שתף קטע נבחר

האנטישמיות מתפשטת

בשבוע שבו ציינו את יום השואה, אנחנו עדים לאירוע טרור אנטישמי נוסף בארה"ב. עם עליה של עשרות אחוזים במספר האירועים האנטי-יהודיים באמריקה, היוזמות לעצור את הגל מתרחבות והדאגה גוברת

בשנת 2019, בארה"ב, המדינה הנאורה ביותר בגלובוס, במלאת 80 שנה לפתיחת מלחמת העולם השנייה ורצח יהודי אירופה בידי הנאצים, יש ליהודים סיבה לדאגה.

 

לא פשוט לדבר במושגים כאלו, בשבוע שבו ציינו את יום השואה, אך מדו"ח שפרסמה הליגה נגד השמצה, ניכרת עלייה דרמטית בפשעי שנאה ופיגועים בשנה החולפת.

 

בשבת האחרונה, חצי שנה בדיוק מאז הטבח המזעזע בבית הכנסת עץ החיים בפיטסבורג, רצח שגרם לכולנו לזהות מגמה מדאיגה, נכנס צעיר בן 19 לבית הכנסת של בית חב"ד בפיווי קליפורניה במטרה לחסל יהודים. ילדים, מבוגרים, רפורמים או אורתודוכסים, יהודים באשר הם.

האנטישמיות נגד הקהילה היהודית הגיעה לרמות הקרובות לשיא היסטורי. הדו"ח המסכם השנתי של הליגה נגד השמצה בנושא תקריות אנטישמיות תיעד ‪1,879‬תקיפות נגד יהודים ומוסדות יהודיים ברחבי ארה"ב בשנת ‪2018 לפיכך, שנה זו מדורגת במקום השלישי, כשנה עם מספר התקיפות הרב ביותר שתועדו מאז החלה הליגה נגד .השמצה לתעד נתונים אלו בשנות השבעים‬‬‬‬‬‬.

 

- ()

- ()

 

הדו"ח המסכם השנתי של ה-ADL מתאר אלפי אירועים אנטישמיים, השחתות רכוש, התנכלויות, ותקיפות של ממש, רק בשנה האחרונה עם עלייה של 58%.

הרב מארווין האוייר, חוקר כבר שנים ארוכות את האנטישמיות בעולם, במסגרת מרכז סיימון ויזינטל שבלוס אנג'לס. דיברנו איתו בעבר לא פעם על אנטישמיות בארה"ב ופרסמנו את דבריו כאן ב"ידיעות אמריקה", אבל אחרי השבת האכזרית בקליפורניה גם הוא, לראשונה, מדבר אחרת, לראשונה מביע חשש אמיתי מסכנה מוחשית. "אני מפחד שאנחנו נכנסים לתקופה קשה יותר. עלינו למצוא דרך להגן על הבתים והארגונים היהודים. למעשה, מעולם לא ראיתי באמריקה מצב מסוכן יותר."

 

בדיווחים על האירוע, על המצב, שמענו לא אחת על הפיגוע האחרון כחלק ממגמה נגד מיעוטים, ולא בהכרח אנטישמיות. האייר אומר שלא לקרוא לבעיה בשמה המפורש הוא מהלך מסוכן. "ראינו מה קרה עם חברת הקונגרס עומאר והניסיונות לגנות את האמירות האנטישמיות שלה. הקונגרס הפך את הגינוי לגינוי כנגד שנאה ולא כנגד אנטישמיות. כעת, על הקונגרס להתאחד, לדבר באותה שפה ברורה ולהגיד שאמריקה עומדת נגד אנטישמיות."

 

גם ג'ק רוזן, נשיא הקונגרס היהודי אמריקאי, בן לניצולי שואה שהקים את הארגון במגמה לחזק את היהודים בארה"ב מביע חשש. "התעצבתי מהטרור האכזרי שפקד אותנו שוב, רק חצי שנה אחרי פיטסבורג, ובשבוע שבו אנחנו נזכרים ביום השואה. בפעם הראשונה " מדגיש גם הוא, "אני מרגיש שיש פחד אמיתי ליהודים באמריקה. אנחנו מטרה כעת. כל חיי ידענו שיש אנטישמיות והיו מקרים פה ושם, היו צלבי קרס על בתי הכנסת, אבל השילוב של ריבוי המקרים, המגמה החד משמעית שהמספרים מוכיחים, מעידה שאנחנו בימים אחרים. אנחנו רואים שגם בכירי הציבור שלנו לא ממהרים לגנות את האמירות, את השנאה הגלויה כלפי היהודים."

 

- ()

שנאה נגד קבוצות מסוימות באוכלוסיה, אנטישמיות, לא באמת נגמרת, מסבירים השבוע חוקרים. עם אי הלגיטימיות החברתית, היא עוברת לשוליים, היא נשמרת בסוד והופכת פאסיבית. ככל שהלגיטימיות החברתית, הציבורית עולה, עוברת השנאה מהמחשכים, אל קדמת הבמה. "אני יודע שזו כבר העונה הפוליטית", אומר הרב האייר, "אבל חשוב לציין שאין כאן פוליטיקה והתפקיד של כל נציג ציבור כעת הוא לעצור את המגמה, את הלגיטימיות. במאה הקודמת ,החטא הגדול של העולם היה שהוא התעורר מאוחר מדי, כשחיסלו מיליוני יהודים ועכשיו יש לנו קריאת השכמה. אסור לנו להיות שקטים. זה עדיין לא מאוחר מדי. אולי זה הזמן שגם היהודים באמריקה וכל מי שתומך בהם יצאו לרחובות, מצעד ענק של הפגנת כוח והתנגדות לשנאה. הגיע הזמן שנגיד בפה מלא מה החשש שלנו, כי הוא אמיתי, זה כבר לא משהו ארעי. לפני שהיטלר התאבד", מוסיף האייר, "הוא כתב במכתב האחרון שלו שיקח לעולם עוד דורות עד שיצליחו שוב ללבות שנאת יהודים, אבל לצערי זה קורה מהר יותר".

 

רוזן מציע לקחת את הפתרון מהרחוב אל הקונגרס: "גם בבית הנבחרים שלנו, בקונגרס, יש אמירות אנטי יהודיות או ישראליות, ברוב המקרים זה בא והולך אבל כשאת רואה שנשיא ארה"ב לא מדבר בבירור ובהירות על מה שקרה בשארלוטוויל למשל, ומנגד יש גם בשמאל אמירות מסוכנות כמו אלו של חברת הקונגרס עומאר, כשמחברים בין כל אלו יש מציאות שמעוררת חשש. אחרי שראינו שאין הצהרה ברורה נגד דבריה של עומאר על יהודים וכסף, הצענו את הרעיון להקים שדולה יהודית. קונגרס היום עובד על רוב. שם טמון הכוח. מי שמצליח לגייס רוב, יכול להוביל החלטות. כשהמשחק הוא במספרים זה לא פועל לטובתך כשאתה מיעוט. לכן, הדבר היחיד שיכול לעבוד זו שדולה עם מטרה משותפת. חברים משתי המפלגות שיהוו כוח משמעותי במגמה נגד האנטישמיות."

 

האייר מסכים: "צו השעה אומר שעל מובילי הציבור, בקונגרס, בסנאט, להגיד שאנטישמיות זו מגיפה שהגיעה לאמריקה. לא מספיק לדבר על זה, לקשר את זה עם מקרי שנאה אחרים. אנחנו לא רוצים שיקרה מה שקרה בשנים האחרונות באירופה גם באמריקה. הקהילות היהודיות בעולם חושבות לברוח לישראל מהפחד. אנחנו לא רוצים שזה מה שיקרה כאן, שיהודים ירגישו לא בנוח לגור באמריקה. בימים הקרובים אני עומד לדבר עם מנהיגים יהודים כדי לעשות משהו. עלינו ללמוד מההיסטוריה ויהודים צריכים לדעת שאם חבר הקונגרס שלך לא מוכן להעלות את הנושא הזה הוא לא צריך להיות שם."

 

רוזן מסכם ומוסיף: השבוע, כשכולנו זוכרים את עוולות השואה, האירוע החשוב ביותר ליהודים בהיסטוריה האחרונה, זה השפיע על כולנו, זה השפיע על משפחות כמו שלי. אנחנו מבינים שזה רלוונטי מתמיד. יש כאן תזכורת מפחידה של מה שעלינו לא לשכוח".

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים