שתף קטע נבחר

סיכוי לשינוי

עמותת "סיכוי", ארגון משותף של יהודיי וערביי ישראל פועלת למען שיוויון מלא בין אזרחי ישראל. השבוע הגיעו לסדרת מפגשים עם ראשי הקהילות היהודיות בארה"ב ומצאו אוזן קשבת וכיס פתוח

על עמותת סיכוי בישראל אולי לא שמעתם, אבל את העבודה שלה, אזרחי ישראל מרגישים בשטח. "סיכוי" היא ארגון משותף של יהודים וערבים ישראלים. ביחד, הם עובדים בכדי לקדם שוויון ושותפות בכל התחומים והרמות בין האזרחים הערבים לאזרחים היהודים בישראל.

העמותה פועלת משנת 1991 מול משרדי הממשלה, גופים ציבוריים, השלטון המקומי והציבור הרחב כדי לחולל שינוי מרחיק לכת במדיניות הממשלה כלפי האזרחים הערבים, ולקדם מציאות של חברה משותפת ושוויונית.

 

צו השעה, הם מספרים, הוביל אותם אלינו, והשבוע הגיעו לחוף המזרחי מנכ"לי עמותת סיכוי, רון גרליץ ואמג'ד שביטה, לצד המנכ"לית היוצאת ראונק נאטור.

גרליץ' מספר בראיון ל'ידיעות אמריקה', שאל העמותה הגיע בכלל מהיי טק: "שנים הייתי ראש צוות פיתוח תוכנה, עבדתי בארץ ובעמק הסיליקון, ולפני 13 שנים החלטתי שאני רוצה לתת את הכל למען צדק חברתי."

 

המשכורת, הוא מודה, נחתכה אז ב-50% אבל הוא לא יכול היה להיות שלם יותר עם ההחלטה. "היה לי ברור שאני רוצה להקדיש את הזמן שלי כדי לעשות שינוי בישראל וזה היה חשוב לי מספיק."

 

הוא השלים תואר שני במדיניות ציבורית, הצטרף לעמותת IVL לפיתוח כלכלי בפריפרייה וב-2009 הצטרף ל"סיכוי" ומצא את ייעודו. "מדובר", הוא טוען", "במשימה ישראלית חשובה מאין כמוהה, בעיקר בימים אלו".

 

בסיכוי 32 חברי צוות שעבודים למען שיוון בין אזרחים ערבים ויהודים בישראל. לכל תפקיד יש נציג יהודי ונציג ערבי: "אנחנו מנהלים החלטות משותפות לחלוטין והעבודה שלנו היא בעיקר מול משרדי הממשלה ומוסדות ציבור. יש הרבה מאמצים כאלו ברמה החברתית, אבל אנחנו מאמינים שהשינוי יגיע כשהמדינה תשנה את המדינויות שלה."

 

גרליץ' מציג מצב מורכב: "המדיניות של הממשלה כלפי המצב היא סכיזופרנית, כשמצד אחד ישנה מתקפה פוליטית של הסתה כפי שלא ראינו מעולם בישראל. דברים כמו חוק הלאום, או ההסתה חסרת התקדים בבחירות האחרונות, כשהמסר הוא שאלו אזרחים סוג ב'. מצד שני", הוא מדגיש, "דווקא היום, התקציבים עוברים לשם, לחברה הערבית ויש יותר ויותר תקציבים לקהילה, ושינויים קורים. אנחנו גאים להיות חלק משהינוי הזה."

 

- ()
רון גרליץ'.

 

ההסבר לשני הקטבים הללו שפועלים במקביל, פשוט לדעתו: "יש גורמים בממשלה, כולל העומד בראשה, שפועלים נגד הערבים כלפי חוץ, כדי לספק את מה שהבוחרים שלהם היו רוצים לשמוע. בתחום הכלכלי לעומת זאת", הוא מסביר, "יש אינטרס דרמטי לשלב את הערבים 2, אשר מהווים 20% משוק העבודה, בעיקר על רקע חוסר שיתוף הפעולה מצד החרדים בכניסה לשוק העבודה. הממשלה מבינה את הנתונים ויודעת שאם ערבים לא יהיוו חלק משוק העבודה, הכלכלה הישראלית לא תשרוד עוד 20 שנה. זו הצהרה כלכלית ברורה של משרד האוצר."

 

בשנת 2015 קיבלה הממשלה את החלטה 922 , הידועה כהחלטת 15 המיליארדים, לשיפור תנאי החברה הערבית ושילובם בשוק העבודה. מאז 2 המגמות הבולטות הללו החריפו. מצד אחד המדיניות ממומשת, יש שיפור בחינוך, בתכנון קרקעי ושיפור כללי של המצב בכלכלי חברתי של הערבים עם נוכחות גדולה יותר בשוק העבודה, ומצד שני, המתקפות כלפי האזרחים הערבים, במגמת עלייה. "אנחנו במאי 2019 ואני מתגעגע לרטוריקה של נתניהו כלפי הערבים ב2015. הממשלה משחקת באש."

 

על רקע זה, הגיעו נציגי העמותה לארה"ב בשיתוף עם 'טסק פורס' ונראה שמצאו כאן אוזן קשבת. "הגענו כמו בכל שנה לצורך גיוס כספים ואנחנו רואים שבשנים האחרונות הקהילה היהודית תומכת בשיוויון שאנחנו מקדמים, יותר מאי פעם. הם מבינים מה זה להיות מיעוט. בעשר השנים האחרונות הם הבינו שמי שאכפת לו מישראל, ירצה שהיא לא תפלה חברות מיעוט. הם מבינים שכשמזרימים כסף רק ליהודים, הם מחריפים את הבעיה ואני שמח להיות חלק מהשינוי הזה במחשבה ובמגמה. המדיניות של הממשלה בשנים האחרונות", מוסיף וחוזר, "הוביל אותם להבנה שזה מצב חרום. חוק הלאום הוא שבר גדול ליהודי ארה"ב והם, כמיעוט מקומי, מוטרדים. לכן הם מוכנים גם להשקיע בארגון כמונו."

 

בשנים האחרונות עמותת סיכוי עובדת מול משרדי הממשלה לקידום המדיניות כלפי אזרחים ערבים. היא מפעילה אדבוקציה משמעותית מול בכירים במשרדים ממשלתיים ומפעילה לחץ ציבורי. "אנחנו מציגים טענות גם דרך התקשורת, ובגלל שהממשלה בעצמה יש לה אינטרס להשקיע בחברות הערביות, הם עובדים איתנו. כל זה מאפשר לנו לעשות שינוי."

 

העמותה פועלת בדרכים שונות כדי להפוך את החברה הערבית בארץ לשוויונית: "אנחנו שמים דגש על קידום חברה משותפת באלמנטים הלא תקציביים, כמו קידום השפה הערבית במוסדות ציבוריים כמו בתחבורה, למשל. הממשלה קיבלה לאורך הרבה שנים את ההמלצות שלנו היום יש יותר קווי אוטובוס לאזרחים הערבים ויש להם הרבה יותר אפשרויות מצב ולאין שיעור לעומת מה שהיה, מה שבעיקר מקדם את הנשים הערביות. אנחנו גאים בהמלצות שהבאנו לממשלה להחלטות הכלכליות וגאים לדווח כי הממשלה אימצה את חלקן, כמו למשל החלטות לקידום תחבורה ודיור של האזרחים הערבים. עבדנו גם מול רכבת ישראטל להכניס את השפה הערבית ברכבת ואכן השילוט כולו הוחלף. מבחינתנו" אומר גרליץ', "זה קשור לזכויות קולקטיביות וסביבה דו לשונים ומשותפת ואנחנו גאים בהישג הזה. בינתיים אני חייב לציין שאנחנו מצליחים גם לעבוד עם משרדי הממשלה, לפחות בשיח פנימי. אנחנו עדיין לא מצליחים לעצור אותה מלתקוף את ערביי ישראל."

 

כספים אינם המטרה היחידה לביקורם כאן. חשוב להם להפיץ את הנרטיב שהם מזהים בישראל ולנסות, מכאן, לפעול למיגורו. "חשוב לנו להיפגש כאן עם מקבלי ההחלטות ולספר להם על המציאות כפי שהיא. מציאות מורכבת במסגרתה ממשלת ישראל צריכה לדעת שהיא עוברת כל גבול ואנחנו רואים שהקהילה היהודית פה מקבלת אותנו באוזנים פתוחות והדברים שאנחנו אומרים מטרידים אותם מאוד. אנחנו מקווים", הוא מסכם, "שהקהילה בארה"ב תגביר את קולה ותגיד לממשלת ישראל את הדברים האלו."

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים