שמלת הנסיכה
כן היתה חתונה מלכותית גדולה עם סלבריטאים, אבל אנחנו כאן בשביל הדבר החשוב באמת: שמלת הכלה! יערה קידר, היסטורניות אופנה, מסבירה מדוע השמלה של מייגן מרקל היתה כל כך פשוטה ועדיין כל כך משמעותית
הסודיות שעליה חתומים בתי האופנה הופכת את הדרמה לגדולה יותר, והסיכון כמובן טמון באכזבה של אחרי. ואכן, רבים מאיתנו מעט התאכזבו מהבחירה המאוד זהירה של מרקל בשמלה.
עובדה זו לא מנעה מעולם האופנה לעמול במרץ, רגע לפני שעונת החתונות יוצאת לדרך כדי לנסות ולשחזר את השמלה, שהרי ההיסטוריה מוכיחה שאין משמעות גדולה לטעם אישי כשמדובר בבחירה מלכותית. אם הנסיכה לבשה, הממלכה מתייצבת והחיקויים ימכרו.
"מאז ומעולם, לאייקונים ודמויות מפתח הייתה השפעה ישירה על האופנה", מספרת לנו המומחית יערה קידר, אוצרת והיסטוריונית אופנה, שבימים אלה ממש עובדת על ספר אודות ההיסטוריה של שמלת הכלה היהודית. "זה מתחיל עם קליאופטרה וממשיך אל מארי אנטואנט, המלכה ויקטוריה ועד קייט מידלטון ומייגן מרקל כמובן. אייקונים ופרסונות, הם כמעט תמיד מודל לחיקוי”.
מה חשבת על הבחירה האפנתית של מרקל?
“אני מודה שגם אני, ברגע הראשון, כמו רבים אחרים, חשבתי שהשמלה פשוטה מדי ולא מביעה מסר מספיק אופנתי וחדשני. ציפיתי לשמלה שתשאיר אותי עם לסת שמוטה. אבל ככל שקראתי יותר, הבנתי את המורכבות שמייגן מרקל נמצאת בה. אשה אמריקאית, גרושה, שחקנית, עם אמא אפרו אמריקאית. כל הדברים שלא אמורים להיות קשורים למלוכה הבריטית והלבנה. אז מצד אחד היא הניגוד המוחלט, ומהעבר השני, היא יפהפיה, וכל העולם עסוק בה ובבחירות האופנתיות שלה. בעצם המסר שלה בשמלה היה כמעט מילולי, כאומרת ״אני לא כאן כדי לזעזע את המערכת. אני לא כאן כדי לעשות רעש וצלצולים, אלא להיפך - אני מבינה את המקום שלכם, ואת המעמד שאליו אני נכנסת, ומכבדת אותו״. העניין השני הוא שבאופן טבעי מיד הכניסו אותה לתחרות עם קייט, מי ניצחה? אם נחשוב על זה רגע, איזו כלה היתה רוצה להכנס ראש בראש מול הגיסה החדשה שלה? להאפיל עליה ולהיות לה לתחרות? אני חושבת שהיא, בבחירה שלה בשמלה, הכריזה גם שהיא מכבדת את קייט, ובלי מילים - משאירה לה את המקום המכובד שלה בממלכה”.
קלייר וייט קלר, המעצבת שנבחרה, גם היא הצליחה להפתיע. "מדובר במעצבת בריטית שהיום עומדת בראש בית ז׳יוונשי הצרפתי. היא למעשה האשה הראשונה שמשמשת בבית האופנה כמעצבת ראשית. השמלה מזכירה מאוד שמלה שעיצב הובר דה ז׳יוונשי בשנת 1964, שהתפרסמה כשאודרי הפבורן הצטלמה איתה באותה שנה. למעשה, אותה השמלה של ז׳יוונשי נוצרה בהשראת סדרת טפסטריז (שטיחי קיר) משנות ה-1500 שנקראה (בתרגום חופשי) ״העלמה וחד הקרן״. הדמויות לובשות שמלות שמזכירות מאוד את הגזרה של השמלה, והצללית מזכירה את תקופת הרנסנס, אבל מקבלת טוויסט חדש ומודרני באמצעות הגזרה והחייטות המורכבת שלה”.
קידר מזכירה שהיה מעט מאוד עניין בהינומה של מרקל, אבל גם זו מהולה במסר חשוב. "הינומה ארוכה באורך 50 מטרים שעבדו עליה רוקמות במשך 500 שעות. רקומים עליה 53 פרחים, כל אחד מסמל מדינה אחרת בחבר העמים הבריטי”.
מה דעתך על השמלה השניה של מרקל?
"מוצלחת מאוד. גם כאן היא יצרה מחווה לתרבות הבריטית שאליה היא מצטרפת, ובחרה בסטלה מקרטני - מעצבת אופנה בריטית אהובה שהיא כמובן בת של סמל בריטי לכשעצמו. השמלה עצמה מזכירה בשפה הנקייה שלה את השמלה הראשונה, אבל הפעם חושפת כתפיים וקלילה הרבה יותר. מתאימה לריקודים ולקיץ”.
בעידן שבו הנשים ממציאות את עצמן מחדש, נוטשות את המעמד המסורתי ומורדות בישן, מעניין לזהות את כל עולם הכלות עדיין איתן. גם את המסורת הזו, מזכירה קידר, קושרים לממלכה הבריטית. "לאורך ההיסטוריה שמלות הכלה לא היו בכלל לבנות. נשים היו נישאות בשמלות חגיגיות בהתאם לקודים של המקום, התרבות, והדת שאליה השתייכו. האופנה השתנתה לחלוטין בזכות המלכה ויקטוריה, שב-1840 נישאה לבעלה אלברט ובחרה ללבוש שמלה לבנה. זאת היתה בחירה מאוד יוצאת דופן - כדי להבין עד כמה דמיינו שמייגן היתה בוחרת ללבוש לחתונה השבוע שמלה אדומה. עד כדי כך. אחרי ויקטוריה, שמלות הכלה הלבנות הפכו לסטנדרט האופנתי - למעשה עד היום. הסיפור הזה ממחיש לנו גם עד כמה העיסוק בחתונות בארמון המלוכה הבריטי היו חשובות, וכמה הן השפיעו ועדיין משפיעות על האופנה”.
אחד האלמנטים המסקרנים בבחירה האופנתית של מרקל היה הבחירה בתכשיטים. האם השילוב בין בגד נייטרלי לתכשיט משמעותי הוא סוג של אופנה?
"כן, מייגן ענדה את הכתר של המלכה מארי, שהושאל לה מאוסף הארמון המלכותי. היא נתנה הרבה כבוד בשמלה הנקייה לכתר שעל ראשה, והשאירה לו מקום לזהור, תרתי משמע”.
יריית הפתיחה של עונת החתונות כבר נורתה וכלות רבות טרם בחרו את השמלה. האם הכלות של הקיץ הקרוב יושפעו מהבחירה של הדוכסית החדשה?
"אני בטוחה שכן. הקווים הנקיים ישפיעו וייכנסו לאופנה. הרבה פעמים אופנה חדשה מפתיעה, ובתחילה מעוררת סלידה (תחשבו על סקיני לגברים למשל, או מכנסיים מתרחבים) ובסוף הופכת למיינסטרים - כולם לובשים אותה בסוף. חשוב להזכיר שקלייר וייט קלר אגב עיצבה גם את שמלת הכלה של בר רפאלי, שגם היא הביאה רוח של שינוי לכלות בישראל - הן הפכו קלילות, עדינות ועם הרבה השראה של הבוהו שיק”.