שתף קטע נבחר

על קו הזינוק

קר בחוץ אבל חם בזירה הפוליטית. בישראל חיממו השבוע את מנועי הבחירות עם משחקי אגו, נסיונות לאיחוד רשימות, שיבוצים מפתיעים ומפץ אחד גדול. הרשימות נסגרו - מה צפוי לנו?

השבוע נסגרו רשימות השיבוצים והאיחודים והשינויים היו מפתיעים.

 

בימין - במפלגת השלטון, הליכוד, הנחנו שלא יהיו שינויים משמעותיים ברשימה. לנתניהו אמנם היו שני שיריונים שמורים, אך הוא לא באמת זקוק לחיזוקים בתוך מפלגתו, הגם שהשיריונים בעבר לא הוכיחו את עצמם. בכנסת האחרונה שוריינו בני בגין וד"ר ענת ברקוץ בגין גילה עצמאות וסירב ליישר קו עם הקו התקיף שהוביל נתניהו כנגד מערכת אכיפת החוק והגן כל בתי המשפט והמשטרה אל מול תקיפות חבריו. ד"ר ענת ברקו עצמה לא התגלתה כנכס אלקטורלי והליכוד תחת נתניהו ניצב איתן בסקרים גם ללא השיריונים.

 

אם יש משהו שנתניהו חרד ממנו הוא אובדן המנדטים בגלל ריבוי הרשימות הקטנות - הבית היהודי כבר התאחדו לכדי רשימה אחת עם מפלגת האיחוד הלאומי (כפי שהיה בבחירות האחרונות), אולם בשטח ישנן עוד מפלגות קטנות אשר לפי הסקרים לא עוברות את אחוז החסימה - זהות בהנהגת משה פייגלין, מגן לישראל בראשות תא"ל גל הירש , מפלגת יח"ד בראשות אלי ישי ועוצמה יהודית בראשות אנשי כהנא ברוך מרזל, מיכאל בן-ארי ואיתמר בן-גביר המחוזקים בבנצי גופשטיין מארגון להב"ה, אשר ברגע האחרון הצליח נתניהו לצרף לריצה משותפת עם הבית היהודי.

 

בנימין נתניהו בני גנץ יאיר לפיד (צילום: AFP)
המירוץ יצא לדרך. נתניהו, לפיד וגנץ(צילום: AFP)

 

כל מפלגה אינה עוברת את אחוז החסימה אך יחד מסתכם מספר הבוחרים של המפלגות הללו בכ-250,000 בוחרים. פוטנציאל הבוחרים המשותף נאמד במספר של בין 8 ל-12 מנדטים שהימין מאבד (וזה בהנחה שאביגדור ליברמן ומפלגתו עוברים את אחוז החסימה).

נתניהו השקיע מאמצים רבים בנסיון לאחד את עוצמה יהודית הכהניסטית עם הבית היהודי ולא בחל באמצעים. מבחינתו, ניצחון בבחירות מכשיר את השרץ של מפלגה כהניסטית (שלהזכיר לכולם הייתה מוקצית על-ידי כל סיעות הבית בעבר ואף הוצאה אל מחוץ לחוק).

המאמצים נשאו פרי, כאשר לטעמי המרוויח הגדול מהמהלך הוא בהכרח נתניהו. מצביעי הימין הקיצוני יצביעו למפלגה עם סיכוי גבוה יותר להכנס, כאשר מי שסולדים מהכהניסטים בהכרח יצביעו למפלגות ימין אחרות ויחזקו את בנט או נתניהו.

 

במחנה השמאל-מרכז צפינו ב"מפץ גדול" - אמנם בני גנץ כשל במשא ומתן עם אורלי לוי אך הצליח בגדול עם יאיר לפיד. הרשימה המשותפת של חוסן לישראל - יש עתיד - תל"ם שהתמזגו לרשימת כחול-לבן יחד עם החיזוק המאד משמעותי בדמות רא"ל גבי אשכנזי משנים את תמונת המצב עבור מחנה השמאל-מרכז. הרשימה איכותית אך החוט המקשר בין חבריה רופף ביותר . עד כה לא הצליח גנץ עם קריצותיו לימין והרוב המוחלט של בוחריו מגיע ממחנה השמאל-מרכז. סקרים שהתפרסמו מיד לאחר מסיבת העיתונאים המשותפת העניקו לכחול-לבן יתרון ראשון על הליכוד, כאשר לראשונה, הצליחה כחול-לבן לנגוס בימין הרך. האם זה יספיק עד לבחירות? אני חושב שעד הבחירות יצטרכו בכחול-לבן לעבוד קשה כדי להגדיל את אחוז ההשתתפות בישוב העירוני שכן שם נמצאים מרבית הבוחרים שלהם, בני המעמד הבינוני-גבוה. בטור הבא אעסוק בעניין הסיכויים של השחקנים השונים לייצר קואליציה עתידית.

 

מעט מדי ומאוחר מדי, כך אפשר להגדיר את צירופו של האלוף במילואים טל רוסו לרשימת מפלגת העבודה לכנסת. מפלגת העבודה, אשר סופגת עתה מכה קשה נוספת בעקבות האיחוד של גנץ ולפיד יכולה עדיין לעלות בסקרים ואני מאמין כי בעזרת קמפיין נכון יכולה להגיע גם ל-15 מנדטים. לא מספיק בשביל להיות מפלגת שלטון, אבל לא רע יחסית למפלגה שהספידו אותה לא אחת ושכבר הגיעה אל סף הששה מנדטים בסקרים.

 

אז מי המפסידים הגדולים של השבוע? הייתי אומר שאורלי לוי-אבוקסיס שלא מצאה למי לחבור וכנראה לא תעבור את אחוז החסימה, אביגדור ליברמן שאפילו הצגת הרשימה שלו לוותה במבוכה לאחר שיו"ר תנועת "נכה, לא חצי בן-אדם", אשר מתמודד לכנסת במסגרת הרשימה נותר לירכתי הבמה בעת הצגת המועמדים לאחר שלא בוצע שום סידור להעלותו עם כיסא הגלגלים לבמה, משה כחלון וכולנו שגם מתנדנדים כרגע, מרצ בראשות תמר זנדברג, אשר שילוב של צדקנות, יהירות וחוסר מזל גרמו לה לאבד תומכים רבים, ורפי פרץ והבית היהודי שאיבדו תומכים רבים. רפי פרץ נבחר בגלל שסימל ממלכתיות, אך הוא איבד אותה ואת תמיכת המתונים שבבני הציונות הדתית עם חבירתו לאנשי כהנא.

 

ולפני סיום - מגיעה מילה טובה לשני אנשים:

ציפי לבני - ציפי לבני פרשה השבוע לאחר שהבינה שאפסו סיכוייה להיכנס לרשימה מאוחדת. לבני ביצעה צעד אצילי שגם אם לא אוהדים אותה, ניתן להעריך את הצעד. לבני הודיעה על פרישה מאחר ולא רצתה לנגוס בקולות ממחנה השמאל-מרכז. לדבר יש משמעות מאחר והיה ולבני כן הייתה מתמודדת אך לא עוברת את אחוז החסימה, הקולות שבחרו בה היו נזרקים לפח.

יאיר לפיד - רבות דובר על יהירותו של לפיד וחוסר המוכנות שלו לשים את האגו בצד. הריצה המשותפת ומתן הבכורה לגנץ מעידים כי לפיד נחוש לבצע מהפך מול נתניהו ולצורך העניין אם הדבר כרוך בלקיחת צעד לאחור, הוא מוכן לתת את הבכורה למישהו אחר. איני בטוח שהרשימה החדשה אכן תוביל את מחנה השמאל-מרכז לניצחון אך יש בה משום בשורה למחנה חבול ומוכה זה.

 

יש עוד הרבה מה לסקור (מפלגות ערביות, מפלגות שוליים וחרדים) והיריעה היא קצרה. מבטיח להמשיך ולעדכן אתכם בהמשך. בטור הבא ארחיב על סוגיית אחוז החסימה וחשיבותו ומה עשוי להכריע את הבחירות (רמז: לא רק המצביעים!)

 

Kobi.cohen@gmail.com

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים