שתף קטע נבחר

שיקאגו האירה בכחול לבן

יוזמה של הקונסול הכללי אביב עזרא הביאה לצביעת העיר בכחול הלבן ביום העצמאות

אף על פי שהאביב עדיין לא הגיע לעיר - שיקאגו לא מפסיקה לחגוג. החורף הקר והארוך אינו שש להתנדף, השלג, והברד עדיין בני בית, ובכל זאת אנשי שיקאגו האימתניים לא נרתעו והשתתפו בכל טקסי יום הזיכרון וחגיגות יום העצמאות.

 

כל מי שהתהלך בדאון טאון שיקאגו ביום העצמאות של ישראל הופתע לראות את העיר לבושה בצבעי כחול לבן. שבעה אתרים בקו הרקיע האייקוני המרשים של העיר זוהרים בצבעי מדינת ישראל. כל אתר מייצג עשור במדינת ישראל: בין היתר, מגדל ויליס, הבניין השני בגובהו בארה"ב, בן 248 הקומות המתנשא לגובה של 443 מטרים, מגדל ג'ון הנקוק – גורד השחקים בן שישים הקומות המתנשא לגובה 241 מטרים, יחדיו עם הגלגל הענק הממוקם בלונה פארק נייבי פיר, מתחם הבילוי הפופולרי השוכן על שפת אגם מישיגן.

 

הפתעת שנה סמלית ויצירתית זו נולדה ביוזמתו של הקונסול הכללי, אביב עזרא, דיפלומט בעל מעוף שב-18 חודשי שירותו פיתח קשרים ופתח דלתות. כחלק מעבודתו הדיפלומטית עזרא מפרסם מאמרי דעה בנוגע למדיניות מדינת ישראל, בעיתון שיקאגו טריביון, ולאחרונה פרסם מאמר בעיתון באינדיאנה על "תהלוכות השלום"והמהומות בעזה.

 

שוחחתי עם עזרא ושאלתי איך הוא רואה את ישראל בחגיגת השבעים.

"מילה אחת מסמלת את שבעים שנות עצמאותה של מדינת ישראל וזאת המילה ‘נס’”, אמר עזרא, “ההגדרה של נס היא אירוע יוצא דופן ובלתי צפוי, שאינו ניתן להסבר". הקונסול מנה את הניסים הרוחניים, בטחונים וכלכליים של מדינת ישראל: "העובדה שרוב העם היהודי חי בחופש פוליטי, דתי ותעסוקתי בהווה. העובדה שמשארית הפליטה בשואה, עם ישראל הקים מדינה - משואה לתקומה. העובדה שמיליוני יהודים הגרו לישראל ממזרח ומערב בזכות אמונתם למדינת ישראל".

עזרא מהווה דוגמא אישית לנס זה, משפחת אביו היגרה מעיראק ומשפחת אמו מגרמניה. הוא המשיך למנות את הניסים. "העובדה שבשנת 1947 האו"ם הצביע בעד תכנית החלוקה. עובדת ניצחונות ישראל על מדינות ערב במלחמת השחרור ב-1948, במלחמת ששת הימים ב-1967, ובמלחמת יום כיפור ב-1973, עם כל הכאב והמחיר הכבד שחווינו – אלו היו ניצחונות של מעטים מול רבים. אחרי כן, הסכמי השלום הן עם מצרים והן עם וירדן הינם נס. מי היה מאמין שנשיא מצרים סאדאת יגיע לישראל וינאם בכנסת בירושלים”?

 

נס נוסף לדבריו הוא החייאת השפה העברית- השפה הכתובה והליטורגית שלא דיברו בה אלפיים שנה, היא הלשון המדוברת בישראל. ומה בדבר סיפור הנס הכלכלי של ארץ ללא משאבים טבעיים וחסרת גבולות מסחריים הופכת לאומת סטארט-אפ ומעצמת היי-טק?

“הרוח היזמית והחדשנות היא מעיין נובע חיים. רוח הישגיות זו אינה נמדדת רק במקסום רווחים מוניטריים", הבהיר הקונסול, ”הייחודיות בישראל היא החדשנות בנושאים חברתיים ותיקון עולם כגון: טיפול באנשים עם מוגבלויות, טיפול בנפגעי טראומה, סיוע ליבשת אפריקה בתחומי רווחה: אספקת מים וחשמל ובתמיכה ובתחום הרפואי: הכשרה של ניתוחי עיניים וניתוחים פלסטיים לשפות שסועות". ולקינוח, תופעת קולולם - הפרויקט החברתי של שירת המונים: בו יהודים, ערבים, דתיים, חילונים,חיילים, צעירים וזקנים עוצרים לרגע ומשאירים בצד את מה שמפריד ביניהם ושרים שיר המחבר בין כולם בחדווה".

ספר על יוזמות אחרות בתקופת שירותך.

 

"שיקגו והמערב התיכון מכירים בחשיבות שיתופי פעולה עם ישראל הן למקסום רווח והן לחדשנות חברתית".

בשנה וחצי האחרונות הוביל עזרא ארבעה מושלים מתוך תשעת המושלים במדינות מערב התיכון לביקור בישראל ביניהם, מושלי איווה, וויסקונסין, אילינו ומישיגן. “בעתיד הקרוב יגיע לביקור עם משלחת אנשי עסקים ומושל אינדיאנה. בביקורים אלו נוצרים שיתופי פעולה כלכליים ואקדמיים בין אוניברסיטאות ישראליות לאוניברסיטאות בשיקאגו ובעקבותיהם הוקם מרכז חדשנות חדש כשהרכיב הבינלאומי בו הוא ישראל".

 

יום הזיכרון בשיקאגו

שיקאגו הרכינה את ראשה עם הנופלים בטקס יום הזיכרון המרכזי להנצחת זכרם של חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, בחסות הקונסוליה הכללית של ישראל בשיקגו ובתמיכת JUF שיקגו, FIDF, פסטיבל הסרטים הישראלי, וה-IAC. האולם היה מלא מפה לפה. כולם היו שותפים בכאב האישי הגדול ובצלקת החתומה בגופם של בני משפחות השכול בשיקאגו. נרות זיכרון הודלקו לזכרם של הנופלים ודגל ישראל הורד לחצי התורן. בין הנאומים, התפילות והשירים העצובים חזה הקהל בסרט "מסמך של תקווה"המספר את סיפור חייו של האסטרונאוט אילן רמון.

 

חגיגת עצמאות

חגיגות עצמאות רבות התקיימו בעיר. חגיגה מרשימה וייחודית במינה התקיימה בערב העצמאות בבית הכנסת North Shore Congregation Israel בהיילנד פארק, המכונה "בית הכנסת היפני"בגלל היותו מבנה ארכיטקטוני מרהיב ביופיו. בית הכנסת שוכן על שפת אגם מישיגן הנשקף מחלונותיו. כ-500 איש מכל קצווי הקשת גדשו את האירוע שהתקיים בחסות JNF.

 

הטקס המרשים כלל נאומים, הופעת להקת כפיים הישראלית, הקראת מגילת יום העצמאות והדלקת לפידים בידי תריסר נציגים מארגונים יהודים כסמל לשנים עשר השבטים ביניהם: הקונסוליה הישראלית, AIPAC, ארגון הרבנים הרפורמים, FIDF,AMHSI , הדסה, IAC, Stand With Us, נעמ"ת ארה"ב, גרעין צבר, JUF ו JNFכסמל לאחדות ותמיכה בישראל של כל הארגונים.

 

 

המלצת השבוע: אוקלהומה Oklahoma

“אוקלהומה”, המחזה הקלסי מאת ריצ'רדרוג'רס ואוסקר המרשטיין על פי מחזהו של ליין ריג'ס "הלילך צומח בירוק”, הגיע לשיקאגו. המחזמר הועלה לראשונה בברודווי בשנת 1943 וזכה בהצלחה מסחררת. תיאטרון מריאוט בשיקאגו מעלה ביום השנה ה-75 הפקה נחמדת עם להקה בת 30 משתתפים.

העלילה מתמקדת בסיפור אהבתם של בוקר ונערה כפרית בשם לורי במדינת אוקלהומה בשנת 1906. העלילה מסתבכת כשחוואי נוסף מתאהב בה גם כן. חברתה, שאינה יכולה לאמר לא, גם היא מתאהבת בשני בחורים, אהובה ורוכל פרסי, עלי חכים. אך הסוף טוב, כולם חיים בשלום.

 

- ()
מתוך ‘אוקלהומה’. צילום: Liz Lauren

 

במחזה המקורי ידוע שלורי גרה עם דודתה וניתן להסיק מכך שהיא יתומה. המחזה העכשווי נפתח בבלט של הכוריאוגרף אלכס שנסז הממחיש בריקוד את מותם של הוריה. המחזה גם עוסק במתח בין שני מעמדות דאז: בוקרים וכפריים וממחיש את המתח והצורך בשיתוף פעולה בריקוד סוער. הנושא החברתי, מתח בין מעמדות ומפלגות רלוונטי לימינו אנו. הקהל מזמזם את השירים המוכרים "אוקלהומה", או "אני לא אומרת לא"והשיר "איזה בוקר יפה".

 

אם אתם רוצים ליהנות מערב מהנה מומלץ לרכוש כרטיסים ל’אוקלהומה’. יש בו את כול מה שמחזמר טוב צריך: סיפור מעניין, מסרים עדכניים, מוסיקה שסוחפת את הקהל, משחק טוב, כוריאוגרפיה מצוינת, מתח וגם הומור. עד ה-10 ביוני.

MarriottTheatre.com

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הקונסול הכללי אביב עזרא נושא דברים בטקס יום הזיכרון. צילום: עינת עזרא
מומלצים