האינטרנט מגיע לבונד סטריט
חלונות הראווה המתרוקנים ברחובות ניו יורק הובילו כמה ישראלים לתכנית להצלת ה"ריטייל". "שואופילדס", המתחם הענק שפתחו בשבוע שעבר בבונד סטריט מציע לחברות המסקרנות ביותר ברשת פריים לוקיישן ולצרכנים, חווית קניה חדשה ואינטרקטיבית
טל צבי נתנאל,35, הגיע לניו יורק במסלול הסטארטאפ המוכר. החברה שלו MYCHECK שגשגה בישראל ואחרי נסיעות הלוך ושוב לעיר, החליטו להתמקם בתפוח הגדול וטל ומשפחתו עברו לכאן.
בראיון ל'ידיעות אמריקה', מספר נתנאל שכמה שנים אחרי, כדרכו של יזם, כבר חיפש את הפרויקט הגדול הבא. "אחרי שש שנים בחברה, התחלתי לחשוב מה אני רוצה לעשות, החברה עדיין קיימת ולי התאפשר להמשיך ולנסות דברים נוספים".
כבן של מעצבת חלונות ראווה, הקסם הזה שנוצר מאחורי הזגוגית ברחוב תמיד סיקרן אותו. "זכרתי את ניו יורק כעיר שהשפע והיצירתיות משתקפים מתוך חלונות הראווה שלה ומעצבים את האופי שלה, אבל הפתיע אותי לגלות שכבר אין את זה", הוא אומר. "זה קורה היום ברחובות של ניו יורק ובעולם כולו. מצד אחד אנחנו רואים בעשור האחרון הרבה יצירה, כל כך הרבה מוצרים חדשים וחדשניים, מצד שני החנויות ריקות, ומה שנשאר זה בעיקר חברות הענק."
הוא מספר שלא היה רגע שבו הוא החליט לחקור את הבעיה. זו התבשלה והתגבשה אט אט ככל שמסביבו התרוקנו החנויות. "רעיון הוא כמו זרע שלאט לאט גודל", מסביר טל. "לפעמים אתה משקה מרצון ולפעמים יש גשם. כשחשבתי מה אני עושה קדימה, הרעיון הזה כבר היה בשל מספיק."
כשהוא נחוש לפתור את בעית הקמעונאות של שנות האלפיים, הוא חובר לקרן הנקו. "כשהגעתי לניו יורק פגשתי בחור ישראלי ליאור פרוסור, מייסד קרן הנקו באירוע נטוורקינג ומהר מאוד הוא הפך לחבר ויועץ. קרן הנקו משקיעה בסטארטאפים של מייסדים ישראליים סדרתיים מחוץ לישראל. כשהרעיון התבשל התייעצתי איתו. הוא היה המשקיע שהוביל את הסיבוב ועזר לי לבנות צוות."
טל מומחה לשיווק וטכנולוגיה, אבל עבור הרעיון שגיבש נדרשים כמה כלים נוספים. "חיברו ביני לבין אמיר וקייטי, אמיר צביקל הישראלי, מומחה נדל"ן וקייטי מומחית של למיתוג חברות".
איך התגבש הרעיון?
"אני זיהיתי את הבעיה הצרכנית ואמיר, איש נדל"ן שאל את עצמו שאלות שונות, מזוויות אחרות, אבל זיהה את אותה בעיה. כשנכנסנו לחדר ביחד בפעם הראשונה, התשובה לשאלות של כולנו הייתה ברורה. לפתוח אתר זה קל, לפתוח חנות זה קשה ולרוב המוצרים אין את המותרות האלו. מדובר בהשקעה אדירה, בהתחייבות ארוכת שנים וכובלת. ועדיין, אנחנו מאמינים שהעתיד הוא לא ברשת. הצורך בחנות פיזית הוא קריטי. אני יודע שלפני שנתיים כשהתחלתי לדבר על זה שהעתיד זה ריטייל צחקו עליי. אני תמיד אומר שלבנים הן כאן להישאר. ריטייל עובר התפתחות. זה לא שאין דיגיטל, אבל החוויה של כולנו היא במקור פיזית, זה צורך. היום את רואה שלשם העולם הולך. למעשה המספרים מוכיחים שכ- 66% מהטופ אי-קומרס בעולם פתחו חנות משל עצמן. דוגמא מצוינת היא אמאזון."
בעוד שחנות וירטואלית לא בהכרח דורשת הרבה השקעה וכסף ומגיע לקהל רחב, חנות פיזית דורשת בדרך כלל השקעה, והקהל לא תמיד מגיע.
מה היתרון שאתם מציעים?
"כשאת מסתכלת על עולם האוף ליין ואון ליין זה תמיד ליצור מוצר, לאסוף מידע, ואז מגיע שלב הרכישה, ההתנסות במוצר ואז הפידבק הצרכני. אנחנו מאמינים שהעתיד של העולם הוא השלבים הראשונים. השימוש של פיזיקל ריטייל זה למצוא מוצר בפעם הראשונה, לאסוף את המידע להחלטה. במקרו, בניגוד ל- 5 שנים אחורה, היה פשוט להקים מוצר באינטרנט וגם את היכולת להרגיש לקוחות. היום עלות הובלת לקוח לאתר שלך ולמוצר שלך אונליין הגיעה לסכומים מאוד קשים וגם שם התחרות הפכה מאוד גדולה. כולם מבינים שהם צריכים את זה."
מה הרעיון שמאחורי שואופילדס?
"הבנו שאם אנחנו יכולים לעשות את זה קל כמו לבנות אתר, אנחנו יכולים לפתור בעיה של צרכנים שרוצים למלא את רחובות העולם באופי ובייחודיות. רצינו לייצר חוויה טובה. השקענו שנתיים בגיבוש של כל הפרטים. אנחנו מגדירים את זה החנות הכי מעניינת בעולם, כי את יכולה לקנות מוצרים וחוויות שלא ראית בשום מקום אחר, פעם ראשונה שזה פיזי. אנחנו פלטפורמה לשופינג. הקונספט הוא שאנחנו לוקחים מקום גדול בפריים לוקיישן. מקום שנוח להגיע אליו, עם חזות מאוד מרשימה כי זה חלק מהקסם של ריטייל. רצינו בניין קסום. בנינו פלטפורמה טכנולוגית שמחברת את החנות האינטרנטית לחנות שלנו ולסנכרן את שתי המערכות. לתכנן את החנות הפיזית שלך. פיתחנו עיצוב לחלל, שהוא לגמרי שונה מאיך שנראה ריטייל מכל העולם ושמנו את הצרכן באמצע. החלל מאוד נקי עם איזורים ציבוריים של מייצגי אמנות ותוכניות מיוחדות לצד החנויות יש שטחים של מותגים ובהם את חווה את המותג."
זה כמו ווי יוורק למותגים?
"שואלים אותנו על זה, ואין ספק שכמו שהיא השראה לרבים אחרים, היא גם השראה עבורנו. המודל העסקי שלנו גם דומה מאוד. אנחנו משכירים חללים ומייצרים ערך מוסף, נותנים פתרון הוליסטי. אך עוד we work מספקת ללקוח שטח משרדי, המערכת שלנו היא אנחנו, המותגים והצרכן ואנחנו משרתים את הצרכן, אנחנו לא נוגעים במכירות, הלקוחות משלמים רק שכירות והם מקבלים מאיתנו את בניית החלל, עיצוב החלל, אפילו את איושו. פתרון מלא. לבעל המותג יש עלות חודשית ועלות זניחה לעצב את החלל שלו.
באיזה שלב חברות עוברות לריטייל?
"כשהן מבינות שיש צורך בעוגן משמעותי. חברות כאלו יכלו בעבר לשים תקציב בפייסבוק ולרכוש לקחות. היום זה קשה, התחרות מטורפת. יש המון חברות שיש להן חשיפה, אבל אנשים לא נגעו במוצר."
כדי להוביל צרכנים, חשוב שהמותגים יהיו מסקרנים. אתם שומרים לעצמכם את הזכות לבחור מותגים?
"אנחנו רוצים לעשות אוצרות נכונה למשתמש, אנחנו אומרים יותר לא מאשר כן למותגים ועושים את האוצרות בהתאם לצרכן והדי אן איי של המותגים".
איך זה שונה מקניון?
"קניון יכול להרשות לעצמו מותגים מאוד ברורים ויציבים, וזו אחת הבעיות. לכן קניון שבעת הכוכבים נראה כמו הקניון בלונג איילנד.
מה היום נמצא בשואופילד?
בניין בין 4 קומות , קומה אחרונה שמורה לאירועים והרצאות שונות שפתוחות לקהל. לאורך כל הקומות יש אירועים. בקומה הראשונה יש בית קפה ועשרה מותגים עם מתחמי אמנות ביניהן. בקומה שניה מותגים מתחום הבית, ואיזור אינטרקטיבי מגניב שיצרנו עם שופיפיי. בקומה השלישית יש תערוכה עתידנית שמותחת את גבולות הטכנולוגיה של היום. שווה להגיע ולראות זה ללא תשלום ואם תרצו לרדת למטה, פשוט תחליקו על המגלשה".
www.showfields.com