שתף קטע נבחר

בחירות 2020

למה כדאי לכל ישראלי להתעניין בבחירות לנשיאות ארה"ב

אמנם הבחירות לנשיאות ארה"ב יתקיימו בעוד יותר משנה, אבל המירוץ לבית הלבן בעיצומו כבר כמה חודשים טובים ומתחיל לצבור תאוצה. בשבוע הבא יתקיים הסבב השני של עימותים בין המועמדים מהמפלגה הדמוקרטית המתחרים על הזכות לייצג את מפלגתם במירוץ נגד הנשיא המכהן דונלד טראמפ.

 

על הבמה יעמדו זה לצד זו, בשני ערבים נפרדים, 20 מועמדים - חלקם מוכרים יותר, חלקם מוכרים פחות, וחלקם אנונומים לגמרי. בין הדמויות היותר מוכרות יעמדו סגן נשיא ארה"ב לשעבר ג'ו ביידן, הסנטור היהודי מוורמונט ברני סנדרס, ראש עיריית ניו יורק ביל דה-בלזיו, הסנטורית מקליפורניה קמאלה האריס, הכוכב הצעיר פיט בודיג'איג', ועוד.

 

אז מדוע כדאי לצפות בעימותים האלו ולמה להתעניין בכלל במירוץ? הנה שלוש סיבות טובות:

 

נושאי חוץ וביטחון חשובים לישראל

נושאי חוץ מטבעם אינם נוטים לתפוס נפח גדול בעימותים הפנים-מפלגתיים, אך ישנם נושאים כבדי משקל שלהם השפעה ביטחונית ודיפלומטית מכרעת על שלום העולם, וכמובן גם על המזרח התיכון וישראל. נושאים כמו מלחמת הסחר עם סין, האיום הגרעיני מצפון קוריאה, והמלחמה המתמשכת של ארה"ב בטרור נחשבים נושאים שכל מועמד לנשיאות חייב לגלות בקיאות בהם, וכן ולהציג תכנית סדורה לכשייבחר להוביל את המדינה החזקה בעולם.

אחד הנושאים הבוערים ביותר, כצפוי, הוא המתיחות הביטחונית במפרץ הפרסי בין ארה"ב לאיראן אשר נמצאת על סף רתיחה. בעימות הקודם נשאלו המועמדים האם היו מחזירים את ארה"ב להסכם הגרעין עם איראן לאחר שהנשיא טראמפ פרש ממנו בשנה שעברה. כל המועמדים, מלבד הסנאטור קורי בוקר מניו-ג'רזי, הרימו את ידם ואמרו שיחזרו להסכם שנחתם בין ארה"ב לאיראן ב-2015. מבין כל המועמדים, היה זה רק הסנטור בוקר שציין כי ינסה לפתוח במו"מ עם הרפובליקה האיסלמית להשגת הסכם טוב יותר שיענה גם על שאלות ביטחוניות אחרות מלבד תכנית הגרעין. אין כל ספק כי כל מי שביטחון ישראל חשוב לו – אמריקאים וישראלים כאחד – ישמחו לשמוע כיצד המועמדים הדמוקרטים מתכוונים לנהוג לכשיבחרו לנשיאות.

 

גכ ()
קאמלה האריס.

 

נושאי פנים משפיעים על חיינו בצורה ישירה

אמנם כישראלים החיים בארה"ב, הנושאים החשובים לנו סבים סביב ישראל, המצב הביטחוני, ותהליך השלום. אבל נושאים כמו הגירה, ביטוח בריאות, מיסוי, חקיקה נגד כלי נשק, ויחסי שחורים-לבנים משפיעים על חיינו בצורה הישירה ביותר ולכן כדאי מאוד לשים אליהם לב. בנוסף, נושאי הפנים הם הנושאים שעל גבם נבחרים המועמדים, ואיתם ינצחו (או יפסידו) את המירוץ לנשיאות.

 

נושא ביטוח הבריאות הוא כנראה הנושא המרכזי ביותר בבחירות הללו. הוא נוגע לכל אחד מאיתנו (אמריקאי או ישראלי ברילוקיישן) בעיקר בגלל הסכומים הגדולים שאנחנו משלמים בכל תלוש משכורת, ובעלויות הגבוהות של ביקורים אצל הרופא ותרופות מבית המרקחת. מועמדים כמו הסנטורית ממסצ'וסטס אליזבת' וורן והסנטור סנדרס מייצגים עמדה "פרוגרסיבית" מאוד ומציעים להפוך את מערכת הבריאות האמריקאית למשהו דומה למה שאנחנו מכירים מקופת החולים בישראל: ביטוח ממלכתי דרךMedicare או לכל הפחות אפשרות לבטל את הביטוחים הפרטיים ולקבל כיסוי מהמדינה במקומו (וביותר זול). השאלה היא רק באיזו עלות תקציבית מדובר והאם נאלץ לשלם יותר מיסים בגלל זה.

 

גכ ()
ג'ו ביידן.

 

נושא ההגירה לארה"ב גם הוא בראש הכותרות לאחרונה, כשאנחנו נחשפים לעיתים תכופות לעדויות קשות על המצב המחפיר של מהגרים בלתי חוקיים ממרכז אמריקה הנמצאים במתקני כליאה על גבול מקסיקו. בתחילת החודש הקהילה היהודית בארה"ב געשה ורעשה כאשר שחברת הקונגרס הדמוקרטית מניו-יורק אלכסנדריה אוקסיו-קורטז הכעיסה רבים כשהשוותה את מתקני הכליאה הללו למחנות ריכוז. אנחנו בקונגרס היהודי האמריקאי גינינו את התנאים המחפירים בהם כלואים המהגרים, אבל גם תקפנו באופן חריף את השימוש שעשתה חברת הקונגרס קורטז בזכרון השואה ובשעתה האפלה ביותר של העם היהודי כדי לקדם אג'נדה פוליטית.

 

רבים הנמצאים כרגע בתוך תהליך של גרין קארד או קבלה של ויזת עבודה מרגישים מקרוב את השינויים ואת המחיר של המצב כעת ומבינים את ההשפעות של מדיניות ההגירה של הנשיא טראמפ עם זמני ההמתנה ארוכים מהרגיל ותחושה כללית של סחבת שפוגעת בכל אחד המנסה להגר או לעבוד בארה"ב באופן חוקי.

מי שיחליף את טראמפ ישפיע מאוד על החיים של כולנו.

 

שורת המועמדים הדמוקרטים מגוונת מאוד, הן מבחינה אישית, והן מבחינת התפיסות המדיניות והכלכליות-חברתיות שלהם. ישנם מועמדים מתונים (moderate) כמו סגן הנשיא ביידן, הסנטורית ממינסוטה איימי קלובצ'ר, הסנטור בוקר, והסנטורית האריס הרוצים לשמר מצב קיים בלי לעשות מהפיכות גדולות מידי. מולם עומדים מועמדים המייצגים עמדה פרוגרסיבית שמאלית בהרבה כמו הסנטורית וורן, הסנטור סאנדרס, וחבר הקונגרס לשעבר מטקסס בטו אורורק, הדוגלים בשינוי עמוק של מערכות השילטון.

 

שאלת זהותו של מועמד המפלגה הדמוקרטית שירוץ נגד הנשיא טראמפ גם חשובה מאוד לקהילה היהודית וגם לישראלים. מאז הושבע לתפקידו בינואר 2017, דונלד טראמפ מיצב את עצמו כאחד הנשיאים הכי הפרו-ישראלים שישבו אי פעם בבית הלבן. הוא הכיר בירושלים כבירת ישראל, העביר את השגרירות האמריקאית מתל-אביב לירושלים, הכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן, ותמך בצורה נלהבת בראש הממשלה נתניהו ובמדיניות ממשלתו. למרות הנטייה השמאלית של רוב המועמדים, כל המועמדים שנשאלו על כך בחודשים האחרונים ענו שלא יחזירו את השגרירות האמריקאית לתל-אביב לכשיבחרו.

 

אחת השאלות המרכזיות המעניינות את הישראלים היא האם המועמד מטעם המפלגה הדמוקרטית יבטיח להמשיך את מדיניותו של טראמפ כלפי ישראל או שמא ינסה את ידו במדיניות יותר מאוזנת על מנת לקדם הסדר קבע עם הפלסטינאים.

 

אמנם צפייה מרוכזת בשני עימותים בני שעתיים בין 20 מועמדים דמוקרטים אנונימיים נשמעת כמו פעילות למטיבי לכת בלבד, אך ישנם נושאים אשר חשובים לנו כישראלים וכחלק מהקהילה היהודית והאמריקאית בה אנחנו חיים. כעת, חשוב מאי פעם להתעמק בשאלות הקשות וללוות את התהליך כבר מעכשיו ועד לבחירות שישפיעו על כולנו.

 

לכל אותם אנשים אשר מעוניינים ללמוד עוד על המועמדים ועל הנושאים החשובים האלו, גלשו לאתר של הקונגרס היהודי האמריקאי "המדריך היהודי לפוליטיקה האמריקאית" ושם תוכלו לבחון מקרוב כל מועמד. אם חלקנו לא יוכל להצביע בבחירות לנשיאות, לפחות נוכל להחכים ולנסות להשפיע על חברינו האמריקאים.

 

JewishPoliticalGuide.com

 

אבידע לנדאו הוא ראש תחום תקשורת ופעילות ציבורית בקונגרס היהודי האמריקאי. במשך כ-10 שנים כיהן כיועץ תקשורת בשגרירות ארה"ב בישראל ולפני כן ככתב חדשות בסוכנות הידיעות רוייטרס.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים