שתף קטע נבחר

משיקגו לירדן בשמחה

דליה נס, בתה וחתנה צועדים לאורך ההיסטוריה בירדן

בשבוע שעבר כתבתי על קבוצת ישראליות משיקגו שבקרה במדינה מוסלמית ידידותית במרוקו, השבוע אני כותבת על ישראלית משיקגו שבקרה בממלכת ירדן מסבירת הפנים והרגישה כמו בבית. דליה נס, בתה, רנה וחתנה דויד שבו זה עתה מביקור בישראל וסיור נפלא בן ארבעה ימים בירדן.

נס למדה באוניברסיטה העברית בעת שירושלים הייתה חצויה והר הצופים הווה מובלעת בתוך השטח הירדני. כלניות (חיילים בריטים) נראו ברחובות ונאסר על סטודנטים לעלות על ההר. "למדתי בבניין טרה סנטה בירושלים המערבית שהוקצה ללימודי משפטים". סיפרה נס, "באחד החופשים הגעתי לשיקגו ונשארתי בה עד היום".

 

מזה שנים נס מבקרת כל שנה בישראל, חברות, משפחה, תיאטראות ומוזיאונים. הרעיון לכלול סיור בממלכת ירדן קרם עור וגידים בשיחה מקרית עם חברתה, רחל דולין. דולין שבה מישראל ותיארה בהתלהבות את ביקורה הנפלא בירדן ואת המדריך הטוב שבזכותו היה הטיול כה מוצלח. נס התרשמה מדבריה והחליטה לשלב ביקור בירדן במסעה ארצה. היא חלקה את האינפורמציה עם בתה וחתנה שנעתרו בשמחה להצעתה. זה לא היה חלום או אגדה. הביקור בירדן נקבע.

נס, ובני משפחתה יצאו מתל-אביב דרך הערבה ולנו בקיבוץ השיתופי קטורה. בבקר הגיעו לחוצה הגבול באילת "יצחק רבין" ועברו את הגבול בקלי קלות. לידיעתכם: בעלי דרכון ישראלי נכנסים בחינם, בעלי דרכון אמריקאי משלמים דמי מעבר אם מבקרים בירדן פחות משלושה ימים.

 

דאוד, המדריך הדרוזי דובר עברית רהוטה, אנגלית וערבית קבל את פניהם בחמימות והקסים את כולם ממבט ראשון. תחנתם הראשונה הייתה העיר עקבה הצופה באילת. ברחובות עקבה לא נראו תיירים מערביים או נשים בשעות הערב. חלק מהגברים חבשו כפיות אדומות.

 

משם נסעו לואדי רם, ערכו טיול ג'יפים באזור וחזו ביפי השקיעה. כדור אש הצולל אל תוך סלעי הכורכר האדומים. מראה הצוקים המתנשאים, ודיונות החול הדהים ביופיו. בדווים מתגוררים באוהלים באזור ואדי רם ובשטח נראו עדרי צאן, גמלים, סוסים וחמורים. את הארוחות והלינה עשו באוהלי האירוח הבדווים. המהלך ביקורם, הבקרים היו חמים אך הלילה היה קר מנשוא והצריך שמיכות רבות כדי להתחמם.

 

מואדי רם המשיכו לפטרה- העיר שאליה התגנבו צעירים נועזים בשנות החמישים. "כה הרבה נאמר על פטרה, אמרה נס "אחד משבעת פלאי העולם, האגדה, השיר וכל הציפיות לסוד קסם המקום אינן משתוות לחוויה האישית, להיות שם. הדרך לפטרה היא במגמת ירידה באורך 1.5 ק"מ. צעידה וישיבה בכרכרה עם סוס בקניון צר השופע נקיקים מקסימים. לפתע נגלה לעיננו מראה שמימי, בניין האוצר המפואר, שלוש קומות גובהו, החצוב בסלע אדום בוהק ונפלא. קריאת התפעלות פרצה בו זמנית מתוכנו. מה רבה הייתה התרגשותנו כשדאוד החל לשיר את "הסלע האדום" וזכר את כל המילים. לדבריו התקופה המתועדת של האזור מתחילה בין המאה הרביעית למאה הראשונה לפני הספירה. בה נטמעה התרבות הנבטית באימפריה הביזנטית.

 

- ()

 

מפטרה נסענו למידבא הנמצאת בקרבת הר נבו. "התרגשות אחזה בי כשעמדתי כמשה על הר נבו וחזיתי בארץ המובטחת". תיארה נס את הרגשתה. "הראות לא הייתה במיטבה. לא ראינו את הים התיכון, אך הצלחנו לראות את יריחו וירושלים. בצד ההר בקרנו במוזיאון משה".

 

לאחר לינה במידבא נסעו לג'רש, העיר המרהיבה בה התיישבו שבטי גד ומנשה מעבר לירדן. הם סיירו באתר הארכאולוגי, המקביל הנמצא בקו גאוגרפי תואם עם עתיקות בית שאן. באתר צפו בשערי ענק, רחבת עמודים מרשימה, תיאטרון רומי, ואפילו שרידי בית כנסת בו נראו כתובות בעברית.

 

- ()

 

בעיר הבירה רבת עמון ביקרו פעמיים. העיר שוקקת חיים ותוססת. שכבות ההיסטוריה באות לידי ביטוי במגוון האדריכלי והאנושי שבה. בינות לקניון האמריקאי המרשים והמודרני לתיירים ועשירים, ישנה עדות לשורשיה העתיקים של העיר. הסיטדל, מצודה עתיקה מתקופת הרומאים ממוקמת על גבעה, משם צפו בכל העיר. בין שלל המקומות בקרו בחביבה, מרכז הבקלאווה והמתוקים, בשוק מודרני ובמרכז למכירת קפה.

 

הטיול הסתיים בחוויה. "כל כך התרגשתי לנסוע דרומה לעקבה בכביש המקביל לים המלח מעברו השני של הגבול. דאוד, שהתרשם מההתרגשות שאחזה באורחיו החליט לסיים את המסע בפיקניק עם לפות, בשרים וירקות על אם הדרך כשעיני הכול צופות בישראל". כך זה צריך להיות שלום ואחווה עם שכנינו.

 

המלצות השבוע

הודאה או קבלה Admissions

סאטירה מבריקה ושנונה של המחזאי הנפלא ג'ושוע הרמון הגורמת לנו לחשוב בביקורתיות על אנשים שאיננו מכירים בהתחלה ואחר כך אנו מגלים שהם "אנו עצמנו". זו קודם כל הצגה אנושית ומעל לכול הצגה חשובה ומלאת הומור. הבימוי נהדר, והמשחק המעולה של כל הקאסט. חמשת השחקנים נפלאים מדהימים את הקהל. אנחנו מאמינים להם ומזדהים איתם. זו בחירה נועזת של מחזה התומך ב"אפליה מתקנת" ומתעמת עם ערכיו בחוכמה.

 

בעלילה שרי רוזן מייסון מנהלת קבלת תלמידים בבית הספר התיכון היוקרתי הילקרסט בניו המפשיר מעלה את אחוז התלמידים השחורים וההיספנים מ-6% ל18%. היא שואפת למגוון מייצג של תלמידים. בעלה ביל מייסון הוא מנהל התיכון החוגג את הצלחתה. בתחילת המחזה מוכיחה שרי את רוברטה, חברת צוות הפיתוח של הילקרסט שתכין קטלוג מגוון מבחינה ויזואלית של תלמידי בית הספר: כהי עור לצד תכולי עיניים.

