שתף קטע נבחר
 

בזכותה של נשמה נוצר עולם ומלואו

״שלוה" פועלת בשלושים השנים האחרונות לשיפור איכות החיים של ישראלים עם צרכים מיוחדים, שילובם בחברה וסיוע למשפחותיהם. קלמן סמואלס, מייסד ״שלוה״ הגיע השבוע עם סיפורו המרגש לשיקגו

ביום שישי שעבר דיברתי עם הרב קלמן סמואלס נשיא ומייסד ארגון "שלוה" המפעיל מסגרות חינוך מיוחד וטיפול מקצועי לאלפי אנשים עם מוגבלויות מגיל אפס ועד בגרות ומעניק תמיכה לבני משפחותיהם.

קלמן הגיע לשיקגו בכדי להציג את נפלאות "שלוה ישראל" המרכז הגדול ביותר בעולם בפני חברי הקהילה היהודית בשיקגו. בהזמנת אביב ועינת עזרא הרצה בפני מנהיגי קהילה בקונסוליה. בין השאר, נשא דברים בבתי כנסת שונים בעיר והשתתף בשני אירועים פרטיים, בביתם של משפחת רובינזון ובמשרד עורכי דין Lew Greenblatt בעיר. at Reed Smith מטרת ביקורו הייתה יצירת קשרים ותמיכה בקידום "שלוה" הפועלת בשלושים השנים האחרונות לשיפור איכות החיים של אנשים עם צרכים מיוחדים, שילובם בחברה וסיוע למשפחותיהם.

 

כל הדלתות היו פתוחות בפני קלמן סמואלס, סטודנט קנדי בן למשפחה יהודית חילונית. הוא היה סטודנט מצטיין וזכה במלגת לימודים באוניברסיטה, השמיים היו הגבול. קלמן התקבל לחוג הפילוסופיה היוקרתי באוניברסיטה ובחופש הגדול טס לצרפת. הוריו ציפו ממנו לגדולות: פרופסור לפילוסופיה, או מדען. בדרכו לצרפת בקשה ממנו אימו לבקר משפחה רחוקה בישראל. קלמן שמעולם לא ביקר בארץ נעתר לבקשתה והגיע ארצה לשבועיים.

 

בגיחתו הקצרה בישראל בהיותו בן 18, נהנה מאד מהאווירה, מהאנשים ומהאקלים. בעקבות פגישה מקרית באילת עם רב חב"די שמעולם לא הכיר החל בתהליך של חזרה בתשובה. במהלך השיחה שהתפתחה בין השניים שאל אותו הרב לאן פניו מועדות? כשהשיב לו "התמחות בצרפתית ובתרבות המערבית. הציע לו הרב להשתתף בקורס קיץ בן שישה שבועות שהעביר לסטודנטים יהודים בכפר חב"ד לחקר התרבות היהודית העשירה." טענתו היתה "מדוע לחקור תרבות מערבית מבלי להכיר את התרבות היהודית? " קלמן השתכנע, נרשם לקורס ונשבה בקסם היהדות, משם למד בישיבה והוסמך לרבנות. הביקור הקצר בישראל התארך ליובל שנים ויותר.

 

עיתעית ()
ספרו של סמואלס. חלומות שלא חלמתי

 

קלמן נישא למלכי והקים משפחה. בנם השני יוסי, תינוק בריא וחייכן קבל בגיל אחד עשר חודשים חיסון משולש פגום שגרם לו נזק בלתי הפיך: עיוורון, חרשות והיפראקטיביות וחוסר יכולת לתקשר עם הסובבים אותו. החיים היו קשים מנשוא. לבני הזוג סמואלס היה קשה מאד להתמודד עם המוגבלויות המורכבות של יוסי. אנשים עם כוונות טובות הציעו להם להוציא את הילד מהבית ולאשפזו במוסד. קלמן ורעייתו מלכי סרבו להיפרד מיוסי והעניקו לו את כל אהבתם. מלכי נדרה נדר שאם בעזרת השם יוסי יוכל לפרוץ את חומות השתיקה תקדיש את חייה לתמיכה במשפחות עם ילדים בעלי מוגבלויות קשות

.

כשמלאו ליוסי שמונה שנים אירע הנס. מאמציה של מורה חרשת נפלאה בבית ספר לחרשים נשאו פרי. היא הניחה את כף ידו של יוסי על השולחן ובכף ידו

השנייה על אותיות מובלטות ש-ו-ל-ח-ן בשפת הסימנים. יוסי החל ללמוד בתשוקה מילים רבות. חיוכו הראשון מאוזן לאוזן היווה סימן ראשון לבניית תקשורת עם הסביבה. כל בני המשפחה למדו לאיית ולתקשר עם יוסי. לפתע הוא הדהים את כולם באופיו החביב ושמחת חייו.

 

בעקבות השינוי המפתיע בבנה, החליטה מלכי סמואלס שהגיע הזמן להגשים את נדרה. קלמן היה העזר כנגדה וכך נולדה שלוה ב-1990. בהתחלה, שכרו דירה בירושלים ובניצוחה של מלכי העניקו לששת הילדים הראשונים עם מוגבלויות קוגניטיביות או פיזיות תוכניות טיפול, פעילויות העשרה וכישורי חיים. יום אחד בשבוע לנו הילדים בדירה והמשפחות זכו בהפוגה, נשמו לרווחה והרגישו שאינן לבדן. לאור הביקוש הרב נשכרו שתי דירות. עד מהרה התברר שמאות משפחות נמצאות במצב הזה ומבקשות ליהנות מן השירותים ששלוה מציעה. בשנת 2000 הוקם המרכז הלאומי של שלוה שגודלו 22,000 מ"ר. המרכז משרת מידי שבוע למעלה מ-2000 ילדים. המרכז כולל אודיטוריום, בריכות שחיה הידרותרפיות, בית קפה חברתי, חנות חברתית, פארק שילוב, דירות הכשרה לחיים עצמאיים ועוד היד נטויה.

 

גולת הכותרת של ההצלחות, היא יצירת להקת שלוה המופלאה במסגרת תכנית המוסיקה של המרכז מתוך אמונה ביכולתם של נערים עם מוגבלויות להגשים כל מטרה ולזכות את הוריהם בנחת. למנהלה המוסיקלי של הלהקה שי שושן, לוחם צה"ל שנפצע במהלך שירותו היה חזון. הוא רצה ליצור להקה מוסיקלית ככלי העצמה וביטוי אומנותי עבור נערים ומוגבלויות וראה את שפת המוסיקה כמגשרת בין אוכלוסיות שונות. קלמן סמואלס תמך בו ובלהקה לאורך כל הדרך. שמונת המוסיקאים המופלאים של להקת שלוה, ביניהם נערים ונערות עם מוגבלות התפרסמו כשהעפילו לשלב הגמר בתוכנית האירוויזיון. הלהקה וויתרה על האפשרות להשתתף בתחרות האירוויזיון בשל חילול שבת והופיעה בחלק האומנותי בחצי הגמר בפני 200 מיליון צופים. הופעתה המסה לבבות והדהימה את כל העולם. בטלוויזיה, בעיתונות ובכל הרשתות החברתיות קבעו לב אחד: "להקת שלוה היא המנצחת האמיתית באירוויזיון".

 

קלמן סמואלס מייסד שלוה כתב ספר " חלומות שלא חלמתי". מסע סוחף, מרגש, ומטלטל של חייו, שופע השראה שבזכותה של נשמה אחת, נשמתו של יוסי נוצר עולם ומלואו, עולם של עזרה ונתינה לזולת, עולם של קבלת השונה, עולם המקדם אהבה, מצוינות ועזרה. עולם המוכיח לנו שלא עבור עצמנו אנו נולדים. הקלה על כאבם של אלפיים המשפחות, מסייעת לשכוח את כאבנו אנו. על פי דבריו של הרב קוק "יסוד האושר הוא: אהבת האמת בשכל, אהבת היושר בחיים, אהבת היופי ברגש ואהבת הטוב במעשה. ניתן לרכוש את הספר המרתק באמזון ולסייע לעמותת שלוה בישראל.

 

לפרטים: www.shalva.org

 

המלצות השבוע

Dead Man Walking גבר מת מהלך

מכונית מוארת עומדת על הבמה, זוג רקדנים מתנה אהבה ולפתע מופיעים שני שיכורים אלימים. אחד מהם מנסה לאנוס את הבחורה וכשזו צווחת הוא יורה בה ובבני זוגה. הרוצח נתפס על זרועו מקועקע צלב הקרס. הוא נידון למוות בלואיזיאנה. באופן דרמטי זה נפתחה האופרה המדהימה "גבר מת מהלך" באופרה הלירית בשיקגו.

הגרסה האופראית נכתבה בעקבות הסרט Dead Man Walking בכיכובם של סוזן סרנדון ושון פן. העלילה מגוללת את סיפורה של הנזירה הלן בגילומה של (Patricia Racette ( שחקנית וזמרת סופרנו נפלאה המפתחת קשר מכתבים ייחודי עם ג'וסף דה בושר, הנידון למוות בגילומו היוצא דופן והמדהים של הטנור Ryan Mckkinie. הלן מגיעה לבית הסוהר ומלווה את הפושע עד לרגע הוצאתם להורג. היא זוכה במטר של קיטון ביקורת ממשפחות הקורבנות שלא מבינים מדוע אינה מלווה אותם, מדוע הם לא זוכים לניחומים לאחר שאבדו את יקיריהם ואילו הפושע שאנס ורצח זוכה בתמיכה. האופרה מעלה נושאים רבים לשיחה. נושא החרטה והמחילה. הלן מבקשת לכעוס ולזעום על הפשע המתועב והמזעזע ולמחול לאיש שבצע את הפשע. האם באמת אפשר לסלוח לרוצח כשגופת המת מוטלת לפניך? האם אין סכנה לאנושות שהרוצח יבצע פשעים נוספים?

עם הוצאתו להורג הלן שואלת את משפחת הקורבנות אם הריגתו סיפקה את יצרם וגרמה להם עונג? זו שאלה שתמיד נשאלת בארץ. האם המחבל נתפס? האם הוא נהרג? מדוע מותו של מחבל נותן לנו סיפוק? האם מותו ישיב לחיים את יקירנו?

האופרה הייתה מהממת, ביטוי של עוצמה, אשמה וגאולה . צוות השחקנים המצוין כלל את מקהלת ילדי שיקגו בניצוחה של ג'וספין לי שהביאה קרני אור לסיפור טרגי זה. קולותיהם השמיימיים של הזמרים והשחקנים רגשו את הקהל. זו הייתה הפקה גרנדיוזית, בעלת עיצוב בימתי יפהפה מסצנת הפתיחה האפלה והמאיימת ועד רגע העקידה. התפאורה מתחלפת, התלבושות מסוגננות והתאורה החלומית היו מרשימים. זו הייתה חוויה בלתי רגילה. לא להחמיץ! מומלץ מאד.

האופרה תועלה עד ה-22 בנובמבר ב-Lyric Opera House, 20 N. Wacker Drive Chicago

לפרטים: www.lyricopera.org

 

 

שלושת המלכות The Three Queens

שלוש דמויות יוצאות דופן – חוויה אחת בלתי נשכחת.

האופרה “שלוש מלכות” בכיכובה של סנדרה רדבנובסקי מגיעה לשיקגו לשלוש הופעות בלבד. באופרה של Grace Donizetti מככבות שלוש נשים יוצאות הדופן בהיסטוריה: מרי סטיוארט הגאה, אן בולין הנלהבת והמלכה אליזבט האדירה. לכל אחת מהן תפקיד מדהים לזמרת אופרה שקולה יפרוץ את הקשת בשחקים. סנדרה רדבנוסקי היא אחת הזמרות הבודדות בעולם ששיחקה את כל אחת מהמלכות וקצרה שבחים אקסטטיים של מבקרים וקהלים בינלאומיים. היא תופיע בהשתתפות תזמורת האופרה הלירית , חברי המקהלה. קולה יפיץ זיקוקי דינור שיזכרו לנצח.

יתקיימו שלוש הופעות בלבד ב-1, 4 ו-7 בדצמבר. אל תחמיצו.

לפרטים www.lyricopera.org

 

The Niceties שנות החינניות

מה קורה כשדיונים תאורטיים הופכים לאישיים במגדל השנהב של אוניברסיטה עילית באוניברסיטה במזרח אמריקה? במחזה "החינניות" בתיאטרון הסופרים מתקיים עימות אינטלקטואלי בין פרופסור להיסטוריה באוניברסיטה יוקרתית לבין סטודנטית אפרו אמריקאית שאפתנית כדי לדון בעבודת התיזה שלה: ויכוח מתפרץ בין השתיים. האם ההיסטוריה של המלחמה האזרחית לשחרור העבדים נכתבת על ידי המנצחים הלבנים שסיפרו את סיפור העבדים? או צריכים להיכתב על ידי השחורים עצמם שחוו את העבדות? כל זמן שהמרצה מעירה ומתפלפלת בנוגע לפיסוק הערות סמנטיות ושינוי אוצר המילים, הסטודנטית מקבלת את הביקורת, אך הדיון הופך למסוכן כאשר כל אחת מהנשים נלחמת על מקורות הציטוט שלה ונקודת מבטה. בזמן שהנשים נלחמות ביניהן, אין פיוס והגעה לפשרה ביניהן. במקום זה מתפרץ קרב אכזרי ביותר בין השתיים שתוצאותיה הרס ואובדן של חיי שתיהן. תוך כדי כך נחשפת האוירה הרעילה באוניברסיטאות עם סוגיות כגון: , קיצוניות ,גזענות, אפליה מתקנת והתפשטות תנועת BDS .

שתי שחקניות הופיעו במחזה. את זו, הסטודנטית גילמה Ayanna Bria Bakari ואת הפרופסור ג'נין גילמה Mary Beth Fisher . שתיהן שחקניות מעולות כשרוב המחזה היה דיאלוג נוקב בין השתיים. חסרה במחזה פעילות. מחזה מעניין – אינו כוס הקפה שלי.

המחזה יועלה עד ה-8 בדצמבר

 www.writerstheatre.org

 

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים