שתף קטע נבחר

הקול היהודי

הסקרים שהתפרסמו השבוע אודות הבחירה הפוליטית של יהודי ארה״ב בחוף המערבי לעומת המזרחי, חושפים נתונים מפתיעים. כל הפרטים

בימים האחרונים התפרסמו שני סקרים מעניינים בצידה המערבי כמו גם המזרחי של ארה"ב, שני האזורים עם האוכלוסייה היהודית הגדולה והענפה ביותר: ניו יורק ולוס אנג'לס. שני הסקרים עסקו בסוגיות פוליטיות לקראת הבחירות לנשיאות, וכללו שאלות על בחירת מועמד מועדף להתמודדות מול הנשיא טראמפ בבחירות של שנת 2020. מעניין לגלות עד כמה היו התוצאות שונות בשני צידי היבשת.

 

ראשית, בסקר שנערך ע"י מכללת סיינה במדינת ניו יורק נמצא כי יהודי ניו יורק מעדיפים את סגן נשיא ארה"ב לשעבר ג'ו ביידן כמועמד המפלגה הדמוקרטית לבחירות 2020. תוצאות הסקר חושפות כי 29% מיהודי ניו יורק הצהירו כי יצביעו עבור ביידן, 16% מתוכם יצביעו עבור הסנטורית אליזבת וורן, 4% מהיהודים יעניקו את קולם לסנטור היהודי ברני סנדרס וכנ״ל גם לראש עיריית סאות' בנד פיט בוטיג'ייג'. 2% מהם יציבעו עבור הסנטור קורי בוקר, השכן מניו ג׳רזי והסנטורית איימי קלובוצ'אר, כאשר הסנטורית קמלה האריס וחברת הקונגרס טולסי גאברד סוגרות את הרשימה עם 1% בלבד של תמיכה בכל אחת.

 

בסקר השני, בחלק המערבי של ארה״ב, אשר נערך ע"י מכון "פט בראון לענייני ציבור" באוניברסיטת "קליפורניה סטייט" בלוס אנג'לס, נמצא כי המצביעים היהודים במחוז לוס אנג'לס תומכים באליזבת' וורן באופן גורף על פני יריביה במפלגה הדמוקרטית. על פי הסקר, 38% מהיהודים באל.איי יצביעו עבור וורן, כאשר הרחק מאחור נמצאים ג'ו ביידן עם 15% תמיכה, וברני סנדרס עם 14% תמיכה. אחריהם קיבלו בוטיג'ייג' 9% מהקולות היהודיים, והאריס קיבלה 7% בלבד.

 

מצא את ההבדלים

 

מדוע אם כך, ישנו שוני מובהק כל כך? קשה לבסס את הסיבות לכך, אך נראה שישנם מספיק הבדלים תרבותיים, פוליטיים, ודתיים בין יהודים בחוף המזרחי ובין אחיהם בחוף המערבי שיביא לכך שבניו יורק יתמכו במועמד מתון (ביידן) ובלוס אנג'לס יתמכו במועמדת ליברלית, פרוגרסיבית (וורן). רמז לכך אולי מצוי בהרכב הקהילה היהודית, כאשר ישנם מספר רב יותר של אורתודוקסים בניו-יורק לעומת לוס אנג'לס, וזה מטה את הכף לכיוונו של המרכז המתון לעומת השמאל הליברלי.

 

באופן דומה, ייתכן ויהודי קליפורניה ליברלים יותר בדעותיהם הפוליטיות מיהודי ניו יורק. תוצאות אלו פחות או יותר תואמות את העדפותיהם של האוכולוסיה הכללית בשני המקומות הללו, עובדה המצביעה על כך שחברי הקהילה היהודית רואים את עצמם קודם כל כאמריקאים ורק אז כיהודים-אמריקאים וכלל לא חשים כי הם נבדלים מהאוכלוסיה הכללית של מקום מגוריהם.

 

בנוסף לשאלות על המועמדים הדמוקרטים, נשאלו שאלות גם על תפקודו של הנשיא טראמפ ומידת התמיכה בו. בסקר הניו-יורקי, 61% מהנשאלים היהודים הודיעו באופן קטגורי כי לא יצביעו עבור הנשיא המכהן בבחירות 2020 לעומת 33% שאמרו שכן שיצביעו עבורו. תוצאה זו תואמת באופן כללי את דעותיהם של כלל המצביעים הניו-יורקים, שאמרו בסקר כי 66% לא יצביעו עבור הנשיא בן עירם לעומת 28% בלבד שאמרו שישלחו אותו בחזרה לבית הלבן.

 

באופן דומה ואף בולט יותר, בסקר של יהודי לוס אנג'לס, 74% מהנשאלים אמרו כי לא יצביעו לנשיא טראמפ בבחירות הקרובות. גם תוצאה זו תואמת את הלך הרוח הכללי בקליפורניה, שם על פי סקר של אוניברסיטת קליפורניה שבברקלי, 29% בלבד היו מצביעים לטראמפ לעומת 67% שהיו מצביעים עבור מועמד דמוקרטי.

 

תוצאה מעניינת נוספת פילחה את המצביעים היהודים בלוס אנג'לס על פי תמיכתם המפלגתית: 54% הזדהו בתור דמוקרטים, 30% כעצמאיים, ורק כ- 13% כרפובליקנים. בנוסף, מצביעים יהודים-אורתודוקסים מבדילים את עצמם מיתר הקהילה היהודית, כאשר 43% מתוכם הזדהו כרפובליקנים ואף 70% מהם הביעו תמיכה בתפקודו של הנשיא טראמפ.

 

אליזבת וורן וג'ו ביידן (צילום: MCT ,AFP)
אליזבת וורן וג'ו ביידן. במי תומכים היהודים?(צילום: MCT ,AFP)

 

על רקע כל אלו, עובדה אחת בולטת במיוחד. במירוץ לבחירות המועמד הדמוקרטי ישנו מועמד יהודי, הסנטור ברני סנדרס מוורמונט. למרות שסנדרס מדבר בגאווה על היותו יהודי ועל ילדותו בברוקלין כבן למהגרים מפולין, סנדרס לא הצליח לגייס את תמיכתם של יהודי ארה"ב.

 

ניתן אולי להסביר את חוסר התמיכה הזו בכך שמיצב את עצמו כאחד המבקרים הבולטים ביותר של ישראל מקרב המועמדים הדמוקרטים. זהותו היהודית עלולה אפילו לפגוע בו יותר, מכיוון שייתכן ויהודים רבים חשים אכזבה עמוקה מכך שהוא תומך נלהב בזכויותיהם של הפלסטינים ומהקריאות שלו להתנות או לצמצם את כספי הסיוע הביטחוני שישראל מקבלת מארצות הברית.

 

מסקירת כל הנתונים שעלו, למרות הכתוב לעיל, יש לקחת את הסקרים הללו בערבון מוגבל מאוד. המערכת הפוליטית נמצאת במצב נזיל מאוד וישנה עוד דרך ארוכה עד להצבעות האמת בשנה הבאה. ישנה עובדה אחת ברורה שחשוב לקחת בחשבון בנוגע ל"קול היהודי" בארה"ב: באופן עקבי ומובהק יהודי ארה"ב נוטים לצידה השמאלי של המפה הפוליטית, כאשר בשלושת העשורים האחרונים הם הצביעו בטווח שבין 65% ל-80% עבור מועמדים דמוקרטים על פני מועמדים רפובליקנים. נותר רק לגלות מי מבין המועמדים הדמוקרטים יגיע לקו הגמר, והאם ל"קול היהודי" תהיה השפעה מכרעת על זהות המנצח, או המנצחת.

 

את הרשימה המלאה של כל המועמדים לנשיאות וכן את עמדותיהם של כל אחד בנושאים החשובים לקהילה היהודית ולישראל ניתן למצוא באתר הקונגרס היהודי האמריקאי: www.JewishPoliticalGuide.com.

 

אבידע לנדאו הוא ראש תחום תקשורת ופעילות ציבורית בקונגרס היהודי האמריקאי. במשך כ-10 שנים כיהן כיועץ תקשורת בשגרירות ארה"ב בישראל ולפני כן ככתב חדשות בסוכנות הידיעות רוייטרס.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: mct
במי תומך הבוחר היהודי?
צילום: mct
מומלצים