 

בנם צ'רלי, תלמיד כיתה י"ב, ליברלי המאמין בדו קיום. חברו הטוב ביותר הוא פרי. אך כאשר פרי מתקבל לאוניברסיטת ייל והוא נדחה מאוניברסיטת ייל, אמונתו מתערערת. אחרי הכול ציוניו גבוהים משל פרי, הוא למד שלושה קורסים מתקדמים ופרי למד רק שניים. האם הסיבה שפרי התקבל הוא בעצם היותו שחור? אמו של פרי לבנה ואביו דון, מורה לאנגלית בהילקרסט מעורב. האם פרי אינו כהה עור מספיק עבור הקטלוג אך שחור מספיק עבור ייל? צ'רלי מתקיף את הוריו בנאום קצר ומאשים את אביו בישיבתו בראש המדרגות ובשריפת המדרגות מאחוריו. אחר כך הוא מתעשת ומציע פיתרון ליברלי למצבו.

 

המחזאי ג'ושוע הרמון העלה בתיאטרון את המחזה " יהודים רעים " שהיה סיפור הצלחה. המחזה סאטירי "הודאה" עולה עליו. זו סאטירה מהנה ומקורית היוצרת חשיבה בימתית מעניינת. מדובר בסאטירה אפקטיבית, מהנה וראויה שנוצרה בדם יוצרה. לא רציתי שהיא תיגמר. מומלץ מאד. ההצגה תועלה עד ה-21 במאי.

Theater Wit at 1229 Belmont Ave. Chicago

www.theaterwit.org

 

בעלת דירות landladies

המחזה החדש המועלה בתיאטרון נורת'לייט דן בהומור במשבר הדיור בתחתית החברה בארה"ב. המחזאית שרלין רוטשטיין הושפעה מספרו של הסוציולוג האורבני מתיו דסמונד "המפונים: עוני ורווח בעיר אמריקאית" המתחקה אחר מגפת פינויי עניים מבתיהם, לעיתים אף חמש פעמים בשנה דרך סיפורים אישיים.

בעלילה מרטי (שנסה דויס ) וקריסטין (לאה קרפל) הן שתי נשים המשוועות לשיפור תנאי חייהן. מרטי הקשוחה היא בעלת בניין הדירות המוזנחות. היא סיגלה לעצמה הרגל להופיע ללא הודעה מוקדמת ולוודא שהדיירים שלה מתנהגים בהתאם לרצונותיה. קריסטין השוכרת, אם בודדה לילדה וברקע חברה לשעבר הנקרא "המשורר", שיכור בעייתי (ג'וליאן פרקר). קריסטין מתקשה בממון שכר דירה ממשרתה החלקית בחנות טקו בל בשכר מינימום. קריסטין שוכרת ממרטי דירה מתפוררת עם חור ברצפה, עובש על הקירות, אך כוללת ספה מתפרקת. אוי לעיניים שרואות כזו דירה. אך יחסי חברות עדינים נוצרים בין השתיים המתמודדות עם דילמות של חמלה, "הגינות", חסד, ופינוי. שתיהן נחושות להיות בעלות בית ומודעות לסכנת הפינוי המרחפת מעל ראשיהן.

 

המשחק מצוין, משולב בהומור, 90 דקות ללא הפסקה. הצגה חמודה מומלץ. המחזה יועלה עד ה-20 באפריל בתאטרון Northlight 9501 Skokie Blvd, Skokie לפרטים:www.northlight.org

 

פסח ברקע ובשיקגו הופכת להיות הברודווי החדשה באמריקה.

מה נפתח בעיר?

 

West Side Story המחזמר " סיפור הפרברים" עיבוד מודרני של רומיאו וג'וליה לטוני ומריה הלטינים עם השירים הבלתי נשכחים משחקני ברודווי מפורסמים עם התזמורת של האופרה הלירית ייפתח באופרה הלירית בשיקגו ב- 3 במאי

לפרטים: www.lyricopra.org

 

Footloose המחזמר זוכה פרס הטוני פןטלוס מבוסס על הסרט משנת 1984 על בחור חובב ריקודים משיקגו המגיע לאחת ממדינות המערב התיכון בה אסור לרקוד על פי החוק. הוא נאבק בחוק באלגנטיות ומצליח לשנותו. יפתח בתיאטרון מריאוט ב- 10 באפריל.

www.marriottheatre.org

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים