האיש שעיצב את התפוח של אפל
“כשנתבקשתי לעצב עבור סטיב ג'ובס לוגו לחברת המחשבים שלו, הוא לא היה אז אדם עשיר ומפורסם, אלא סטרטאפיסט צעיר ורעב עם רעיון", אומר המעצב רוב ג'אנוף, שיצר את לוגו התפוח ושלח לג'ובס סקיצה אחת בלבד, עבורה קיבל 800 דולר." היום זה לא היה עובר, היום כולם רוצים עוד והרבה", אומר ג'אנוף בראיון מיוחד
“זו הייתה עבודה קלה. הייתי צריך להמציא לוגו לסטארט־אפ קטן שלשני בחורים. קיבלתי מעט מאוד כיוונים או הנחיות, הייתה לי יד חופשית למדי" - כך מתאר רוב ג'אנוף את אחת העבודות הראשונות שהוא ביצע בקריירה ארוכה ומלאת הישגים. העבודה הייתה לעצב לוגו עבור חברה קטנה בתחילת דרכה שייצרה מחשבים אישיים. לחברה קוראים "אפל". סטיב ג'ובס, מייסד החברה והאיש שחתום על שינוי ההיסטוריה בה העולם מתקשר ומתחבר, נתן הוראות פשוטות לג'אנוף. “הוא אמר לי 'אל תעשה לוגו חמוד או פשטני מדי. לא משהו עם ציור של מחשב, כי זה יהיה צפוי מדי'. הצעתי אייקון של תפוחובהתחלה הרעיון נתקל בחשדנות. סטיב רצה שהלוגו יכלול רק אתשם המחשב, בלי אייקון.
"אמרתי לסטיב 'אתה לא יכול לקרוא למחשב שלך על שם פריולהתעלם מכך בלוגו'. התעקשתי על הנושא והוא אמר לי 'תראה לי סקיצה'. המחשבים של אז היו גדולים ומאוד מסורבלים, שום דבר שדומה למחשב האישי של היום. ציירתי תפוח והוספתי נגיסה בו - כדי שלא יחשבו שמדובר בעגבניה או בדובדבן. גיליתי שיש מונח במחשבים שנקרא 'בייט', שפירושו גם 'נגיסה' באנגלית, אז נוסף ללוגו מימד של הומור. הלוגו הראשוני היה על רקע פסים צבעוניים. משעשע היום לחשוב שהפיצ'ר הכי ייחודי במחשבים של אז הייתה האפשרות לייצר אימאג' מסוים בצבע ולא בשחור לבן, לכן החלטתי להכניס את הפסים הצבעוניים ללוגו הראשוני של אפל. סטיב רצה שהמחשב שלו יהיה בשימוש ככלי חינוכי עבור ילדים והוא חשב שהפסים הצבעוניים ינקזו את תשומת הלב של הילדים. הוא העניק ליחופש כמעט מוחלט לבטא את היצירתיות שלי. היום זה לא היה קורה".
ג'ובס תמיד היה פרפקציוניסט
כך נולד אחד הלוגואים המפורסמים והאייקוניים בהיסטוריה. התפוח הנגוס של אפל, שהפך לאחד האייקונים המזוהים ביותר. ג'אנוף זוכר כל פרט ופרט למרות שאת הלוגו הוא המציא לפני 41 שנה. הוא עבד אז במשרדי החברה "רג'יס מק'קנה" כמעצב גרפי מתחיל, עיצבלוגואים ובעיקר ברושורים ואפילו מדבקות לקלטות שמע. יום אחד קיבל משימה - לעבוד ביחד עם ג'ובס על לוגו של חברת המחשבים הצעירה. “לפני שהוא הפך להיות סטיב ג'ובס, הוא פשוט היה סטיב", אומר ג'אנוף בראיון טלפוני. “ברבות השנים, הופתעתי לשמוע עדויות מאנשים שעבדו איתו וטענו שהוא היה רשע או תובעני. בעבודתי איתו, לא ראיתי את הצדדים הללו. הוא רק היה פרפקציוניסט. אבל צריך לזכור שהוא לא היה אז אדם עשיר ומפורסם, אלא סטרטאפיסט צעיר ורעב עם רעיון".
קשה היום להאמין, אבל את הלוגו המפורסם של אפל יצר ג'אנוף בטייק אחד - “שנינו היינו חסרי ניסיון והייתי בטוח שהלוגו האחד - הוא הדבר הכי נכון. היום לא הייתי מעז להציג ללקוח סקיצה אחת, כיאנשים רוצים אפשרויות לבחור מתוכן".
אנשים מבקשים חתימה
קשה עוד יותר להאמין, אבל עבור אחד הלוגואים המפורסמים בהיסטוריה השתכר ג'אנוף שכר זעום - 800 דולר. “הרווחתי אז 20 אלף בשנה ועבדתי על הלוגו של 'אפל' במשך שבועיים, אז תעשה את החישוב", הוא צוחק.
בעבודתם המשותפת - וגם אחריה - נהגו השניים להיפגש לארוחות צהריים משותפות. “שנינו היינו קצת היפיים ולכן הוא חיבב אותי. הוא לא רצה להתעסק עם משרד פרסום ואנשים עם חליפות. נוצרה בינינוברית שנמשכה שנים רבות".
שנה לפני מותו של ג'ובס ממחלת הסרטן, ב־2011, דיברו השניים בפעם האחרונה. “היה לי כבוד רב אליו, הוא כבר היה אדם בעל מעמד היסטורי. פניתי לסטיב כי רציתי להוציא ספר על האופן בו אנשים יצרו וריאציות שונות ללוגו המפורסם של אפל, אותו הגיתי. אבלהאנשים של אפל לא רצו לשתף פעולה או לספק לי מידע. 'אפל' הייתה חברה גדולה וסגורה, שהתנהלה בסודי סודות".
אתה חושב שהלוגו שלך הוא חלק מההצלחה של אפל?
“אני רוצה לחשוב שאפל לא הייתה מצליחה בלי הלוגו שלי אבל סטיבהיה גאון, כך שהם היו מצליחים גם עם לוגו אחר. עם זאת, אני חושבשהלוגו שיצרתי הוא לוגו משוגע, שגרם לאנשים בכל העולם לשיםלב לאפל".
הוא בן 68, נולד בקליפורניה וסיים לימודי עיצוב באוניברסיטתסן־חוזה. אחרי עבודתו עם אפל, ביים פרסומות טלוויזיה ועסק רבותבעיצוב - והפך למומחה בעל שם עולמי, שפועל בזירות מסחר שונות. שני ילדיו הלכו אף הם בדרכו ועוסקים בקריאטיב. גם הנכד שלו, בן ה־8, מגלה סימנים בתחום. “הוא יודע שסבא עיצב את הלוגו שלאפל", אומר ג'אנוף, שמתגורר היום בשיקגו, “ומאוד אוהב את העובדה שהיום, בניגוד לעבר, אתה יכול לעבוד מכל מקום בעולם".
עם השנים השתנה מעט הלוגו של אפל - הפסים הצבעוניים ירדו ואתמקומם החליף רקע לבן, שהותאם למוצרים החדשים של אפל ולמסר"הנקי" שהחברה רצתה להעניק למוצריה הגלובליים. גם אחרי למעלה מ־40 שנה ולוגו שמעט השתנה, ג'אנוף גאה בתפוח הנגוס כמו ביום הראשון. “כשאני טס בעולם, אני מגיע למדינות שאני לא דובר את שפתן. ופתאום אני רואה פרסומת לאפל עם הלוגו שעיצבתי ומרגי ששיצרתי שפה אוניברסלית ועל־זמנית".
עתה גם ישראלים יכולים לנגוס בתפוח של ג'אנוף. הוא חבר לאחרונה למיזם המשובח פייבר - Fiverr. מדובר בסטארט־אפ ישראלי שיצראת זירת המסחר האלקטרונית הגדולה בעולם לשירותים דיגיטליים וקריאטיביים, בהם עיצוב גרפי, קופירייטינג, הקלטות מוזיקה, עריכת סרטים ועוד. בעיקרון, פייבר היא קהילת הפרילנסרים הגדולה בעולם, המאפשרת ליוצרים ולחברות לשתף פעולה עם 40 מיליון נותני שירותים איכותיים ביותר מ־100 קטגוריות, ב־190 מדינות ברחבי העולם. החברה נוסדה בשנת 2010 על ידי מיכה קאופמן ושי וינינגר הישראלים, אבל היום משמשת חברה בינלאומית גדולה לכל דבר.
לאחרונה השיקה החברה את פרויקט Doer's Spotlight, במסגרתומציעים אנשי המקצוע המובילים בעולם שירותים בתחום המומחיותשלהם, ומקיימים סדנאות מאסטר־קלאס לקהילת היזמים של פייבר. ג'אנוף פתח את הקמפיין של החברה והוא מעניק את שירותיו לשלוש חברות שזכו בתחרות ומשלמות 500 דולר בלבד, כל אחת, עבור המומחיות המדהימה שלו בעיצוב גרפי, לוגו ומיתוג. “זה רעיון נהדר להיות ידוע בתוך סופרמרקט היצירתיות העולמי הענק הזה", אומר ג'אנוף. “בדרך כלל אני עובד עם מי שמוכן לשלם לי, אבל בתחרות של פייבר יכולתי לבחור את הקליינטים שלי ותרמתי תרומה חיובית".
עתה הוא מעניק את שירותיו בתוך פייבר לכל אדם או חברה החפציםבכך - ויכולים להרשות את מחירו.
הוא מעולם לא ביקר בישראל אבל בעקבות התחרות, בה השתתפו אלפי אנשים מכל רחבי העולם, התמלא ג'אנוף רצון עז לבקר בארץ. “אני רוצה לראות איך נראית הסטארט־אפ ניישן במציאות", הוא אומר.
אולי בעקבות התחרות ושיתוף הפעולה עם "פייבר", יזכרו אותך גם בזכות דבר שאינו הלוגו.
פורסם לראשונה 08/06/2018 23:11
טים קוק אפל
צילום: AP
מומלצים