שתף קטע נבחר

האופרה של שיקגו

שיקגו מחליפה גוונים השבוע. ביום אחד יורד שלג, ביום השני השמש זורחת. השבוע הוא שבוע התיאטרון וניתן עד יום ראשון לרכוש כרטיסים ברוב התיאטראות בעיר במחירים שווים לכל כיס, 15 עד 30$. גיליתי אופרה מיוחדת שתופיע באופרה הלירית עד ה-1 במרץ ואני חולקת איתכם את האינפורמציה.

 

מלכת האתרים The Queen of Spades

אופרה נפלאה של צ'ייקובסקי באופרה הלירית בשיקגו

האופרה הלירית בשיקגו מעלה שתי אופרות נפלאות. מדאם בטארפליי של ג'קומו פוצ'יני שזכתה לביצועים הרבים ביותר בבתי האופרה ברחבי העולם. האופרה מאדם בטרפליי היא פנינה תיאטרונית. בצוותא מעלה האופרה הלירית בשיקגו את האופרה המוערכת והמרשימה של צ'ייקובסקי "מלכת האתרים" לליברטו האפל של פושקין. אורך האופרה שלוש שעות וארבעים וחמש דקות והיא מושרת ברוסית עם כתוביות באנגלית. סימפוניה של צלילים נפלאים מהמוסיקאי המחונן שהעניק לעולם את האופרה "יוג'ין אונייג'ין ואת הבלט המפורסם "אגם הברבורים".

 

יגכיגכ ()
מתוך המופע. מומלץ

 

עלילת האופרה הטרגית מתרחשת בתקופת מלכותה של הצארית יקטרינה בשלהי המאה ה-18. מדובר בחייל נואש הרמן המתאהב בנכדתה של הרוזנת היחידה שיודעת את רז הזכייה בקלפים. ליסה נענית לחיזוריו של החייל אף על פי שהיא מאורסת לנסיך נעלה. אך מתברר ש אהבתו של הרמן אליה מזוייפת. הרמן מחזר אחריה רק כדי לגלות את הסוד הכמוס לניצחון במשחק הקלפים. גילוי הסוד גורם להתאבדותה של ליסה ולמות סבתה הרוזנת המספיקה לקלל את הרמן לפני מותה. קללתה מתגשמת והרמן מפסיד את כל הונו ומתאבד. זהו העונש על אובססיביות, חמדנות, תאוות בצע ורמאות.

המוסיקה הנהדרת של צ'ייקובסקי מביעה את שיא הרומנטיקה הרוסית בתשוקה הלוהטת הגורפת את כל התזמורת. זו אופרה מורכבת עם תזוזות טוטליות במוסיקה. המוסיקה נפתחת במנגינות של ילדות נעורים ומשם פונה למנגינה סוערת של חיילים המכורים למשחקי קלפים. אחרי כן נשמעת מוסיקה רומנטית של הבחורה המאוהבת ליסה ומשם משתנה המוסיקה לצד האפל הכולל נבואה הרת גורל, אהבה נכזבת, חיל ופחד, התאבדות, מוות ואפילו במחצית נשמעת מוזיקה קלה ושמחה מנגינת רוקוקו כדי להאיר אור במנהרת הסיפור הטרגי. כוחו של צ'ייקובסקי בהלחנת מנגינות משתנות ממוסיקה אפלה של התאבדות למוסיקת שמחה של החיילים המכורים לכוס היין ולהימורים. זו ממש יצירת מופת שאסור להחמיץ!

בין האומנים המרכזיים באופרה תכירו את סר אנדרו דייויס שבעונתו הראשונה כמנהל המוסיקה באופרה הלירית מחולל כשפים. הוא מנצח על יצירת מופת זו שנוצרה על ידי הבמאי ריצ'רד ג'ונס זוכה פרס היוקרה המלכותי של האגודה הפילהרמונית לאופרה ותיאטרון של Barclays. פרס יוצא דופן בתיאטרון.

הסולן המרכזי בתפקיד הרמן אותו מגלם ברנדון יובנוביץ' בעל נוכחות מרשימה שהופיע בבתי אופרה מובילים ברחבי תבל כגון: ב אופרה מטרופוליטן בניו יורק, באופרה בברלין ובאופרה בציריך, באופרה הלירית ועוד. הוא ניחן בכישרון משחק וקול טנור עמוק ונהדר. הוא שר את המוסיקה ההרואית של צ'ייקובסקי והקהל עומד על רגליו, נהנה ומסתחרר מקולו. בתפקידו הוא משחק איש מנוכר המשליך את אהבתו לטובת ההימורים ומופיע ברוב הסצנות. את ליסה מגלמת סנדרה רנדובסקי שניחנה בקול סופרן כובש נפלא מחשמל וסוחף. צפיתי בה מהופנטת גם באופרות אחרות. הרמה האחידה של איכות הקולות מדהימה ת הקהל. צפייה באופרה זו היא חוויה עוצמתית שלא תשכח לעולם.

זה יהלום תיאטרוני המשלב אימה גותית עם בימוי חדשני ומחייה את

 סיפורו של צ'ייקובסקי.

מוסיקה מופלאה, קולות עילאיים, תפאורה מעניינת ומשחק מדהים.

האופרה הלירית תעלה שש הופעות בלבד מה-15בפברואר עד ה-1במרץ.

מומלץ! אל תחמיצו.

לפרטים: www.lyricopera.org  

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים