שתף קטע נבחר

שנת הפנתר והטלוויזיה

הוליווד המשיכה להתרכז בסרטי קומיקס, והפנתר השחור שבר את כל הקופות והציפיות. אבל מתחת לפני השטח, יש בעיות גדולות. גם להוליווד, אבל גם לקולנוע הישראלי

הוליווד תמיד נראית לנו נוצצת ובועטת, הבאזים הבלתי פוסקים שמופנים לעברנו מכל כיוון מטשטשים את החושים ונראה שתעשית הקולנוע, הטלוויזיה והסרטים פורחת לה ללא הפסקה. אך האם כך הדבר? ומה יהיה בשנה הבאה? ואיך אפשר בלי הקשר הישראלי? צוות המומחים שלנו סיכם את השנה של עולמנו התרבותי.

 

הצד הכלכלי

 

אמיר בוגן, עיתונאי ומבקר הקולנוע של ynet, מספר שהמספרים שמציגה הוליווד בסוף השנה הזו עלולים לבלבל אותנו. "לכאורה המדדים אומרים שישנה התאוששות אחרי כמה שנים של דעיכה מתמדת של הקולנוע האמריקאי בקופות, בין השאר בגלל שינויי הרגלי הצריכה של תכנים. המגמה הזו כך נראה, נבלמה", הוא אומר בספק. "יש אפילו סיכוי שידווחו בימים הקרובים על שיא של סך כל הכנסות הקולנוע בארה"ב, עם מעל 11 מיליארד דולר ל-2018. זוהי מגמה שמעודדת מאוד את האולפנים בארה"ב וחברות ההפצה הקטנות יותר, כמו גם סרטי האינדי, כי הנתון הזה גורם להן להאמין בשוק האמריקאי ויתר ומסייע לרדת מהתלות שנהייתה בשנים האחרונות במדינות כמו סין ובעולם בכלל. בשנים קשות בקולנוע האמריקאי, סין והעולם הפכו לקהל האוהד ביותר ובהתאם גם בסרטים עצמם ההכוונה הייתה לקהל הזה, מהקונספט של הסרטים, עד נוכחות אסייתית יותר בבלוקבסטרים“. לטענת בוגן, האופטימיות קצת שגויה. "לכאורה כעת עם ההתאוששות יש מעין תחייה. אני אישית לא מאמין שזו מגמה משקפת עתיד מתמשך, בגלל מה שאנחנו מזהים כסיבה מספר אחת לשינוי - מובי-פס. למי שלא מכיר, זוהי חברה שעשתה המון רעש בקיץ שעבר כשהיו"ר החדש שלה, לשעבר בכיר בנטפליקס, יצא ביוזמה מוגזמת של שילוב אפליקציה ודביט קארד, המשרתים מנויים ואיתה משלמים סכום זעום בחודש שאיתו ניתן לצפות בכל יום בסרט קולנוע. תוך שנה השיגו 3 מיליון מנויים. אחרי ההתלהבות של ההתחלה מובי פס, שחשבו שהרגלי הצפייה של האמריקאים יתאזנו, כך טענו גם שמעידות הסטטיסטיקות, קיוו לשנות קונספט להפסיד הרבה פחות ואפילו להרוויח.

”המטרה כנראה הייתה להגיע גם לכל ההטבות האחרות של הקולנוע כמו המזנון ודברים אחרים. מעשה 'טראמפייני' כזה. הם פנו לבתי הקולנוע וביקשו בתמורה לקצץ להם מחירי כרטיסים ולתת נתח בהכנסות האחרות. לצערם, רוב רשתות בתי הקולנוע סירבו. הם שינו בעקבות זה את המודלים שלהם וההצעות אטרקטיביות הרבה הרבה פחות. אחרי הפסדים גדולים יש אפילו סיכוי שבשנת 2019 הם ייסגרו. כל המיליונים שהפסידו, זה כנראה הכסף שנכנס לבתי הקולונע. יהיה מעניין לקרות מה יקרה עם זה בשנה הבאה“.

 

הסרטים

 

"המגמות בקולנוע האמריקאי הן שיש לעשות סרטים מאוד יקרים כדי למשוך את ההמונים, גיבורי על, אקשן, חלל ותקציבי ענק במאות מיליוני דולרים. יש גם לא מעט מפלות בעקבות זה. סרט כמו ’סולו‘ למשל, מתוך מלחמת הכוכבים, עשה 300 מיליון דולר בכל העולם אבל הסרט עולה משהו כמו 250 מיליון דולר. זה מגמה מאוד מדאיגה. הסרטים השולטים הם סרטי הגיבורים, בעיקר יש לציין השנה את ’הפנתר השחור‘, שהיה לתופעה מדהימה עם אופק פוליטי עכשיווי. מעניין שלמרות שהנושאים נפיצים כל כך והסרט לא ממש פונה לצעירים, הוא הצליח בכל הרמות. הוא נתפס בתחילת השנה כמנוף של שינוי חברתי. גם ’הנוקמים‘ היה סרט גיבורים של מארוול אשר הפך להצלחה כבירה. עכשיו יש לנו את אקוומן של וורנר בראדרס ואיתו אנחנו סוגרים שנה“.

 

 

- ()
עשו את 2018.

 

בשנה הקרובה נראה סרטים באותו הסגנון ממש. "בקולנוע עצמאי ראינו ב-2018 המון יוצרות חדשות. כל הפסטיבלים נמדדים היום לא רק לפי איכות הסרטים, אלא גם מגוון המשתתפים. יש נושאים שנוגעים למגמות עכשיוויות כמו מי טו, ביחסים בין גזעים וחוויה אפרו אמריקנית בארה"ב. מבחינת דוקו זו הייתה ללא ספק שנה של סרטי טרנסג'נדרים. זה חשוב כי זה קולנוע שפחות פונה החוצה ואלו מעידים על כל הנושאים שעומדים בראש סדר היום של האמריקאים“.

 

 

קולנוע ישראלי

 

אייזק זבלוקי, מנהל מחלקת הקולנוע ב-JCC במנהטן מתאר את השנה של היצירה הישראלית באמריקה: ״מבחינת קולנוע ישראלי אלו שנים לא טובות מכמה וכמה סיבות. רוב הסרטים הישראלים לא נוגעים בשוק הבינלאומי, בעיקר כי הם הרבה פחות פוליטיים. לכן כנראה״, הוא מדגיש, ”יש פחות עניין בקהל הבינלאומי. חשוב לציין את ’האופה מברלין‘ כסיפור הצלחה ישראלי באמריקה. בשנת 2018 הכניס הסרט בקופות 800000 דולר שזה יפה מאוד בארה"ב.״

זבלוקי מוביל לאורך שנים יצירה ישראלית לאמריקה ואחרי שנים של נסיקה הוא מעיד על שינוי מגמה ברור. ״יש שינויים בעשיה הישראלית מבחינת הקולנוע בישראלי והעיסוק שלו בתחומים מגוונים יותר, פחות סכסוך ודו קיום ויותר על דת. אני מכיר לפחות 7 סרטים ישראלים מהשנה האחרונה על העולם האורתודוקסי. הצלחה של קולנוע ישראלי זה כשהיא מעל הפוליטיקה. מצד שני זה מה שהעולם רוצה מישראל״.

להבדיל מהמסך הגדול, דווקא על המסך הקטן ניכר שישראל על המפה. ״יש הרבה יניין בטלוויזיה הישראלית כמו פאודה שהעונה השניה יצאה השנה, גם גיבורים עפים, וסדרות נוספות ולכן חלק מהכשרונות הישראלים הולכים לשם, לטלוויזיה“.

 

- ()
האופה מברלין.

 

ומה צפוי בשנת 2019? על פי זבלוקי, בשנה הקרובה הסרט הגדול שיצא לארה״ב מישראל זה הסרט הסיפור האחר של אבי נשר. ״זה סרט חשוב שקשור להטרדה מינית בעבודה. הוא מדבר על נושאים מאוד חמים ורלוונטיים היום בשיח בארה״ב ויש לו סיכוי להצליח. הסרט יגיע לקולנוע בארה״ב בסוף מרץ.

גם הסרט ’הגולם‘ של האחים פז״, מוסיף, ״מאוד מעניין. הסרט שלהם נראה כמו שטיסל שלפני כמה מאות שנים באירופה ועוסק במיתולוגיה של הגולם. זהו סרט אימה שיצא בארה“ב בפברואר. סרט באנגלית עם שחקנים ישראלים. סרט נוסף לצפות לו הוא ׳עץ תאנים׳. סרט ישראלי שמצולם באתיופיה. הסרט הוא באמהרית, פרי יצירה של במאית ישראלית אתיופית, בהשראת סיפור המשפחה שלה לפני עליתם מאתיופיה“.

הסרט המסקרן מכולם הוא ׳קינג ביבי׳. ״יש לו כבר מפיצים אמריקאים, שכנראה מאוד מתעניינים בסיפור של נתניהו. מאוד מעניין לראות אותו צעיר, איך עבד את דרכו למעלה ולהבין איך שינה את הפוליטיקה הישראלית“.

 

 

איש התקשורת רון ג׳ייקובסון מזכיר לנו שיש כמה וכמה יצירות ישראליות מסביבנו שהגיעו להצלחה בשנה האחרונה. ״בנטפליקס המשיכו לשדר את חטופים ואת מוסד 101, שזה השם של התכנית הישראלית ׳המדרשה׳ בכיכובו של יהודה לוי. סדרה נוספת היא ׳מלאך׳, שביים אריאל ברומן הישראלי עם סיפורו של גיסו של נאסר שהיה מרגל למען ישראל. באמזון פריים עלו גם סרוגים, שטיסל ומקימי. קשת״, הוא מספר לנו, ״עובדת כעת במקביל על הסדרה אוטונומית, סדרה שיצאה בחודשים האחרונים בישראל. בעוד הסדרה עוסקת בהפרדה בין מדינה חרדית למדינה חילונית בישראל, בגרסא האמריקאית החדשה יהיו אלו מדינה כחולה ומדינה אדומה בהתאם למפלגות״.

 

- ()
גדות ממשיכה ל-2019

ואי אפשר כמובן בלי גל גדות שכבר מסמן כבשה את הוליווד. בעוד בשנה האחרונה היא מצטלמת לסרט שלה וונדר וומן 1984, היא הפציעה השנה בקולה בסרט ’ראלף שובר את האינטרנט‘ ובשנה הקרובה תשתתף בשלושה סרטים וסדרה. שנת 2019 נראית מאוד ישראלית על המסך.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים