שתף קטע נבחר

הבעיה של האנושות כולה

סגן נשיא התנועה הרפורמית מבטיח להגיע להפגנה המיוחדת שתיערך ביום ראשון הקרוב נגד אנטישמיות ומתאר את המאמץ לחזק, דווקא בעת הזו, את הקשרים הבין-דתיים עם המוסלמים והנוצרים: ״חייבים לומר בקול כי האנטישמיות איננה רק בעייתם של היהודים- אלא של האנושות כולה״

יהודי ארה״ב, בעיקר יהודי ניו יורק, מכירים סביבה חמה ומגוונת. ביום ראשון הקרוב יגיעו חברי התנועה הרפורמית ביחד עם הפדרציה היהודית של ניו יורק לצעדת מחאה על האנטישמיות הגוברת בעיר שבה בטחונם התערער.

 

'ארצה', איגוד הציונים הרפורמים באמריקה, הוא הזרוע הציונית של התנועה הרפורמית. הארגון הפועל תחת "התנועה הציונית הרפורמית" (URJ), בה חברות כ-כ-850 קהילות מרחבי צפון אמריקה, משרת כ-1.8 מיליון יהודים רפורמים ברחבי צפון אמריקה. הארגון חורט על דגלו בין היתר להפוך את מדינת ישראל וערכיה לאבן יסוד בחייהם ובזהותם של היהודים הרפורמים בצפון אמריקה. הארגון גם מייצג את התנועה הרפורמית האמריקאית במוסדות הלאומיים בישראל: ההסתדרות הציונית העולמית, הקרן הקיימת לישראל, והסוכנות היהודית לישראל.

 

דגמד ()
טרור מקומי. מונסי, השבוע

 

 שוחחנו עם גו'ש ויינברג, מנכ"ל הארגון, וסגן נשיא התנועה הרפורמית (URJ) על האנטישמיות שחווה יהדות צפון אמריקה בימים אלה: "כמובן שאנחנו חשים בצורה מאוד עוצמתית את מה שהתרחש בניו יורק בשבוע וחצי האחרונים", אומר ויינברג בראיון לידיעות אמריקה, "וכמובן בראש ובראשונה פיגוע הטרור שהתרחש בחג החנוכה בבית הכנסת במונסי. הפיגוע האכזרי הזה פגע אומנם בקהילה האורתודוקסית, אך אנו כיהודים, ושותפיהם לגורל, מתייצבים לצידם ברגעים הקשים", אומר ויינברג. "בשנתיים האחרונות ישנה עלייה דרסטית ומדאיגה מאוד באירועים האנטישמיים בעולם ובארצות הברית בפרט", אומר, ומזכיר לנו את האירועים הקשים אשר אירעו רק בשנתיים האחרונות על אדמת ארצות הברית נגד יהודים: "החל מהטבח הנורא שאירע בבית הכנסת בפיטסבורג באוקטובר 2018, בו נרצחו 11 מתפללים יהודים; והפיגוע שאירע רק בחודש אפריל האחרון בבית הכנסת בעיר פאוויי, שבמחוז סן דייגו שבקליפורניה, בו נרצחה אישה אחת ונפצעו שלושה", הוא נרעש. "כמובן שהגבירו מאוד את רמת האבטחה בקהילות מאז. אנחנו מנסים להיות חזקים עבור הקהילה שלנו. ויינברג מתייחס לאנטישמיות כבעיה גלובלית, ולא כזו של היהדות בלבד. הוא מדגיש את חשיבות הקשרים עם הדתות השכנות, דווקא היום, יותר מאי פעם: "חשוב לנו לחזק את הקשרים הבין-דתיים עם המוסלמים והנוצרים על מנת ליצור סולידריות. אנו חייבים לומר בקול כי האנטישמיות איננה רק בעייתם של היהודים- אלא בעייתה של האנושות כולה. אדם המותקף על רקע דתו, גזעו ואמונתו איננה צרתם של היהודים בלבד.

 

פרחים בפינת זיכרון ליד בית כנסת בפיטסבורג (צילום: AFP)
עץ חיים. בית הכנסת בפיטסבורג(צילום: AFP)

 

יהודים בעולם מגיעים מרקעים אתניים שונים: אוכלוסיות שונות, תרבויות שונות, צבעי עור שונים, זהויות מיניות שונות. אנחנו רוצים לתת מקום לכולם." אך בפועל המלחמה היא עיקשת, יום-יומית, מול הרשויות ונעשית גם עמוק בתוך הקהילות: "אנחנו מציעים הרבה תמיכה בקהילות, ומשתדלים לעמוד לצידו של מי שנפגע. חשוב לנו מאוד להגביר את תחושת הביטחון בקהילות: פעמים רבות אנו לוחצים על הרשויות לאכוף את החוקים, ולעצור את האחראים במקרי אלימות שונים. הזוי שיש כאלה שמפחדים לצאת לרחוב עם סממנים יהודים בארצות הברית 2020". ויינברג משתף מהזווית האישית במספר אירועי אנטישמיות שקרו לאחרונה רק באזור מגוריו: "אני מתגורר בברוקלין והיו כמה אירועים בשכונה שלנו לאחרונה: בשכונת 'פארק סלופ' בברוקלין היה מקרה בו רוססו צלבי קרס וגראפיטי עם כתובות נאצה על בית הכנסת 'יוניון-טמפל'. זה קורה סביבנו וזה כאן. היה מקרה נוסף בו לעגו ליהודי חובש כיפה באזור הגראנד סנטרל במנהטן. לפני 100 שנים יהודים פחדו להסתובב פה ברחוב, לא הגיוני שהמצב הזה יחזור על עצמו", אומר. "אני לא רוצה שנהפוך להיות אירופה או דרום אמריקה. צריך להיות חזקים. חשוב לנו להיות נוכחים, גאים, ולא לפחד. אנחנו מגיעים להפגנה גדולה ביום ראשון בניו יורק עם הפדרציה היהודית ונשמיע את קולינו בקול ברור".

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
פיגוע אנטישמי בפיטסבורג. "בעיה של האנושות כולה"
צילום: EPA
מומלצים