן ביום ראשון 18 במרץ ב-Arclight Chicago.

 

 

לצד הפסטיבל התקיימה תחרות ‘קולנוע צעיר’. "השנה הוגשו לתחרות היצירה סרטים רבים שנשפטו על ידי אנשי קולנוע, תרבות וחברה שהצביעו מי הם הסרטים שיעלו לגמר". אמרה אולמן, "נושאי הסרטים נוגעים לקונפליקטים ולתהפוכות אותם חוו הצעירים ולשאלות הנוגעות בזהות יהודית, משפחה וסיפורים אישיים".

הפסטיבל יצא לדרך לפני חמש שנים בחסות JCC שיקגו והתרחב כמותית וגאוגרפית. הוא מתפרש בשישה בתי קולנוע בעיר ובפרברים.

לפרטים: על מועדי הסרטים ומיקומם:

 

jccfilmfest.jccchicago.org

 

 

 

קח מקל, קח תרמיל, בואו איתי אל הגליל

 

אריאל משעל, מנכ"ל המשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל מגיע לניו יורק ביום ראשון ה-11 במרץ לכנס של ארגון נפש בנפש, הארגון לעידוד עליית יהודים מארה"ב. משימתו היא לשכנע את העולים הפוטנציאלים להתיישב ולהשתקע בפריפריה, בנגב ובגליל. משעל יציע מענקים לרופאים שיבחרו לעבוד בבתי חולים בגליל ולסייע למערך הרפואי בפריפריה.

 

"בשנתיים האחרונות המשרד לפיתוח הפריפריה שם דגש על מתן הזדמנויות שוות וצמצום פערים בין קבוצות אוכלוסייה באזורים גאוגרפיים בישראל". אמר שנער, "המשרד קידם תכניות בהן ילדים בנגב ובגליל יקבלו את אותו סל חינוך לו זוכים ילדי תל-אביב ומרכז הארץ ולפיכך יהיו לכולם שפע הזדמנויות להתפתח. המשרד הקים בגליל חוגי העשרה ומרכזי מצוינות בתחומי המדעים, רובוטיקה ומוסיקה וסיוע מקוון לכל מקצועות הבגרות".

 

אריאל משעח ()
אריאל משעח

 

יד המשרד נטויה למניעת הגירת צעירי הגליל למרכז הארץ. נפתחו כ-40 מרכזי צעירים המעניקים הכוון ועזרה במציאת תעסוקה. בעתיד הקרוב יוקמו 50 HUBS, ליצירת מעצמת סטאראפ גם בגליל. בין השאר, גולת הכותרת היא הקמת ספר לרפואה בצפת בו לומדים 600 סטודנטים כשלוחה של אוניברסיטת בר אילן. בתכנית "סטודנטים בונים עתיד"מעניק המשרד סיוע במציאת עבודה בגליל, מעניק מלגות לימוד ומימון דמי השכירות לשנתיים.

המטרה היא להביא לכך ששוויון הזדמנויות וצמצום פערים יובילו גם למנהיגות מקומית. התקווה היא שהמנהיגים העתידיים יגיעו מערי הגליל: מיוקנעם עכו, נהריה כרמיאל טבריה, קריית שמונה ורמת הגולן.

 

באר שבע כבר הפכה למרכז סטארטאפ בו צעירים אמריקאים נרתמו לרעיון של פיתוח הנגב ובנו קריירה, עכשיו הגיע תור פיתוח הגליל. שנער מקווה ששמורות הטבע הנהדרות, מזג האוויר הנעים, והמגורים שווים לכל כיס ותמריצי משרדו ישכנעו. אמריקאים המעדיפים לגור בפרברים הירוקים ולנסוע שעה לעבודה במרכז העיר לא יירתעו ממגורים בגליל ונסיעה בת שעה לתל-אביב.

 

מדינת ישראל השקיעה לפני שנה ממון רב בתוכנית צפון על מנת לצמצם פערים בין הצפון למרכז הארץ בתחומי תעשיית ההיי -טק ובמיוחד בתחומי הבריאות הסובלים ממחסור ברופאים מומחים. שנער רוצה לשכנע רופאים לבוא ולהתיישב בגליל. "זוהי ציונות אמיתית".

לפרטים על תמריצים לרופאים פנו ל http://negev-galil.gov.il/Pages/Home.aspx

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האופה מברלין. השבוע בשיקאגו
מומלצים