שתף קטע נבחר

לבחור נכון

בכל יום בחיינו אנחנו בוחרים. מסגנון החיים לסגנון הלבוש, מהאנשים שמסביבנו ועד מה שבתוכנו. בהשראת יום הבחירות החגיגי, הדיאטנית הישראלית שלנו בלוס אנג'לס, קארין אדוני בן-דוד מזכירה לנו איזו השפעה יש לבחירות שלנו על המשקל והבריאות

גם אם נראה לנו שלא, אנחנו בוחרים את הדרך שבה יפעל הגוף שלנו בכל יום מחדש. אנחנו קוראים לזה הרגל, טעם, נסיבות, היעדר אופציות, אבל מדובר למעשה, בבחירות.

 

כשאנחנו מבינים שהבחירה בידינו, אנחנו זוכים בהזדמנות לבחור אחרת, לשנות, להתחדש ולהתנסות. אנחנו בוחרים לגלות מה יעשה לנו טוב ומה נכון בזמן הזה לגוף והמטרות שלנו.

 

מדי יום אני פוגשת אנשיים אשר רוצים לעשות שינוי בתזונה שלהם, ובמטבח שלהם, אך חוששים לבחור אחרת. יותר מכל הם חוששים שמכאן והלאה הם לא יזכו לטעום את הטעמים שהורגלו אליהם, לא אוכל שהם מכירים ואוהבים, וחושבים שעומדת בפניהם רק בחירה בין אוכל משעמם לאוכל טעים.

להבדיל מבחירות בקלפי, כדאי לדעת שהבחירות שאנחנו עושים עבור הגוף שלנו יכולות להיות טובות ומשמעותיות מבלי לוותר על מאכלים אהובים.

בשלב הראשון אני ממליצה לייצר בבית בסיס תזונתי של מזון כמה שפחות מעובד, מזון איכותי וגולמי.

 

לפני שנעשה את זה, כדאי שנבין מהו מזון מעובד: ברוב המקרים מזון המכיל מעל 5 רכיבים, בדרך כלל בעל חיי מדף ארוכים יותר, זמין להשגה, ולרוב עשיר יותר בשומן, מלח, וסוכר וכמובן דחוס קלורית.

 

לעומתו, תזונה לא מעובדת, ברוב המקרים איננה מכילה תווית, מוגדרת כמזון טרי, עשירה בפירות, ירקות, דגנים, קטניות, חלבונים, אגוזים, שקדים וכדומה.

מחקר שנעשה לא מזמן ע״ 'קווין הול' השווה בין הצריכה של קבוצת נבדקים כאשר צרכו מזון מעובד לעומת מזון לא מעובד- הנבדקים אכלו 3 ארוחות ביום של אוכל מעובד ולא מעובד במשך 14 ימים. בנוסף, קיבלו את האפשרות להוסיף חטיפים.

 

- ()

 

תוצאות המחקר גילו שכאשר הנבדקים אכלו תזונה מעובדת, הם צרכו במומצע ביום תוספת של 500 קלוריות ועלו כ 0.8 ק״ג במשקלם לעומת הקבוצה השנייה אשר ירדה 1.1 ק״ג.

מעבר לעובדה שתזונה מעובדת דחוסה בקלוריות ויכולה להוביל לצריכה קלורית מוגזמת בקלות, ישנם יתרונות נוספים באכילה של מזון לא מעובד כגון: שיפור בתחושת הנפיחות, ערנות מוגברת יותר, לעיתים הקלה במערכת העיכול ושיפור במראה העור.

 

על רקע כל הנתונים הללו, מדוע בעצם רובנו בכל זאת בוחרים בכל יום מחדש מזון מעובד? ישנן לא מעט סיבות. "המצע" של המזונות הלא מעובדים מפתה למדי. השיווק והפרסום האינטנסיביים הם גורם מאוד משמעותי בבחירות שלנו. גם חומרי הצבע, הטעם והריח, לצד השומן, הסוכר והמלח עלולים לגרום לנו לצרוך יותר קלוריות מכפי שאנחנו באמת צריכים. הזמינות של המזון האולטרה-מעובד מעודד צריכה בצורה של נשנושים שלאו דווקא מגיעה מתחושת רעב, אלא מהצורך לאכול חטיף ולאו דווקא ארוחה מסודרת (למשל חטיפים, דגני הבוקר, שתיה ממותקת, תבשילים אישיים להכנה מהירה, מרקי אינסטנט, ועוד) .

 

הבחירה הנכונה

שמנים- את השמן המזוכך במטבח כמו שמן הקנולה או שמן חמניות או תירס, כדאי להמיר בשמנים איכותיים בכבישה קרה שלא עברו תהליכים כימים וחימום בחום גבוה, כי הפעולות האלו גוזלות מהשמן את הערך התזונתי שלו. שמן אבקודו בכבישה קרה, למשל, שמן זרעי ענבים, שמן שומשום (שימוש בצורה מתונה מאחר ויש לו טעם דומימנטי) וכמובן מלך השמנים שמן זית, שאותו הייתי ממליצה לשלב לבישול קצר או לתיבול של סלטים ומנות קרות. לבישול ארוך או שימוש בחום גבוה בתנור הייתי ממליצה להשתמש בשמן אבוקודו, אשר יש לו טעם ניטרלי ומשתלב נפלא בכל מנה, אפילו עם דגים של שבת.

 

תיבול- התחילו להשתמש ביותר תבלינים, פחות רטבים מוכנים מראש כמו רוטב ברבקיו, טריאקי או רטבים עתירים במלח וסוכר למיניהם. אני משתמשת בעיקר בפפריקה אדומה, כורכום, חוויאג׳ למרק, אגוז מוסקט, פלפל לבן ושחור. בתור תחליף לרטבים רצוי להשתמש בסדרת secret aminos שאפשר למצוא בחנויות טבע או אונליין ויש להם תחליף נהדר לסויה, טריאקי ורוטב שום.

 

הוציאו את המיצים מהבית - עברו לשתייה של מים / סודה. במידה ואתם רוצים לגוון אתם יכולים לעשות סודה infused בפירות או עשבי תיבול כמו נענע ולימונית.

 

החליפו את דגני הבוקר הצבעוניים- אפשר לשנות ולהתחיל לאכול גרנולה בייתית.

החליפו את חטיפי האנרגיה המעובדים- תתפלאו לגלות שפירות טריים, שקדים ואגוזים יהוו תחליף נפלא.

 

קינוחים בריאים- יש מגון רחב של מתוקים בריאים, טעימים, שממש לא דורשים מאיתנו להתפשר על הטעם.

והכי חשוב, צרו את השינוי בהדרגה, שלב אחרי שלב, שינוי לוקח זמן ואינו יכול לקרות בין לילה, למדו להכיר את התחליפים הראויים, נסו מתכונים חדשים, ואל תפחדו להעיז, שלב אחרי שלב. עם הזמן זה יהפוך להיות קל יותר, טעים יותר ובריא הרבה יותר.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים