שתף קטע נבחר

ישראלים על המסך הגדול

פסטיבל הסרטים המסורתי של JCC במנהטן יוצא לדרך ומביא איתו בציר אדיר של סרטים מסקרנים. מבקר הקולנוע שלנו עם ההמלצות החמות

על פי רבים בישראל, בהם שרת התרבות מירי רגב, הקולנוע המקומי הוא כל כולו ביב שופכין שורץ סרטי כיבוש פוליטיים של יוצרים שמאלנים המבקשים להשמיץ את שמה של המדינה בתפוצות. על פי אותה טענה שהשתרשה בחלקים נרחבים בציבור הישראלי – זה שעדיין יוצא לבתי הקולנוע, ובעיקר זה שמסתפק בצפייה במהדורות החדשות מסלון הבית – סרטים מתוצרת כחול-לבן מניפים דגל שחור נגד צה"ל והמדינה בכוונת תחילה כדי להתחנף לגויים על חשבון משלם המסים.

 

הנחת המוצא הזו מניעה רדיפה רבתי של יוצרי קולנוע מקומיים, ושולטים בשיח הציבורי בארץ הקודש. אלא שדברים שרואים משם לא רואים מכאן בארצות הברית, ובטח שלא בקאן, שם לא ראו כלום השנה בגלל היעדר סרטים ישראלים ארוכים במסגרות הרשמיות של הפסטיבל היוקרתי. מבחינה זו, פסטיבל מרכז הסרטים הישראלי של JCC מנהטן, המתקיים זו הפעם השישית בעיר, משקף היטב את המצב הנוכחי, הדי עגום של התעשייה. התוכניה נאמנה לרשימות המצאי של סינמה סיטי, יס פלאנט, לב ושאר בתי הקולנוע בארץ. קומדיות, סרטי ילדים, דרמות אינטימיות ורומנים רומנטיים – זה מה שעומד על הפרק בתוכנית הפסטיבל השנה. סרטים פוליטיים לא תמצאו כאן. לא בהכרח בגלל צנזורה עצמית שכפו על עצמם המארגנים. פשוט כבר כמעט לא עושים כאלה יותר בישראל.

 

הפסטיבל ייפתח ב-5 ביוני ב-JCC מנהטן ע"ש מרלין מאיירסון עם סרטו של ערן ריקליס "מסתור". הבמאי הוותיק שזכה לתהילה בישראל וברחבי העולם בזכות דרמות טעונות פוליטית כמו "הכלה הסורית" ו"עץ לימון", פנה באופן חד להפקות מסחריות עם קורטוב של הוליווד - נוסחה שלא הוכיחה את עצמה בקופות. "פלייאוף" בכיכובו של דני יוסטון ו"להישאר בחיים" בכיכובו של סטיבן דורף אכזבו מאוד, אבל לא מנעו מהקולנוען הבלתי נלאה לגייס מימון להפקות חדשות כמו "מסתור" – מותחן ריגול המפגיש בין סוכנת מוסד (נטע ריסקין) לסייענית לבנונית (השחקנית האיראנית הגולה גוליפשטה פרהני) בדירת מסתור באירופה. ההקרנה החגיגית תתקיים בנוכחות ריקליס עצמו.

 

- ()
פרס מפעל חיים. ששון גבאי

 

נטע ריסקין המככבת ב"מסתור" זוכה למקום של כבוד בתפקידים משניים ב"להציל את נטע" ו"געגוע" שיוקרנו גם הם בפסטיבל. "להציל את נטע" הוא סרטו החדש של ניר ברגמן ("כנפיים שבורות"), המבוסס על ספרו של ערן בר גיל. ארבעה סיפורים נשיים, נשזרים דרך גבר בשם נטע (בני אבני) שנוגע בחייהן של ארבע נשים בגילומן של ריסקין, רותם אבוהב (שתהייה נוכחת בהקרנה), נעמה ארלקי ועירית קפלן. "געגוע" מסמן את שובו המבורך של שבי גביזון לתעשייה ובאמצעות ההומור הדק, לעתים המקברי שלו, הוא מספר על גבר באמצע הדרך שעושה אחורה פנה ומגלה כי הוא אב שכול לבן שמעולם לא הכיר. שי אביבי, שכיכב בשנה שעברה ב"שבוע ויום" על אב שמתקשה לעכל את מות בנו, מגלם פה תפקיד דומה. אלא שפה אין מדובר בדרמת סטלנים קומית אלא בהגיג סוריאליסטי מסוגנן החומק מהאישי אל החברתי. שמיל בן ארי, סלים דאו, אסי לוי ויעקב זאדה דניאל גם הם פה לחלוק כבוד ליוצר הוותיק ("שורו", "חולה אהבה משיכון ג") שקצת נעלם לנו.

 

- ()
מתוך הסרט 'להציל את נטע'. צילום: יואב פולי

אם ברגמן וגביזון מכוונים להעלות חיוך מריר על פניכם, יש בפסטיבל גם כמה סרטים שכל מטרתם היא להרחיב את פיכם – כדי לצחוק, וגם כדי לזלול עוד פופקורן. "ואז היא הגיעה" של רועי פלורנטין בכיכובם של מיכאל אלוני, חן אמסלם, אורנה בנאי וגידי גוב בהופעת אורח נועד להחניף למצב הרוח הטוב של הקהל הבוגר. "כמעט מפורסמת" בכיכובם של כוכבי הנוער נעה קירל ועומר דרור אמורים לעשות אותו דבר לקהל הצעיר, ו"מבצע ביצה" בכיכובם של טל מוסרי, אסף אשתר ויהורם גאון לקהל צעיר עוד יותר. ממש לזאטוטים.


- ()
שי אביבי. מתוך: Longing

מייק בורשטיין, מי שמוכר לצופי הקולנוע הוותיקים מהקומדיות הישראליות המבוססות על דמותו קונילמל, יראה גם הוא נוכחות בניו יורק עם סרטו "אזימוט" שמסמן אולי כוונות רציניות אך לא מיומנות קולנועית. דרמת המלחמה מתחוללת בימי מלחמת ששת הימים ומפגישה בין חייל ישראלי (יפתח קליין) וחייל מצרי (סמי שייק) באמצע שום מקום. אזהרת תוכן פוליטי? לא במקרה הזה.


- ()
מתוך הסרט Kishon

 

מה שכן אפשר למצוא בפסטיבל ובקולנוע הישראלי ככל, עדיין, הם סרטי שואה. "העדות" של עמיחי גרינברג, זוכה פסטיבל חיפה האחרון, מלווה חוקר היסטוריה דתי (אורי פפר) שיוצא לאירופה כדי לחשוף סודות מן העבר ומגלה משהו על משפחתו שלו. "האופה מברלין" של אופיר ראול גרייצר הוא דרמה להט"בית הטובלת ביחסים המורכבים בין גרמניה לישראל דרך רומן בין גברים משתי המדינות (טים קלקהוף וזהר שטראוס), שפורח בברלין ומקבל תפנית בארץ. השואה נוכחת מאוד גם בסרט הדוקומנטרי "קישון" המגולל את קורות חייו של הסטריקן היהודי ההונגרי אפרים קישון, שנקרע לאורך חייו בין אירופה לארצו החדשה – ישראל. אליאב לילטי משחזר את סיפורו באמצעות אנימציה בסגנון "ואלס עם באשיר" של ארי פולמן.

 

למיטיבי הלכת שבין הקהל הישראלי-ניו יורקי שומר הפסטיבל שתי אופציות ראויות. "פיגומים" של מתן יאיר, שכבר הוקרן ב-JCC במסגרת אירועי פסטיבל Reelabilities במרס האחרון, הוא דרמה חברתית על תלמיד תיכון (אשר לקס) הנקרע בין דמותו הסמכותית של אביו מתקין הפיגומים (יעקב כהן) לזו הגמישה והמעורערת של המורה לספרות (עמי סמולרצ'יק). סרט הנעילה של הפסטיבל "בית בגליל" (יוקרן ב-12 ביוני) הוא בכורת הבימוי של אסף סבן המשרטטת בעדינות רומן הפכפך בין גבר ואישה המנסים לבנות לעצמם עתיד בשטח, אל מתחתיו מתעוררות ספקות – אולי מאוחר מדי. גם פה יש פיגומים, וגם יסודות, וכן דיאלוגים רגישים שחולקים אודי רזין ונועה קולר.

 

 


פורסם לראשונה 01/06/2018 16:46

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים