שתף קטע נבחר

שומרי הסף

בר גיסין מובילה את התנועה לעיתונות ציבורית בישראל ומבטיחה לעשות הכל כדי לבלום את מבול ה"פייק ניוז" ואי האמון הציבורי בתקשורת. השבוע היא הגיעה לארה"ב לסבב הרצאות

בשיחות שערכה השבוע בר גיסין בניו יורק, היא התקשה להעביר מסר חשוב לישראלים: "אני חושבת שלישראלים כאן יש מקום חשוב בבחירות בארץ. היכולת להרגיש שותפים גם אם אתם גרים רחוק חשובה. אני חושבת שלקחת חלק, להביע דעה או להגיע ולהצביע, זה חשוב פוליטית אבל חשוב גם לכל אחד מאיתנו כישראלים שאכפת להם".

 

גיסין, 29, לא רק מדברת, היא גם עושה. כבר שנים שהיא פעילה חברתית ופוליטית. "גדלתי בשומר הצעיר, הייתי יו"ר צעירי מרצ בשנים האחרונות, עבדתי במשרד החינוך כמה שנים והקמתי את תנועת המנהיגות המקומית 'מקומי' לפני שנתיים במטרה לבנות רשת ארצית של נבחרי ציבור מקומיים פרוגרסיביים שבאים לתת גב לנבחרים מוניציפליים."

 

למעשה 'מקומי' היא תכנית דגל די מהפכנית בישראל. גיסין כבר אולי עברה לפרויקט הבא, אבל האמת היא שמדובר במהפכה. המודל עליו הושתת הרעיון הוא מודל אמריקאי של חיזוק השלטון המקומי, ומשם, חיזוק הבחירה האזרחית והמטרות של אזרחי הקהילות השונות. "רצינו לבנות מודל בו השלטון המקומי לוקח את כל הסמכות אליו ולא פחות חשוב היה לחבר קהילות פעילות לנבחרים שלהם. התחלנו כשנתיים לפני הבחירות המקומיות בישראל", היא מתארת. "בחרנו להתמקד בתשע קהילות פעילות, אקטיביסטיות. בחרנו לפי מקום, ערים בהן מספר המצבייעם פר מנדט הוא לא גבוה מדי. למשל מנדט אחד בירושלים שווה 5000 קולות לעומת ראש העין שם מנדט אחד שווה 1200 למשל. חיפשנו קהילה חזקה מאורגנת, בעלת ערכים חברתיים כלכליים דומים לשלנו. זיהינו קהילות בערים בהן היה קל יחסית להכניס מנדט ובמקומות בהן אין הרבה רשימות דומות לשלנו. הערים שנבחרו היו טירת הכרמל, חיפה, קריית טבעון, יעקנעם, רעננה ראש העין רמלה, מועצה אזורית גזר ונתניה."

 

- ()
גיסין בניו יורק, השבוע.

 

'מקומי' בהובלת גיסין הגדירו את עצמם כ'וואן סטופ שופ' ועשו הכל כולל הכל. "הרעיונות מאחורי הקמפיין שהגיעו עד לפרטים הקטנים של גרפיקה והדפסה. עשינו סדר ובניות של קהילה כדי שיעבדו ביחד וגייסנו את הכסף, אלמנט מהותי ביותר." מקומי הצליחו לגייס סגיוס המוני 200 אלף שקלים והצליחו לגייס ערבויות של 2 מיליון שקלים. המדינה מחויבת להחזיר את התשלומים האלו כשחבר מועצה נבחר ומאחר והצליחו להכניס לא פחות מ-11 חברי מועצה, הצליחו להחזיר את כל הכסף.

 

"אני הבנתי משהו מאוד משמעותי בתקופה הזו", היא מסבירה. "הבנתי שהכוח המקומי הוא אדיר. שם אנחנו צריכים להשקיע ומשם אנחנו יכולים להשפיע. הבנתי שחסרה עבודה מקומית. אם אנחנו לא עוזרים ברמה המקומית, אז למה ברמה הארצית?"

 

עם התובנות האלו היא הצטרפה לתנועה לעיתונות ציבורית, ארגון בן שנתיים ששם לעצמו למטרה לבנות ולחזק את הקשר בין העיתונות לציבור. "אנחנו מבינים שצריך לבנות אמון וקשר מחודש. אנחנו שואבים השראה מהעולם, כאן יש את תנועת 'פרופאבליקה' וגם ''קורוספונדט' שעובדות בצורה דומה ולמטרה זהה. המטרה היא לייצר תוכן שמשרת את הציבור ונותן קול ובמה לכולם."

 

במסגרת התנועה, בסיוע מתנדבים ועיתונאים שונים, הם מובילים תחקירים וידיעות מהימנים שיש בהם לעשות שינוי אמיתי. "אנחנו יוצרים עיתונות חוקרת עם אזרחים ופעילים. עשינו לאחרונה כמה תחקירים כמו כתבת שער בדה מרקר על המתנה לתור לרופא מומחה. 9 מתנדבים שלנו עשו 600 שיחות טלפון לפריסה ארצית ובעבודה עם כתבת שלהם זה הגיע לכתבת שער ושלושה עמודים פנימיים. התחקיר הוביל לתחקיר של 'כאן', שהוביל לרפורמה שהוביל שר הבריאות."

בכל שבוע מאגד הארגון ידיעות מכל כלי התקשורת בישראל אודות נושאים חברתיים וכלכליים, כתבות מהימנות שעוברות את הבדיקה שלהם. אלו, לדעת גיסין, התחומים שבאמת מעניינים את הציבור, אלו החיים עצמם."

 

הארגון מצא בית בבאר שבע, בהאב מיוחד לעיתונאים שיגיעו אליו מרחבי הארץ ויהנו מהתחקירים והפעילים שיסייעו בחקר האמת. "כל זה על בסיס תנועת חברים שישלמו דמי חבר, מה שיתן לנו את מימון הסיד לארגון."

 

בשיחות השבוע עם תנועת מחזקים ניו יורק, ג'יי סטריט, הקרן החדשה ואחרות, גיסין עברה מהר מאוד לפוליטיקה: "ברמה האישית", היא טוענת, "כדי שנראה בישראל את השינוי שכל אחד מאיתנו רוצה צריך עבודת עומק. זה משהו שגם ארגונים כאן עושים את זה וחשוב לקחת חלק. לא סתם אנשים משווים בין טראמפ לביבי" גיסין מזכירה. "כל מה שטראמפ עושה עכשיו ביבי עשה כבר לפני כמה שנים. זו חברות מאוד מסוכנת לכולם. אנשים באשר הם, זו חברות שמבוססת על שנאה ופחד, מול כל מיעוט. אל מול דבר כזה חשוב להשמיע קול ברור לשיווין. איך קרה שאמירה כמו 'כל בני האדם נולדו שווים', הפכה להיות אמירה של שמאל קיצוני אז איפה אנחנו חיים? ביבי ענה ואמר מדינת ישראל היא לא מדינת כל אזרחיה. בדיוק כמו שטראמפ המציא סכנה וקורא נגד מהגרים".

 

בסוף השבוע תגיע גיסין למשפגש בפיטסבורג.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים