החיים קורים באינסטגרם
השבוע גילינו שגם בהוליווד מלהקים כוכבים לפי מספר הלייקים. לא חשוב אם אתם שחקני קולנוע או שחקני שחמט, הדרך לתהילה מכניסה עוברת היום באינסטגרם. רוצו מהר, כי תיכף גם זה ייגמר
"לפעמים, זה אומר שחקן פחות מנוסה", אומר אחד המרואיינים בכתבה, "או אפילו פחות מוכשר. אבל העוקבים שלו מהווים קהל פוטנציאלי גדול”.
את גיל אייל, מייסד HYPR אחד הסטארטאפים הישראלים המוכרים בארה"ב, הכלים החדשים של הוליווד לא מפתיעים. "בעבר עבדתי בחברת פרסום ועבדנו עם סלבריטאים לקידום מוצרים. כשעזבתי, הרעיון היה להקים כלי כזה. זיהינו שעולם הפרסום עובר מהפכה. יש דור חדש שלא מוכן לספוג את הפרסומות, צעירים שעיוורים לזה. דור שפונה להצצה על אחרים כדי לקבל החלטות. לכל אחד מאיתנו", הוא מסביר, "יש אנשים שאנחנו פונים אליהם במעגל שלנו שאנחנו סומכים עליהם, והרשתות החברתיות מאפשרות לנו להבין מי האנשים שיכולים להגיד לנו מה כדאי. זה מאוד שונה מלשלם לליאונרדו דיקפריו שיספר שכדאי לאכול איפשהו. הנהירה לדמויות כאלו ברשתות החברתיות הובילה לבניה של משפיענים ולא מפורסמים. המפורסמים הגיעו והצטרפו לטרנד מתוך הבנה שככה הדברים עובדים היום”.
יואב מאור, שותף וסמנכ"ל קריאייטיב בחברת PRPLמספר שהמשפיענים של היום הם לא המשפיענים של פעם. "משפיענים זה לא משהו שנולד באינסטגרם. איפה שיש מדיה, שם נמצאים משפיענים. אני זוכר עוד לפני עשור שמשפיענים היו בלוגרים ואחרי זה נהרגו הבלוגים על ידי פייסבוק והיום המקום של אינסטגרם תופס יותר ויותר מקום. גם אני", הוא מספר, "ניהלתי אז בלוג מאוד מצליח ומלהקים הגיעו אלי ונכנסתי לבית האח הגדול בזכות זה”.
לא משנה כבר מאיזה דור אנחנו, דור הספר או דור הריאליטי, כולנו כבר מתורגלים היטב בהקלקה יומיומית היישר לרשתות החברתיות, ודרכן אנחנו מגלים עולם שמבלי שנשים לב, מחלחל. "פייסבוק עדיין סופר רלוונטי, אבל הרשתות כולן מתרכזות היום בתוכן הרבה יותר שטוח. התכנים המושקעים של פעם הופכים פחות רלוונטיים. אנשים כבר שבעים מלקרוא דעה של כל אחד או התמרמרות עמוקה ורוויית מילים. יש דור שמחפש משהו קליל יותר והאינסטגרם עשה את זה. מציצנות זה משהו שתמיד אהבנו. מרכילות ועד לפייסבוק כמובן, אבל אין ספק שהאינסטגרם הרים לרמת מציצנות שלא הייתה קודם. פייסבוק שינה את העולם, אבל בסופו של דבר הכל התנקז לאג'נדה ומשהו עם מסר ואנשים מחפשים את זה פחות ופחות. הם רוצים לראות מה לבש מי ומה אכל מי ואיך ביונסה עברה הריון. באינסטגרם הממשק בנוי לזה. קל להיכנס, להציץ ולראות בלי בלבולי מוח. הדור הזה פחות ופחות רוצה לצרוך תוכן, לשמוע משנה או דעה וניזון מהתוכן הבסיסי והפשוט ביותר”.
מה שנראה אולי בסיסי ופשוט הוא כנראה הכל מלבד זה. "אין שום דבר אמיתי שם, הכל מאוד מרוטש ורוב התמונות מהונדסות היטב. אני מכיר מפורסמות שסוכן בוחר עבורן את התמונות. יש דפים שמנוהלים עבור אנשים, עם אסטרטגיה שמגיעה גם לתמונות הכי 'לא נגענו' לכאורה. וזה עובד."
גיל איל מתאר זירה שהפכה לעסק כלכלי לכל דבר ולשם בדיוק הסטארטאפ שלו נכנס. "אנחנו עוזרים לחברות להבין מי המשפיענים שרלוונטיים לשוק שלהם. מהר מאוד הבנו שיש עשרות מוצרים קטנים שצריכים משפיענים. אבל לא רק משפיענים באופן כללי. אם אני רוצה למכור ספר שכתבתי על שח, אני לא אשקיע בפרסום בעמוד של ג'סטין ביבר אפילו שיש לו מיליוני עוקבים. עדיף שאאתר משפיען מהתחום, שמי שעוקב אחריו מתענין בתחום הרלוונטי והשיתוף פעולה שלי איתו יהיה אפקטיבי פי כמה. בכדי לאתר משפיען למטרה הנכונה", הוא מסביר, "צריך לבחור נכון את המדיות בהן מסתובב קהל היעד וטרגוט קהל נכון. אנחנו לא מחברים אלא עוזרים להם להבין מי המשפיענים שמתאימים להם ולא דרך פרסום מאוד גס וברור”.
מדובר בעסק לכל דבר וכדאי שכל אחד מאיתנו יקח את זה בחשבון כשהוא גולל עוד פיד. "מי שעושה את זה טוב יכול להרוויח הרבה כסף", מספר איל. "מי שיש לו 100 אלף עוקבים למשל, יכול להרוויח סדר גודל של עשרות אלפי דולרים בשנה. מי שיש לו חצי מיליון ויותר יכול לשלשל לכיסו מאות אלפי דולרים. אני מכיר אנשים שמתפרנסים מזה לחלוטין”.
כאמור, כולנו מספקים את הדלק לתעשית הענק שצומחת ממש מתחת לאף והאצבעות שלנו ועכשיו גם הוליווד כבר רוצה ביס. "יש תעשיה שלמה היום של אנשים שמנסים להיות משפיענים ורובם כבר מבינים שכדי לעשות מזה באמת משהו רווחי ומצליח הם צריכים לבנות לזה אופי ולהתמקד בתחומים מסוימים ובנישות ברורות".
איל מספר שכבר כמה שנים שהם מזהים את השינויים בהוליווד. "פעם התעשיה הייתה עובדת כך שאנשים באים לקרוא כמה שורות לסרט ויוצריו נאלצו לנחש אם הקהל יאהב אותם. היום, אתה יודע מי אוהב איזה שחקן וזה מייצר ערך אמיתי בעולם שבו קשה יותר ויותר וסרטים בהוליווד לא מרוויחים כמו פעם. זה נכון גם לאופנה. דוגמניות היום חייבות גם תיקי אינסטגרם. כל דוגמנית צריכה להציג סטטיסטיקה של אינסטגרם לצד הבוק שלה”.
מפרסמים מחפשים היום משפיענים מאוד ממוקדי קהל כך שיכול מאוד להיות שכל אחת ואחד מאיתנו, עלול למצוא את עצמו זוכה לפניות פרסום. "ההמלצה שלי היא להביא מישהו עם דעה, לא לקוות רק להרבה עוקבים. ככה בונים קהל רלוונטי. כשאנחנו מזהים את זה, הטכנולוגיה הופכת את בעל העמוד לבעל החלטה. אגב, אם לדוגמנית יש הרבה עוקבים היא לא בהכרח הכתובת לפרסום בגדי ים. אם למשל, רוב העוקבים שלה הם גברים, זה פחות רלוונטי. צריך לקחת את כל הדברים האלו בחשבון”.
תהילת המשפיענים, ממש כמו זו של כוכבי ריאליטי, היא קצרה והמטרה הנעלה היא כמובן להתברג גם בפלטפורמות אחרות או לעשות קופה ומהר. "משפיענים שלפני שנתיים רק נראו יציבים, נעלמו. אין אורך חיים והתהילה חולפת יחסית מהר. זה גם גורם לאנשים לעשות דברים קיצוניים. הם מתעסקים עם חשיפה בדור שרגיל למרחק נגיעה וחשיפה יומיומית, העדר כבוד לפרטיות, לא נשארים לנצח זה נגמר די מהר. במידה רבה זה ממש כמו כוכבי הריאליטי”.
גם איל וגם מאור בטוחים שכל אחת וכל אחד יכולים להפוך למשפיענים, משחקן מוכר ועד בייביסטר מתחילה. "מי שרוצה לשלוט בזירה הזו צריך לייצר חומר איכותי", מייעץ מאור. "צריך לחשוב איך הוא מעלה משהו שבאמת מזוהה עם הקבוצה שאליה הוא מכוון. כדי לייצר השפעה אמיתית היום, יש להביא משהו שלא היה קודם”.
גם איל מאמין שמי שבאמת יצליח בזירה הזו, כדאי שיחומש באישיות המתאימה. "צריך כשרון אמיתי בשביל זה ומי שאין לו את האישיות הנכונה להצליח, לא יכול לצמוח לבד. העצה שלי למי שרוצה להפוך למשפיען היא לייצר תוכן טוב ולשתף פעולה עם אנשים חזקים בתעשיה הזו. לשתף בפידים משותפים ולהמליץ זה על זה. להיכנס לזירה ומתוכה להתבלט."
מאור יודע מקרוב לנהל עמודי אינסטגרם של משפיענים ושל ידוענים שרוצים להשתמש בשם ובמוניטין שלהם, כד לקדם את הרווחים שלהם בסושיאל מדיה. "יש המון משמעות ללהיראות טוב. במידה רבה זה מגיע לתכן מבוסס פורנוגרפיה. אם דוגמנית מעלה תמונה בתחתונים, או איזו הבעה חושנית, זה נפוץ למדי ועובד. אבל יש גם אלמנט של השראה. גם כשיש לך תכן לימודי או אפור יותר, צריך לייצר השראה וסקרנות כדי להוביל עוקבים. התוכן שעובדיכול להיות מגוון, אבל כולו מורכב מחומרים שלא מצריכים מחשבה עמוקה מדי, ומספקים אסקפיזם מהיר”.