עושים כבוד לטקסטיל
ספטמבר הוא חודש הטקטסיל בניו יורק, הזדמנות לקדמת הבמה בד משובח שלא מקבל את הכבוד המגיע לו. יערה קידר, האוצרת והיסטוריונית האופנה הישראלית, תנצל את החודש כדי להציג את אמן הטקסטיל המוכשר, צורי גואטה
הידעתם שספטמבר הוא חודש הטקסטיל בניו יורק? שכחו משבוע האופנה, היו.אס. אופן ואפילו מראש השנה. חודש הטקסטיל מגיע בעוד פחות משבועיים בכסות מסקרנת במיוחד עם תערוכה שמובילה לי אדלקרוט, אחת מאושיות העיצוב הגדולות בעולם, דיקן החוג ללימודים היברידיים בניו סקול וחוזת טרנדים. במהלך החודש הזה נערכים אירועים ותערוכות שקשורים לטקסטיל בכל העיר, במטרה ליצור דיאלוג ולחבר בין מוזיאונים, מעצבים, גלריות, יצרנים, סטודנטים - וכמובן הקהל.
מ-5-25 בספטמבר ב-Textile Arts Center בברוקליןתוכלו לחזות מקרוב גם בתערוכה המרשימה של האוצרת והיסטוריונית האופנה הישראלית, יערה קידר, שמרצה לאורך השנה ב-NYU. קידר תציג את עבודותיו של אמן הטקסטיל צורי גואטה, מעצב טקסטיל ישראלי-צרפתי זוכה פרסים, שעומד מאחורי פטנט טכנולוגי ייחודי אשר מאפשר לו להזריק סיליקון לבדים. גואטה כבר הספיק לעבוד עם בתי אופנה כמו שאנל, לקרואה, גוטייה, ואיסי מיאקי וכעת מובילה אותו קידר לקדמת הבמה.
"אדלקורט יזמה את החודש הזה אחרי שזיהתה שהתחום של עיצוב ומחקר טקסטיל הולך ונעלם מהעולם, ושחסר בעולם העיצוב והאדריכלות ידע והבנה לגבי טקסטיל, חומרים והכוח שלהם בעולמנו", מסבירה לנו קידר. "המחשבה מאחורי החודש הזה היא להביא מחדש למודעות לעיצוב, לשיח, ללמידה, ולהחיאה של תחום הטקסטיל”.
תחום הטקסטיל פחות מוכר לציבור הרחב. האם גם הוא מונע מטרנדים, מכתיב אופנה?
"פיתוחים בטקסטיל יכולים להוות השראה עבור מעצבים לקולקציות שלמות ולפיתוח של דגמים חדשניים. בהחלט יכולים להיות בטקסטיל טרנדים - מבדי הפאייטים המתחלפים שהפכו להיסטוריה ברחבי העולם, ועד בדי האקטיב מנדפי הזיעה שמשמשים לבגדי ספורט, או נעלי אדידס שנוצרות ממיחזור של בקבוקי פלסטיק שנאספים מקרקעית הים”.
בעולם שבו מנסה עולם האופנה להמציא עצמו מחדש פעם אחר פעם, מהו התפקיד של תעשית הטקסטיל היום?
"נראה לי שלא כולם מודעים לחשיבות הגדולה של טקסטיל ביומיום שלנו. אנחנו לובשים בגדים מטקסטיל וזה מובן, אבל טקסטיל עוטף גם את הרהיטים שלנו, המיטות, המגבות, המצעים, הווילונות, הוא מלווה אותנו כשאנחנו יושבים על כסאות מרופדים באוטו, בטיסה, בקולנוע. הוא מהותי מאוד היום בעולם הרפואה, הטכנולוגיה, ועוד ועוד. טקסטיל מניע את העולם משחר ההיסטוריה, והוא מניע תהליכים עולמיים - אם מסתכלים על המסחר במשי בדרך המשי, וגם על ההיסטוריה של הכותנה למשל שהביאה לצמיחה מסיבית של העבדות בארה״ב בתחילת המאה ה-19. פיתוח של טקסטיל הוא תהליך שדורש השקעה, מחשבה, פיתוח, ותמיכה. לכן, בעולם של אופנה מהירה, הוא תחום שזוכה לפחות התייחסות - למרות שהוא כל כך מהותי”.
בעולם רווי כשרונות, מה הוביל אותך לבחור דווקא בגואטה כאמן אותו את מציגה לקהל האמריקאי?
"אני עוקבת אחרי העבודה של צורי גואטה מאז נתקלתי בה לראשונה לפני כ-10 שנים. צורי הוא אחד היוצרים הכי מבריקים ומסקרנים בעיני - אמן ומעצב רב תחומי. הוא למד עיצוב טקסטיל בשנקר, וחי בפריז מאז שנת 1996. ב-2005 המציא פטנט רשום שלו, של הזרקת סיליקון דרך תחרות משי. באמצעות ההמצאה הזאת הוא מעצב ויוצר תכשיטים, טקסטילים, רהיטים, גופי תאורה, חפצים אמנותיים, ועוד ועוד. הוא שיתף פעולה עם בתי האופנה הגדולים ביותר בעולם - כולל שאנל, לקרואה, ז׳אן פול גוטייה, ויוז׳י יממוטו. הוא יוצר גם באופן עצמאי והעבודה שלו מרתקת בעיני כי היא גם חדשנית, ומצד שני מרגשת ונוגעת ללב”.
קידר מספרת שהתערוכהנולדה בעקבות פרסום של לי אדלקורט, שפנתה לאוצרים המוכרים להגיש הצעה לתערוכות על טקסטיל במרכז לאמנות הטקסטיל. "חשבתי על צורי גואטה, כי הוא משלב בעיני את העיסוק מצד אחד בעתיד של הטקסטיל, ומצד שני עבודה בטכניקות מסורתיות ובעבודת יד. הצעתי לו שנציג מיצב בגודל של חדר, שמבוסס על היצירות שלו, בהשראת עולם המים", היא מסבירה.
"צורי גדל בגבעת אולגה וכשהיה ילד בילה שעות מתחת למים עם שנורקל, מסתכל על האלמוגים והשוניות דרך המשקפת שלו. החלל שנציג במרכז הטקסטיל חוזר לרגע אל הרגעים שמתחת למים, התנתקות וכניסה אל עולם אחר ורב חושי. בנוסף לעבודה של צורי והתאורה, בחלל יהיה גם סאונד שיצרה המלחינה המוכשרת, תמר מושכל”.
את קידר תוכלו לפגוש בערב הפתיחה של התערוכה, ב-5 בספטמבר בין השעות 6-9 בערב. הכניסה לאורך כל שלושת השבועות, ללא תשלום. "אני ממליצה להגיע קודם כל בגלל שזו תהיה חוויה", היא מסכמת, "ולמי שלא מכיר את העבודה של צורי, מובטח מפגש מרגש. בנוסף, בחלל של המרכז לאמנות הטקסטיל יוצגו עוד שלוש תערוכות נוספות על טקסטיל של אמנים פורצי דרך. מומלץ מאוד להגיע”.